Walts Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hei Jeg fikk meg nytt pc utstyr i går så tenkte det var på tide å kjøre inn vista, installerer det på disken, det starter opp, rekker å starter å oppdatere vista så boom blue screen, skjer hver gang etter noen minutter. Rekker ikke lese blue screenen før den er borte, men når jeg starter opp vista har jo den funnet en fin løsning til meg, Og det virket som om det var galt med CPU, Hovedkort, ram og skjermkort. Men i windows Xp fungerer alt det her helt fint Nye deler jeg kjøpte Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX TwinMOS DDR2 PC6400 2048MB Dual Pack KIT Utenom det har jeg en Tagan 480watts strømforsyning som skal holde til dette. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Grattis med nye deler! :!: Start med å forandre på innstillingen som gjør at Vista restarter automatisk ved blåskjerm. Det gjør du her: Søk etter System i Start-menyen (eller Kontrollpanelet) Velg Avanserte systeminnstillinger i menyen til venstre Trykk knappen Innstillinger under Oppstart og gjenoppretting Fjern haken foran Start på nytt automatisk Nå vil du i det minste se hva som forårsaker blåskjermen. Så til feilsøkinga. Prøv å oppdatere BIOS på hovedkortet. Kanskje det løser noen konflikter med Vista...? Skru av alt av ekstrafunksjoner i BIOS som ikke er kritisk for oppstart. Ta ut alle komponenter som ikke trengs for å starte opp (prøv f.eks. med én minnemodul om gangen) Det jeg kom på i farten Lykke til! Ray Lenke til kommentar
Walts Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 ok, skal prøve dette når jeg kommer hjem. La inn Xp igjen etter å avinstallert og installert vista på nytt 4 ganger, så må vel installere på nytt. Lenke til kommentar
Stauffenberg Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Faren min fikk ny Vista PC forrige helg og vi skulle installere ny RAM i den. RAM'en som ble valgt var 2x 1GB Geil PC6400 (800MHz). Hans PC har AMD 5000+ serien. Default RAM (kun 1GB) gikk på 667MHz. Da vi startet opp datamaskinen så gikk den også i blåskjerm etter noen minutter. Dette var ikke mulig å bli kvitt. Men da vi gikk inn i BIOS'en og tvang hastigheten på RAM'en ned til 667Mhz så var datamaskinen meget stabil. Jeg vet det går at å kjøre 800MHz RAM på datamaskinen fordi hovedkortet supporterer 800MHz, men det er ingen BIOS-settinger for å klokke opp CPU eller øke spenningen. Default setting i BIOS er Auto og da settes hastigheten til så rask som RAM'en klarer. Men man kan overstyre den til å gå på 667MHz. Så jeg ville sjekket BIOS-settinger hvis jeg var deg. Det er veldig viktig at alle settingene for RAM er identisk med det som er stemplet på RAM-brikkene. RAM'en til faren min hadde stemplet 4-4-4-12. Jeg har også lest noe sted at PC6400 (667MHz) krever en noe høyere spenning enn PC5400 (667MHz). Det er godt mulig at din CPU og HK er satt opp med 800MHz og da burde RAM'en gå greit. Men sjekk settingene for RAM'en at de matcher spesifikasjonene. Dårlige drivere kan også gi blåskjerm i Vista. Det kan dekodes ved å ta ut all hardware som det er mulig å ta ut og se om det løste problemet. Deretter kan man sette inn en og en komponent til feilen dukker opp. Se denne linken for et liknende eksempel som ditt hvor BIOS endringer løste problemet: http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=58425 Som du ser er det mange BIOS settinger som må stilles korrekt for den hardwaren du har. Endret 3. august 2007 av Stauffenberg Lenke til kommentar
Walts Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 ok takker for svar. både CPU og Hovedkort er satt opp med 800mhz men får prøve å legge inn litt drivere, eneste dritt er at før de er ferdig å installere får jeg en ny blå skjerm... men bios update kan vel gjøres i XP ? Lenke til kommentar
Stauffenberg Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) ok takker for svar.både CPU og Hovedkort er satt opp med 800mhz men får prøve å legge inn litt drivere, eneste dritt er at før de er ferdig å installere får jeg en ny blå skjerm... men bios update kan vel gjøres i XP ? 