t0ffemannen Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Jeg har en server med win2k3 med en Samsung ML-2010 laserskriver tilkoblet. Problemet er at når noen clienter restarter maskinen mister de tilkoblingen til skriveren. Da må jeg gå til "Mine nettverksteder - Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" også skrive inn passord/brukernavn til serveren så koble til skriveren igjen. Syntes dette er ganske slitsomt og gjøre så er det noen måte og unngå dette på ? Endret 2. august 2007 av t0ffemannen Lenke til kommentar
Abborren Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg har en server med win2k3 med en Samsung ML-2010 laserskriver tilkoblet. Problemet er at når noen clienter restarter maskinen mister de tilkoblingen til skriveren. Da må jeg gå til "Mine nettverksteder - Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" også skrive inn passord/brukernavn til serveren så koble til skriveren igjen. Syntes dette er ganske slitsomt og gjøre så er det noen måte og unngå dette på ? 9197767[/snapback] Hei! Jeg har akuratt det samme problemet! Aner ikke hva jeg skal gjøre. Det er nok restartingen som kødder til tilkoblingen i mitt tilfelle også¨. Håper noen her har et svar?! Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Er skriveren installert lokalt på hver maskin? Det hadde jeg nemlig tidligere og da hadde jeg samme problemet. Men da jeg skiftet til samme fremgangsmåte som på jobb rettet det seg. Har skriveren installert på serveren (som delt selvfølgelig) og har også lagt til drivere for de OS´ene som er aktuelle, så installerer jeg bare rett fra serveren på lokalmaskina. Da er skriverne på plass med en gang jeg starter maskina uansett antall restart. Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Nei skriveren er bare innstallert på serveren og selvfølgelig delt. Hva mener du at du innstallerer fra serveren til lokal maskinen ? Kan du forklare litt bedre ? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Når jeg installerer skrivere fra serveren sitter jeg på den lokale maskina. Så klikker jeg på Kjør, skriver inn adressen til serveren, eks. \\hugin og klikker ok. Da kommer alle delte mapper (stasjoner) samt skrivere på servern opp i et utforskervindu. Jeg velger den skriveren jeg skal installere og høyreklikker på den og velger "Koble til..." That´s it. Aldri hatt problemer med at den faller ut etter at jeg begynte å gjøre det slik. Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Da får jeg opp brukernavn/passord rute der jeg må logge inn. Så kan jeg gjøre det du sier persistent. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 t du får opp pålogging vil jeg tro kommer av at du i utgangspunktet logger på lokalt på maskina og ikke på nettet. Du har vel ikke satt opp serveren som Domeneserver ? Jeg har laget et lokalt domene hjemme slik at alle sammen er opprettet som brukrer på serveren og logger på maskinene med brukernavn og passord og har derved direkte tilgang til nettet. Om dette har noen betydning for stabiliteten til skriverne er jeg ikke sikker på, men det finner du ut om du prøver.. Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Nei serveren er ikke en domene server. Jeg har bare 1 konto på serveren og det er Administrator.Så når jeg må skrive inn brukernavn/passord på clientene for og få tilgang til skriveren/filene på serveren så må det være Administrator/passord. Er det mulighet for og disable det eller få det lagt inn i clientene så det sleppes å gjøres hver gang clientene restarter. Takker for svar Endret 3. august 2007 av t0ffemannen Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Nå er ikke jeg noen nettverksspesialist, men det er mulig at om du har en konto på klienten med samme brukernavn og passord som på serveren så vil dette godkjennes, slik at du slipper å logge inn på serveren. Men har du prøvd å bare koble til skriveren slik jeg beskrev og så evt. prøvd å restarte klientmaskina etterpå. Vil tro at den burde gjenopprette koblingen til skriveren automatisk under oppstart. Når den først er lagt til på denne måten så trenger du ikke å legge den til igjen hver gang du starter om. Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Ene clienten har det fungert alltid med. Har 1 xp maskin og 1 vista maskin som ikke får tilgang.Har prøvd og lage en lik konto på de maskinene som er på serveren men uten hell. Persistent : kan du forklare framgangsmåten litt bedre ? Takk Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Mener du fremgangsmåten for å installere skrivere fra serveren ? Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Ja det jeg mener. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Ok, må bare klare opp i en ting først, de maskinene som ikke får tilgang som du sier, vil det si at de ikke har tilgang til noe fra serveren i det hele tatt? Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Stemmer det. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Tror at en del av problemet her skyldes at du kjører med arbeidsgruppe i stedet for et domene. For å prøve den enkleste løsninga først, har du prøvd å opprette brukere på serveren med samme navn som brukerne på de klientene som ikke får kontakt? Kan hende du må legge til passord på brukerkonto både på server og klientmaskiner. Har vært borti at tilkobling mellom 2 maskiner i en arbeidsgruppe ikke fungerer fordi det ikker er angitt passord for brukeren. Prøv dette, fordi skal du installere fra serveren må du ha kontakt med den fra klientmaskinene. Lenke til kommentar
kripet Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 om dette er en arbeidsgruppe, er det kanskje enklest å opprette samme brukere og passord på serveren som på klientene da burde du slippe å få spørsmål om brukernavn og passord, men du må også gi alle disse brukerne tilgang på skriveren(rettigheter) Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Hvilket OS kjører klient-maskinene ? Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 De kjører XP og Vista. Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 XP Home husker ikke passord etter restart. XP Proff gjør det. Jeg er usikker på hvilke Vista versjoner som husker passord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå