Gå til innhold

Er det mulig å lage en heimelaga magnet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda :) Aller best er det å kjøpe lakkert koppertråd (0,5 mm funker ypperlig) og tvinne rundt bolter. Isoler gjerne bolten med papir, så skraper ikke skruegjengene opp bolten. Du trenger 4-6 meter. Pass på å bare tvinne "en vei" (dvs. ikke snu rotasjonsretningen)

Lenke til kommentar
Forøvrig: Om du vil se en skikkelig *sterk* magnet, kom innom teknoteltet på NorwayCup innen i morgen kl. 15...

9202929[/snapback]

LN2 på en superleder?
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Pga. bosted har jeg naturlig nok ikke mulighet til å stikke bortom Ekeberg.
Lenke til kommentar
Forøvrig: Om du vil se en skikkelig *sterk* magnet, kom innom teknoteltet på NorwayCup innen i morgen kl. 15...

9202929[/snapback]

LN2 på en superleder?
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Pga. bosted har jeg naturlig nok ikke mulighet til å stikke bortom Ekeberg.

9203007[/snapback]

Nei, desverre. Disse ble kjørt før, men de superlederene som har svak nok pinning til at du klarer å trykke en magnet intill (dvs. rett over) mens den er nedfrosset, gikk ut av produksjon for ca. 10 år siden, så vi tør ikke ta dem med opp på ekeberg lenger. Dersom du dukker opp på åpen dag på våren (8. mars pleier det å være), så er det større mulighet.

Det vi har der er derimot en *diger* permanent magnet.

Lenke til kommentar

Jeg besøkte Det Norske Veritas en gang, og der var det to fysikkstudenter (fra UIO) som hadde med en metallbit som de la i en lav porselenskål og helte LN2 på. Da fikk de metallringer til å sveve i luften over den.

Var den metallbiten en superleder som var trykket sammen med en magnet?

Jeg har alltid lurt på hvor magnetismen i det forsøket kom fra (studentene sa ikke mer enn at det var en superleder). Hvis biten var en kombinert magnet og superleder, så skjønner jeg mer.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Det er superlederen selv som er en magnet:

Hvis man induserer en elektrisk strøm i et superledende materiale, vil elektronene gå rundt i ring, omtrent som i en spole, slik at det superledende stoffet oppfører seg som en magnet. Slike superledende magneter kan være mye sterkere enn vanlige fastmagneter, noe som gjør dem egnet til for eksempel svevetog.

kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Superleder

Lenke til kommentar

Det skal ikke så mye til før det begynner å gå strømmer i en superleder. Det er jo ingen indre motstand i superlederen, så ethvert magnetfelt i nærheten vil indusere strøm i superlederen. Jorda selv omgir seg med et magnetfelt, selv dette svake magnetfeltet er nok til å indusere strøm i superlederen. Så de behøvde ikke sende strøm inn i den, det ordnet seg selv da materialet ble superledende på grunn av nedkjølingen.

Lenke til kommentar
Jeg besøkte Det Norske Veritas en gang, og der var det to fysikkstudenter (fra UIO) som hadde med en metallbit som de la i en lav porselenskål og helte LN2 på. Da fikk de metallringer til å sveve i luften over den.

Jeg har alltid lurt på hvor magnetismen i det forsøket kom fra (studentene sa ikke mer enn at det var en superleder). Hvis biten var en kombinert magnet og superleder, så skjønner jeg mer.

9208914[/snapback]

Superledere har den pussige egenskapen at den prøver å forhindre magnetfelt å bevege seg i forhold til dem, slik at dersom du først har fått trykket den på plass, så blir den der. Denne effekten kalles "magnetic flux pinning", du kan sikkert google det. Folka på COMPLEX på fysisk/UiO driver en del med dette...

Lenke til kommentar

9208914[/snapback]

Superledere har den pussige egenskapen at den prøver å forhindre magnetfelt å bevege seg i forhold til dem, slik at dersom du først har fått trykket den på plass, så blir den der. Denne effekten kalles "magnetic flux pinning", du kan sikkert google det. Folka på COMPLEX på fysisk/UiO driver en del med dette...

9210421[/snapback]

En god forklaring på hva superledere er, forklarer meissner effekten, hvorfor en superleder kan holde en magnet svevende (Flux trapping effect) osv. under.

Z4XEQVnIFmQ

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...