nocturno_culto Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Hvor stor sjangs er det får det oppstår korrosjon? Endret 3. august 2007 av nocturno_culto Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Du må si litt mer om vannkjølingskomponentene da. Hvis du f.eks har kobber og aluminium plassert rett ved siden av hverandre i loopen, er muligheten absolutt til stede. Dersom du tar "forhåndsregler" og bruker korrosjonsbeskyttelse (frostvæske f.eks) og ikke blander for mye ulike metaller (med stor avstand på spenningsrekken), er det sjeldent noe problem. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) hmmm, koppar korroderar med "luften" (oxygen) oavsett och blir grön, om den inte är lackerad. nipplar är ofta förnicklade eller galvade mässings delar, varför de inte korroderar något särskilt. alla delar kan missfärgas av kylmediet (beror på vad du till sätter ditt destilerade vatten ..n.b, det MÅSTE vara destilerat vatten... för att undvika kortslutningar vid läckage...) jag tror inte du ska tänka mer på korrosjon, jag har inte haft problem med det och jag har kört vatten ett antal år nu... ..men, du ska ALDRIG tillsätta frostvätska i ditt kylvatten. frostvätska är en tillsats som har till uppgift att hindra vatten att frys i temperaturer under 0°C... inget annat. om du inte är rädd för att ditt vatten ska frysa (högst otroligt, jag kör med ett vapochill EX II mot mitt vatten system och det har inte frusit ändå XD ) ska du absolut inte tillsätta detta ämne i ditt vatten. du ska bruka destilerat vatten+algväxthämmande medel+korrosionshämmande medel... inget annat... Endret 3. august 2007 av qu1et Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Nå står det klart og tydelig på flaska med frostvæske som jeg har under pulten at den inneholder korrosjonshindrende midler, men det kan jo være at Shell ikke vet hva de snakker om. Dessuten er glykol et alkohol og dermed en ganske effektiv algedreper, ergo slår man to fluer i en smekk. Når det gjelder korrosjon har man dette festlige fenomenet som kalles galvanisk tæring, som oppstår når man forbinder et edelt og et uedelt metall som f eks aluminium og kobber med noe som kan lede strøm. Destillert vann er i utgangspunktet en isolator, men hvor rent kan du holde det med alle krikene og krokene som finnes i et vannkjølingsanlegg? Pittelitt forurensning er nok til at snodige ting kan begynne å skje hvis man har to forskjellige metaller tett inntil hverandre. Dog, som sablabra sier så er det liten sjans for å få korrosjon hvis du passer på hva du har i loopen din, bruker korrosjonshindrende midler og ikke blander altfor mange metaller i anlegget ditt. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 ni har naturligtvis rätt om korrosjon och dets egenskaper, men lika väl är det inget att oroa sig för. vad det gäller frostvätskan gör jag det lätta antagendet att det INTE disskuteras utifrån hemma lagade komponenter. ingen av dagens produsenter av vattenkylnings system godtar produktansvar om du häller frostvätska i deras sytem, många av dem kräver faktiskt att du ska bruka deras produkter. i tilläg vill jag nämna att myten om frostvätskans termiska egenskaper är just bara en myt och ska inte vara grunden till att folk häller det i sina datorer. många tror att frostvätskan ökar effektiviteten på kylningen, vilket det alltså inte gör... det är bara en frostSKYDDSvätska, med vissa tillsatser ja, men dess primära uppgift ligger i dess namn... Lenke til kommentar
nocturno_culto Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Ok, nei jeg bare lurte, siden jeg aldri brukte frostveske eller lignende, brukte bare vanlig vann ifra springen ( av og til cola jus og lignende bare for morro ) å hadde ingen problemer med korrosjon. Endret 4. august 2007 av nocturno_culto Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) "frostvæske" er gjengir bare èn av egenskapene til frostvæske. Primært lages denne for kjølesystemet i biler, og det er ganske heftig. Følgende viktige egenskaper gir det i bilens kjølesystem: - Minsker frysetemperaturen. - Øker koketemperaturen. I bilmotorer ligger kjølevæske rundt 100 grader konstant. - Hindrer korrosjon. Dette er svært viktig, da kjølevæska sirkulerer ofte i mange år uten bytting og samler opp mye drit igjennom tiden som bidrar til at elektroner kan forflyttes mellom metaller. Korrosjon er vil være en destruksjon av svært viktige komponenter, og må for all del hindres. De to øverste har man skjeldent bruk for i forbindelse med PCkjøling. Den nederste er halve grunnen til at man bruker frostvæske i biler hele året, og da må det også være tilstrekkelig for PCkjøling. Konklusjon vedrørende kjølevæske er at dette er en nødvendig komponent. det MÅSTE vara destilerat vatten... för att undvika kortslutningar vid läckage... Det er bare tøv. Så snart en tilsetter noe, f.eks frostvæske, så inneholder vannet nok urenheter til å lede nok strøm. Noen kortslutning blir det aldri, men det er nok til å forstyrre digitale kretser fordi det endrer impedansen i lederene. Tilbake til spørsmålet fra trådstarter: Korrosjon er ikke noe en egentlig trenger å bry seg særlig om. Det er svært små forhåndsregler en trenger å følge, og det eksisterer ikke noen realistisk sjanse for korrosjon i kjølesystemet. 5-10% frostvæske, så er det ikke noe problem å tenke på. i tilläg vill jag nämna att myten om frostvätskans termiska egenskaper är just bara en myt och ska inte vara grunden till att folk häller det i sina datorer. många tror att frostvätskan ökar effektiviteten på kylningen, vilket det alltså inte gör... det är bara en frostSKYDDSvätska, med vissa tillsatser ja, men dess primära uppgift ligger i dess namn... Nei. Det har aldri i nærmeste fortid vært en myte at frostvæske øker effektiviteten til kjølingen. Det er et kjent faktum at den reduserer effektiviteten, og har aldri vært noen grunn til at den blir tilsatt. Frostvæske tilsettes kjølingen utelukkende fordi den har korrosjonsbeskyttende egenskaper. Btw. Jeg kjører konstant springvann med frostvæske. Jeg har aldri hatt problemer med verken alger eller korrosjon. Endret 4. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 jo det är en välkänd myt faktiskt, bland oss vattenkylare i alla fall... du tar fel om de tillsättningar som ska användas också för att vara helt på den säkra sidan, ska man följa produsentens rekommenderingar och det betyder INGEN frostvätska (det hämmar faktiskt funktionen i systemet). man ska bruka det som produsenten anbefaller och inget annat Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Den myten er da ikke kjent som en sannhet for oss norske vannkjølere i vertfall. Det har i såpass mange år vært fortalt i dette forumet til enhver at frostvæska gir lavere kjøleevne. Har selvsagt vært noen som lurer, men jeg tror de fleste fra den dagen de er blitt anbefalt frostvæske også har skjønt at frostvæska gir ikke noe bedre kjøleevne. De fleste produsenter av vannkjølingsutstyr anbefaler ingenting når det gjelder tilsetning. Det eneste de sier er evt. at det er nødvendig med antikorrosjonstilsetning, og frostvæske er et svært godt eksempel på slik væske. Du tenker sansynligvis på de som selger komplette sett. Meg bekjent har de fleste opplevd positiv virkning av å bytte ut dritten som produsenten sender med til frostvæske + vann. Med så liten andel frostvæske gir det såpass liten forskjell i kjøleevnen at de fleste vil heller bruke den billige frostvæska fra sin lokale bensinstasjon enn å bestille små flasker med noen få dråper av konsentert antikorrosjonsmiddel + antialgemiddel + evt. fargestoff osv. til svært høy pris fra en webshop. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 De fleste produsenter av vannkjølingsutstyr anbefaler ingenting når det gjelder tilsetning. helt fel faktiskt. du måste faktiskt köpa deras produkter för att få med det lilla databladet där det står hur du ska bruka deras produkt på anbefallt vis. de flesta produsenter anbefaller faktiskt att du ska bruka deras produkter på ett spesiellt vis... Den myten er da ikke kjent som en sannhet for oss norske vannkjølere i vertfall. jag har inte hävdat något annat än att detta med frostvätska är en känd MYT... men lika väl en MYT och ofta omtalad, därför lika ofta avkräftad av de flesta dator rellaterade forum... hmm kanske min närvaro pådessa sidor skapar lite "lillebrorskomplex" väll vi ses kanske på nästa DH vem vet... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jaja.. jeg har da kjøpt mye vannkjølingsutstyr. Eneste gangen jeg har vært borti at jeg fikk en anbefaling av et spesielt produkt var første gangen, da jeg kjøpte komplett sett og fikk med en guffe som altså skulle brukes. Microplex bruker å henvise til ACFluid, men det er nok rett og slett kun fordi dette er det eneste de selger som oppfyller kravene. Frostvæske er et meget godt alternativ som også oppfyller de samme kravene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå