Gå til innhold

Bytte fra Celeron til hva, pc til dama.

sdf123

Anbefalte innlegg

Hoy,

Dama har lyst på ny pc. Hun har i dag en Dell inspiron 1100. Er vel en celeron av et slag. Den begynner å bli litt treg, ustabil, tung(forsåvidt alltid vært) og dårlig batterikapasitet(1time).

Hun kunne tenke seg en som er lett, 14/14,1", og god batterikapasitet(4t). Den må ha innebygd trådløst nettverk, trenger ikke eget skjermkort, ha 80GB+ hd og gå rolig(altså ikke noe som bråker, min dell 6400 bråker ikke). Ellers er vel sånt som bluetooth, og alt av utganger ikke nødvendig. Pen å se på skader heller ikke.

Hun bruker den til skriveprogrammer, skal begynne med litt enkel bilderedigering og så internett, og det er det.

Jeg tenkte kanskje jeg kunne finne en brukt til henne, men sliter litt med å finne en som tilfredstiller kravene. Noen som kan komme med forslag. Hva slags CPU skal en se etter da? Cpu, ram? Hva slags modeller?

Takker for alle tips som måtte komme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hun bruker den til skriveprogrammer, skal begynne med litt enkel bilderedigering og så internett, og det er det.

9198299[/snapback]

Til de bruken der høres faktisk hennes nåværende Dell inspiron 1100 ut som en helt OK PC, men at den trenger en liten oppussing:

1. Oppgradering av ram. Originalt er det SODIMM DDR PC2100 DDR 256MB som sitter i maskina. En brikke med 1GB til ca 500 kr bør fjerne det problemet effektivt. Denne oppgraderinga vil merkes veldig godt.

2. Ny og raskere harddisk. (Den gamle er sikkert stappfull og treg). 80GB koster fra ca 400 kr, men du kan jo godt fleske til med det dobbelte når du er i gang. 160GB fra ca 800 kr.

3. Reinnstallere Windows XP til henne. Bare dette vil rydde opp i en rekke problemer og gjøre maskina raskere. Nye drivere vil kanskje forlenge batteritida en del selv om vi neppe snakker om noen underverker akkurat.

1+2+3 er riktignok ikke like bra som å kjøpe en ny PC, men så slipper dere jo unna med en pris på ca 1000 kr. Med tanke på at maskina må ha kostet rundt 9000 kr for 4 år siden så er 1000 kr for 1-2 år forlenget levetid svært billig. Miljøvennlig er det også å forlenge brukstiden på maskina.

Redigert: I tillegg kan du jo kjøpe et eksternt diskkabinett for ca 70 kroner inkludert frakt og få brukt den gamle 20GB-disken som 20GB ekstern lagring/backup. Til sammenligning koster en USB minnepinne på 2GB ca 2-3 ganger så mye pluss frakt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er 512MB Ram i den, er 1GB maks? Disken er på 40GB og ble skiftet(den gamle ble kaputt) av Dell i fjor sommer. JEg har nettopp formatert den, så tror den biten skal være grei, alle drivere skal også være up-to-date. Batterikapasiteten er noe som er utrolig dårlig på den, men kan man vente av en 4års gammel pc?

Håpte derfor på å bytte den ut i en pc til rundt 5000kr som var vesentlig bedre, både i ytelse og batterikapasitet.

Oppdatering: Kan også ha en som har 13,3 skjerm

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Hmmm

Ville nok selv gått for en av de 3 jeg nevnte. Kanskje Dell 620?

En med 13,3" skjerm vil nok koste noe mere , hvis du da ikke finner en pen brukt en.

DEll Vostro 1400? ca 6000.- med mva og frakt.

ER 14" absolutt max størrelse?

Blir 12" for lite?

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=51...cleCondition=-1

Har en slik selv..

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar
Ja, 13,3 er minimum og 14,1 er max.

Jeg finner ikke noe dell vostro for privat markedet, kun for bedrifter.

9202852[/snapback]

Du får kjøpt bedriftsmodellene også som privatperson. Er bare å ringe dell.

(Husk mva og frakt) :)

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Ok. Men nå har hun funnet ut at hun helst vil ha 13.3" skjerm.

Noen som har peil her på ram, vil ram'n som sitter i en Acer Aspire 9300 passe i Dell Ispiron 1100? Kunne få kjøpt 1 gb(2x512) som satt i en Acer Aspire 9300 maskin.

Oppdatert:

Acer Aspire 9300 ram: DDR2 SDRAM, klokkefrekvens 533

Dell Inspiron 1100 ram: PC2100 DDR SODIMM Memory

Vil da de fra Acer passe i Dell?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Nei, de er ikke kompatible. Det ene er DDR og det andre er DDR2 og disse går ikke om hverandre fordi hovedkortet/brikkesettet i Dell-maskina ikke vil skjønne DDR2-signalene. Det er også laget en fysisk sperre (et hakk) som gjør at du ikke får puttet DDR2-brikken i Dell-maskina.

Redigert: Det er enten 1 eller 2 GiB som er maks for Dell I. 1100. De kildene jeg finner på nettet er litt uenige. Kilde 1, Kilde 2.

Ellers så håper jeg du gir maskina et nytt liv, enten ved å selge den, gi den bort eller bruke den selv. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare 6-cellers batteri vil gjøre batteritida på denne også litt kjip.

Ellers så ville jeg valgt ei maskin med bedre prosessor (Core 2 Duo-serien) og mer ram (minst 1GB), men det med ram er ikke så nøye siden det er lett å oppgradere selv. I så fall er det like greit å bestille mer ram i samme slengen. Billig er det også. 338 kr for 1GB.

Lenke til kommentar
Bare 6-cellers batteri vil gjøre batteritida på denne også litt kjip.

Ellers så ville jeg valgt ei maskin med bedre prosessor (Core 2 Duo-serien) og mer ram (minst 1GB), men det med ram er ikke så nøye siden det er lett å oppgradere selv. I så fall er det like greit å bestille mer ram i samme slengen. Billig er det også. 338 kr for 1GB.

9273976[/snapback]

Har samme cpu i min 12" fra Fujitsu Siemens og synes det holder til det aller meste hvis man ikke er en "proffbruker"..

Har forresten bestilt selv den modellen fra Lenovo, men med celeron cpu til min datter..

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...