Gå til innhold

Kjekk Auto-Iso funksjon på Nikon d40

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt noen kveldstimer på d40 manualen fant jeg en kjekk funksjon som automatisk øker ISO hvis lukkertiden kommer under en definert lukkertid.

Denne settes i Custom Setting 10. Det betyr at du kan sette ISO 200 som fast ISO, og så økes ISO automatisk hvis lukketiden kommer under din grense f.eks, 1/30. I Custom Setting 10 setter du også hvor høyt ISO kan gå. Du behøver ikke bruke tid på å trykke på knapper for å øke ISO'en! Mindre knoting gir flere gode bilder.

Jeg kjører for det meste på P, S eller A.

Er ellers strålende fornøyd med Nikon d40 etter å ha brukt trege digital-kompakter og min trofaste Nikon F3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns det er mye bedre å ha full kontroll når en tar bilder og bruker ikke slike auto funksjoner. Får man opp en advarsel i søkeren når kameraet gjør bruk av denne funksjonen?

9198781[/snapback]

Ja det blinker en Auto-ISO i søker og på infopanel. Kvaliteten på alt opp til ISO 800 er så god at jeg ikke ser noen problemer med å bruke denne auto-funksjonen. Selv 1600 duger til mye. kommer motivet brått på er det bedre med et bilde tatt på Auto enn intet bilde. Og husk at jeg kommer fra manuell fokus og film ;-)

Lenke til kommentar

Enig i at det er en veldig kjekk funksjon, men må brukes med måte. Husker jeg lånte bort kamera og hadde glemt å skru av auto-iso. Nesten samtlige bilder ble tatt på en altfor høy iso. At jeg brukte ekstern blitz hadde ingenting å si da blitzen justerte seg etter iso verdien kamera sa den brukte. Men, det er jo sånne tabber man lærer av... ;)

Og husk at jeg kommer fra manuell fokus og film  ;-)

9198807[/snapback]

Kan jo skjønne at du synes auto-iso er stilig funksjon da ja. Det er en anelse enklere enn å bytte film til stadighet for å endre iso ja.. ;)

lykke til med fotograferingen og nytt kamera!

Lenke til kommentar

D70 og sansynligvis D50 har ikke auto ISO med bergenset verdi. Kjører man auto bruker den hele skalaen til å velge fra. Dermed kan man få ISO 1600 på en del bilder som ikke er like kjekt.

D80 og D200 samt D40 som kjent her har auto funksjon med mulighet for å begrense hvor høyt kamera skal gå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...