9199499[/snapback] Jeg redigerte mitt opprinnelige svar og la til en link som kun kan få mange tips fra. Faren min fikk også blåskjerm så tidlig at han ikke rakk å legge inn oppdaterte drivere etc. Så løsningen på problemet ditt ligger nok i BIOS. Om du har kjøpt alle komponentene selv så er det ikke sikkert at du har satt opp CPU, RAM etc. med de verdiene i BIOS som er påkrevet. Men det følger med dokumentasjon på alle komponentene som beskriver hva som må settes. Hovedkortet bør også ha en bra dokumentasjon. Kjøper man en ferdig maskin så skal leverandøren ha sørget for dette. Oppdatering av BIOS skjer FØR du starter operativsystemet. Når du rebooter maskinen vil du først se på skjermen tekst som sier at du kan trykke en knapp for å gå til BIOS (ofte DEL eller F1), trykke F8 for å starte i sikkermodus etc. Du må trykke på den knappen som gjør at du kan gå inn i BIOS. Les brukerveiledningen på datamaskinen din om du ikke rekker å se hvilken knapp det er. Alternativt kan du teste med DEL og F1. Det er viktig å huske på at du kun har noen sekunder fra maskinen starter å boote til den begynner med Windows Vista oppstart. Om du skjer skjermbildet med Vista oppstarten er det for sent å starte BIOS. Så følg med på skjermen når den begynner reboot. Muligheten for å gå inn i BIOS er der omtrent samtidig som når datamaskinen forteller hvor mye RAM det er i maskinen og sjekker diskene etc. Alt skrives på skjermen som ren tekst. Noen ganger med farget tekst på enkelte av ordene. Sørg også for at du har brukerdokumentasjonen klar når du skal vandre rundt i BIOS menyene. Dokumentasjonen bør forklare hvor i menyene du setter opp RAM og CPU. Skriv alltid opp tidligere verdier når du endrer noe så du kan sette tilbake til dem dersom BIOS endringene ikke løste problemet. Endret 3. august 2007 av Stauffenberg Lenke til kommentar
Walts Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 takker ^^ Og ikke no stress med bios, har holdt på med pcer alt for lenge.. er bare bios updates som jeg ikke har helt sansen for =) men får prøve dette når jeg kommer hjem, fant guide på ASUS sine sider så burde være 0 stress. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Når det gjelder RAM så er det best at alle brikker du setter i maskinen er identiste Grunnen er at RAM controlleren kan ikke operere på forskjellige hastigheter på de forskjellige brikkene. Lenke til kommentar
Debate Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Jeg hadde samme problem som deg, dog med et annet hovedkort. Måtte bare guffe opp spenningen på minnet, hovedkortet satt minnet default til 1.8V, noe som er litt lite for high-end brikker. Men siden XP fungerer smertefritt, aner jeg ikke hva som kan være galt. Endret 3. august 2007 av Debate Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 BIOS må ikke nødvendigvis oppdateres i "DOS". De fleste hovedkort-produsenter har nå programmer som gjør dette hel-automatisk fra Windows. Har hatt flere Abit-HK de siste åra og de bruker Flash-Menu. Med ett klikk lastes ny BIOS ned og oppdateres. Det eneste aberet er at man må inn i BIOS etter restart og sette opp alt på nytt... Lenke til kommentar
Debate Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Yeah, det fungerer utmerket. Takke fean for at man ikke trenger en disketstasjon, finnes ikke slikt her Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Yeah, det fungerer utmerket. Takke fean for at man ikke trenger en disketstasjon,finnes ikke slikt her 9201517[/snapback] Anbefales ikke å flashe fra Win. Er en god del skrekkhistorier på Asus' og andre hk fabrikanters forums om flash gone bad. Beste løsninga i dag er å bruke en usb-minnepinne, slenge biosfila på den, fyre opp flasheprogramet og kjøre i vei. Om hk ikke har innebygget programvare for å flashe, går det også ann å lage en bootbar USB-minnepinne som booter til et flasheprogram osv. /DFN Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 BIOS må ikke nødvendigvis oppdateres i "DOS". De fleste hovedkort-produsenter har nå programmer som gjør dette hel-automatisk fra Windows. Har hatt flere Abit-HK de siste åra og de bruker Flash-Menu. Med ett klikk lastes ny BIOS ned og oppdateres. Det eneste aberet er at man må inn i BIOS etter restart og sette opp alt på nytt... 9201376[/snapback] Det er ikke så rart. BIOS blir lagt helt i begynnelsen på minnet når maskinen starter opp, og det er et minneområdet som kun Windows kernelen har tilgang til (derfor må man restarte for at BIOS skal bli lastet inn i RAM på nytt) Pluss at opdateringer kan gjøre at CMOS instillinger og lignende blir ugyldig i forhold til den nye versjonen. Så lenge flash programmet fungerer som det skal, vil det ikke være noen forskjell om man gjør det i Windows, siden endringene ikke blir gjeldende før maskinen blir startet på nytt. Lenke til kommentar
Walts Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Nå ser alt ut til å være i orden her, etter update av bios.. ble litt slitt med at jeg ikke fikk internett i XP av en rar grunn så måtte dra å hente bios filen hos noen andre.. hehe.. men 30min uten blue screen Takker for all hjelp =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå