Aleksander- Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 1. Dersom jeg har radiatoren i toppen av kabinettet og viftene på toppen av radiatoren. (Slik som er ganske normalt) Vil det være mest gunstig å la viftene suge eller blåse da? Når de suger vil jo den varme lufta fra kabinettet varme opp radiatoren, men når de blåser vil jo kabinettet bli oppvarmet. 2. Hvilke dimmensjoner på slangene burde jeg velge? Selv synes jeg tykke slanger ser best ut, er det noe negativt med disse? 3. Husker at jeg leste en plass om plassering av vannkjølingsdelene i kabinettet og hva som var lurt her. Hva bør jeg plassere høyest/lavest? Har fått med meg at tanken bør være høyest, slik at lufta samler seg her, men hva med pumpa? Legger til flere spørsmål dersom jeg kommer på mer. Håper på noen smarte svar Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) 1. Du må prøve selv og se hva som gir best kjøling i din situasjon og med din radiator. Men personlig bruker jeg suge i samme tilfelle som deg. Hvis de skulle blåst lufta inn i kabinettet ville kabinettet blitt veldig varmt, men så har jeg veldig dårlig luftgjennomstrømning i kabinettet... 2. Hipp som happ nesten, velg det som passer deg. Jeg har brukt 5/16", 3/8" og nå 1/2", men forskjellen er ikke merkbar. 3. Det er ikke så viktig hvor pumpa står, så lenge den ikke pumper luft. Jeg har derfor min pumpe rett under vanntanken, slik at vannet renner rett ned i pumpa når jeg fyller tanken. Endret 3. august 2007 av sablabra Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 ok för det första: du måste ha radiatorn utanför kabinettet.. vattenet är en "värmetransport" och det måste kylas ner. poängen med hela grejjen är att du ska transportera bort värme från en komponent och få den värmen utanför kabinettet istället. det beror på vad du har för pump och vaddu har för prefferenser, en pump som trycker 400l/t ger en högre genomströmmning i ett 5mm rör än i ett 10mm rör... om placeringen i ditt system: spelar ingen roll var du monterar tanken. det viktiga är att du tänker så här: sammla upp värme effektivt (..att du tar cpu:n före hd:n, för exempel, cpu:n blir vramare och tränger det därför mer än hd:n) och att du får den ut av kabinettet så fort som möjligt... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 qu1et: Nå har du virkelig postet mye tull i mange tråder... Nei, du trenger absolutt ikke ha radiatoren utenfor kabinettet. Hvor får du det i fra?! Tykkere rør/slange gir vanligvis høyere flow, men det er egentlig blokkene som begrenser gjennomstrømningen likevel, så det vil gi lite utslag. Hva du mener med "sammla upp värme effektivt" vet jeg ikke, men i hvilken rekkefølge komponentene kommer i spiller ingen rolle. F.eks så vil en halvmeter ekstra med slange gjøre større utslag enn rekkefølgen. Du burde derfor koble det sammen sånn som det passer deg best, istedenfor å tenke på rekkefølgen. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 ja du vet säkert bäst jag resonerar bara utifrån mina erfarenheter ser du och jag har hållit på med detta här i snart 7 år ..men, du vet säkert bäst ..om detta med radiatorn UTANFÖR kabinettet, du får en optimal värmetransport UT från kabinettet om du har radiatorn UTANFÖR... du leder inte värmen UT av kabinettet om du har radiatorn INNANFÖR... naturligtvis kan du BLÅSA ut en DEL av värmen, men det är inte OPTIMALT... moderator sablabra ska passa på sitt språk lite Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) moderator sablabra ska passa på sitt språk lite 9203225[/snapback] Ja uff, posten min over var virkelig full av skitne ord! Det mest optimale (vanligvis) vil være å ha radiatoren utenfor huset, spesielt om vinteren. Men som mange andre så gidder ikke jeg å ha en radiator slengende eller stikkende ut fra kabinettet. Dersom du har radiatoren i bunn av kabinettet slik at kald luft blir sugd inn, vil det ikke gi noen merkbar forskjell fra å ha den utenfor kabinettet. Varmluften blir såklart da blåst inn i kabinettet, men det vil ikke gi merkbart utslag på temperatur likevel. qu1et: Jeg gir opp, du snakker deg høl i huet om fjorder og det som verre er... Tror det er lenge siden jeg har sett en så urasjonell person her inne. Endret 4. august 2007 av sablabra Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 som jag skrev, du vet säkert bäst... du har säkert testat fler kylsystem än det jag har. att veta är ju alltid bättre än tro, inte sant? jo det HAR betydelse om rören är tjocka eller tunna, om du häller avjonat, destilerat eller kranvatten i system (inte minst vägrar produsenten ta produktansvar om du inte följer deras rekommenderingar). som exempel kan vi se att vid tidvatten ska en viss mängd vatten under en viss tid passera in och ut av en fjord. vid sin passering in och ut passerar vattnet också ett smalt sund i fjorden. i sundet kommer vi att upptäcka en märkbart högre genomströmmning, eller hastighet om man vill. varför? jo, samma mängd vatten som passerar på de breda partierna ska under samma tid också passera det smala sundet, vilket får till följd att genomströmingen ökar. v=s·t ..s kan i vårt fall vara lik med volym faktiskt, eller l/t... jag hävdar att det inte har betydelse för värmetransporten, eller kylförmågan om man vill, om vattnet har en hög eller låg genomströmning, under förutsättning att du kan kyla vattnet lika fort som det blir uppvärmt. vidare, det kan vara bra att ha förståelse för det faktum att om du har hk och gfx:ar plaserde för cpu:n i slingan, så har dessa punkterna redan börjat värma upp vattnet innan det når cpu:n... jag hävdar alltså att för att få en mest möjligt effektiv kylning av cpu:n, är det viktigt att den ligger först i slingan och inte sist ..här gäller också det faktum, att produsenten inte tar produktansvar om du inte kopplar ssytemet som de rekommenderar... och jo det har en märkbart mätbar skillnad, att blåsa in varm luft eller inte i kabinettet hela meningen med kylning är ju att få värmen ut av kabinettet, så långt bort som möjligt från cpu och andra komponenter... och sablabra du har inte pejling på vad du försöker disskutera ..var lite mer ödmjuk, du kanske lär dig något Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Spm 1: Definitivt ville jeg hatt viften slik at den blåste ut av kabinettet. Dette fordi du ikke vil ha varmen fra kjølingen tilbake inn i kabinettet (da gir det ikke poeng i å ha vannkjøling). Du vil da få en kjøling ellers i kabinettet i tillegg til kjølingen av raddiatoren. Spm 2: Har ikke noe poeng. De som bruker tykke slanger gjør det bare fordi det skal se "kult" ut somoftest. Hvor mye vannstrøm en har vil ha så lite å si at å bruke tynne slanger er mer et poeng enn tykke. Typisk slangedimensjon er 3/8" ID og 1/2" OD. Jeg vil si det gir en perfekt balanse mellom motstand fra slanger og enkelhet ved montering og passbruk. Spm 3: Det anbefales at pumpa ligger nederst og tanken øverst. Om det ligger noe mellom tanken og pumpa spiller egentlig ingen rolle dersom dette ikke er en loop som gjør at vann kan bli liggende imellom luft (dvs. stien for vannet fra toppen til pumpa bør være utelukkende nedover eller svært lite oppover). Btw. en typisk myte innen vannkjølingsmiljøer er at om pumpa er 10W, så smelles det 10W varme rett ut i vannet i pumpa. Det påstås da at det er viktig at ikke pumpa står mellom CPU-blokk og radiator. Sannheten er at mye av den effekten er effekt som ligger i vannstrømmen. Denne effekten vil ende opp som varme i vannblokkene og ellers der det er mye motstand. Det spiller derfor også svært liten rolle akkurat rekkefølgen på komponentene. Endret 4. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Det spiller derfor også svært liten rolle akkurat rekkefølgen på komponentene. 9204279[/snapback] du kan inte skriva det där i min slinga har jag två 8800 gtx seriekopplade. det som kommer först i slingan är alltid 4-5 °C kallare än det andra. denna skillnad mäter jag också om jag byter plats på kort eller block ..i alla fall jag är enig i att det inte utgör någon stor skillnad och att den inte är betydlig, så länge den befinner sig väl inom gränserna för komponentens spesifiserade arbetstemperatur... igentligen är det helt menigslöst med vattenkylning för den vanliga brukaren. man får mycket effektivare kylning/krona om man kör med enkel luft kylning. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Det var spesielt rettet mot radiator-pumpe-rekkefølge. Hvor stor temperaturdifferanse det blir mellom de forskjellige komponentene avhenger av hvor høy vannføring det er i slangene. Jo mer vannføring, jo jevnere blir temperaturen. Ved lav vannføring blir det større differanse mellom hvert komponent. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) riktigt förstog det, men som kylfreak räknas alla grader... men (kan inte hitta sidan igen ..så lämpligt...) jag läste en redovisning av en fyr, som hadde genomfört ett försök med just genomströmmning. hans värden visade till att det inte hadde någon betydelse om strömmningen var hög eller låg, så länge vattnet kunde kylas ner proportionelt till strömmningen... bara en liten detalj, vet inte om den hjälper op, men värt att ha i tankarna... Endret 4. august 2007 av qu1et Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 For å oppsummere angående høy/lav flow: - Noen blokker fungerer bedre med høy eller lav flow. Dette har vært testet, og er bevist tilfelle. Det er derfor greit å ikke blande blokker som krever høy og blokker som krever lav flow. - Høyere flow gir mindre forskjeller mellom de forskjellige leddene i kjøleevne. - Lavere flow gir større forskjell mellom de forskjellige leddene i kjøleevne. Ved lav flow vil vannet bruke lengre tid igjennom blokkene. Dette betyr at vannet tar opp mer varme iløpet av den tiden den bruker. Forskjellen mellom inn- og uttemperaturen blir da større. Akkurat det samme skjer i radiatoren(e), og derfor gir det verken bedre eller lavere kjøleevne. Avsnittet over gjelder tilsvarende men motsatt for høy flow. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 riktigt förstog det, men som kylfreak räknas alla grader... men (kan inte hitta sidan igen ..så lämpligt...) jag läste en redovisning av en fyr, som hadde genomfört ett försök med just genomströmmning. hans värden visade till att det inte hadde någon betydelse om strömmningen var hög eller låg, så länge vattnet kunde kylas ner proportionelt till strömmningen... bara en liten detalj, vet inte om den hjälper op, men värt att ha i tankarna... 9207838[/snapback] Hmmm, kan det være denne? http://www.hardware.no/guider/kjoling/bety...ingssytem/23408 Ellers vil jeg som snarest foreslå at du bør fremstå som litt mer ydmyk og velfundert i dine innlegg. Det er jo ikke heeelt sikkert at dine betraktninger er alldeles korrekte... Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 helt riktigt, det är just vad det är, mina betraktningar, basserade på verkliga mätbara förhållanden jag säger inte att de gäller som regel (jag resonerar ju bara) men de är basserade på faktiska mätbara förhållanden ..därför tänker jag lite om att de blir betraktade som "tull" eller "töv" utan att de möts med fakta det är synd att teorier inte testas ut, man förlitar sig på uppfattningar om något och konkluderar med detta, på 1300:tals vis att "..detta är riktigt, detta är sant ..allt annat är helt fel därför att vi tror det..!" jag uppskattar ditt råd om att framstå som lite mer ödmjuk, men jag tar seden dit jag kommer, om du förstår vad jag menar. jag resonerar utifrån resultat, inte andra hands spekuleringar och nej det var inte den länken du förslog. den artikel jag reffererade till (har inte funnit den igen) är på engelska... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Ok. Men den ( mine) betraktninger og konklusjoner er vel ikke helt i det blå? Og kan vel av den grunn fremstå som nok et resultat, hva dine utsagn angår. ;-) Og i likhet med deg, tør jeg vel kalle meg relativt erfaren innenfor dette feltet. Endret 4. august 2007 av Skrue Lenke til kommentar
Aleksander- Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 Da må jeg bare takke for flere smarte svar. Jeg har bestemt meg for å kjøpe 2 sett med slanger (De er jo ikke så dyre ), slik at jeg kan se hva som gir best resultat i mitt system Lenke til kommentar
Endre Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Når det gjelder betydningen slangedimensjonen har for temperaturer kan denne være verdt en titt. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147767 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå