Rusher Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Emne sier vell det meste. Jeg kan begynne med at jeg er HELT fersk i dette Linux Gamet, har grei innsikt i Windows OS. men Tenkte å teste ut Linux på laptopen. å har nettopp innstallert _Ubuntu 7.04(?) Fikk koblet meg opp mot Wlan'et og alt virker tilsynelatende fint. Kan streame musikk fra den stasjonære pc'en. sålenge jeg bruker den vanlige musikspillern. men grunnet dårlig playlist løsning innstallerte jeg XMMS i Add\Remove. Sålangt så bra. men når jeg legger en sang i XMMS, starter ikke sangen? dvs det blir ingen lyd. Er det noen som har noen tips? Har en Acer 5610AWLMI Pc. Intel Centrino. Kopierer jeg Mp3 filen til HDD'en i lapotpen funker det fint, men ikke å dra en sang rett til playlist. hva er galt? Noen andre MP3 avspillere som funker bedre? Har brukt Winamp tidligere på Windows Oset Endret 2. august 2007 av Rusher Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Velkommen som linux bruker =) Først litt om alternative spillere til linux. Her er vel amarok kongen hvis du bruker kde, og banshee en favoritt hvis du bruke gnome (ubuntu)...Begge ligner veldig på iTunes. grunnen til at du ikke får hørt på musikken via Xmms er nok grunnet at du ikke har støtte for streaming av musikk i spilleren, dette siden du får hørt på sangen hvis du kopierer den over til lokal disk..Du kan jo også prøve å installere multimedia codecere, men tviler på at det er dette som er feilen, uansett så er det greit å ha dem.. Siden du er ny og bruker ubuntu (samme som meg, stortrives med denne distroen) så anbefaler jeg deg å ta en tur til www.ubuntuguide.org, en genial side for ubuntu brukere! =) alternativt hvis du vil bruke winamp bør du sjekke ut wine. installasjonsguide ligger på nettsia som står over her.. Endret 3. august 2007 av picatta Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Xmms er såpass gammel at den utvikles ikke lenger en gang. Prøv heller audacious, den er en slags videreføring av winamp/xmms type spillere. Den har mye flere/bedre funksjoner. Default skin'en er ikke så pen men man kan fint finne flere skins her! Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Lastet ned Audacious nå, men får jo selvfølgelig ikke til å installere den. Hvorfor er det ikke mulig å gjøre ting enkelt? som å trykke "installer" Lenke til kommentar
MarkT Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Siden du bruker Ubuntu så er en pakkebehandler, som f.eks Synaptic noe som gjør det enkelt for deg, eller det å laste ned enn fil som slutter med ".deb" så er det veldig enkelt for deg å installere. Bare å søke i Synaptic, og trykke "Apply", så har du programmet installert. Evt. prøv å skriv noe som dette i en terminal: sudo aptitude install audacious Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Ahh der ja! Bare valgte i fanen "Show All Avalible" Så kom det fram. Tusen takk! Begynner å løsne nå! Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Men får fortsatt ikke spillt av filer som ligger på windows PC'en, filer lokalt på disken går bra. men ikke på den stasjonære. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Forøvrig kan nok XMMS-problemet løses ved å velge en annen audio-output under "options". Uansett er det som nevnt ingen grunn til å velge XMMS i dag :-) Lenke til kommentar
huf Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Eg brukar XMMS av to grunnar. Den er raskast, og har ikkje bøttevis med unødvendige funksjonar. Prøvde Audacious ein periode, men gav opp pga at den var for ustabil. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Enig med huf, XMMS er en utrolig god spiller, og utrolig rask, spesielt på playlist-søk osv. Men, selv har jeg dessverre blitt nødt til å bytte den ut med Audacious, det som utgjorde den avgjørende forskjellen var skikkelig unicode-støtte. Så til trådstarter : Grunnen til at det ikke funker hos deg, er sannsynligvis som picatta sier, at du ikke kan streame musikk rett til XMMS/Audacious. Såvidt jeg vet er det bare spillere med støtte for gnome-vfs som støtter dette. Det kan imidlertid løses ved å mounte nettverks-sharen. Ta en titt på kommandoen mount.cifs, hvis du ikke har den må du legge inn smbfs-pakken. Håper det hjelper. Lenke til kommentar
huf Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Enig med huf, XMMS er en utrolig god spiller, og utrolig rask, spesielt på playlist-søk osv. Men, selv har jeg dessverre blitt nødt til å bytte den ut med Audacious, det som utgjorde den avgjørende forskjellen var skikkelig unicode-støtte. Det var akkurat unicode-problematikken som var grunnen til at eg prøvde å skifte over til Audacious. Men eg gjekk som sagt raskt tilbake. Når eg tenker meg om har XMMS ein "font"-option, som kan vere behjelpeleg til å skifte charset... Dette må googlast. EDIT: Fann noko russike greier her... Ser ut som det skal vere mogleg å fikse det, men ikkje utan litt jobbing. https://launchpad.net/ubuntu/+source/xmms/+...683/comments/11 http://forum.ubuntu.ru/index.php?topic=3597.0;all Endret 3. august 2007 av huf Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 XMMS kan halvveis lures til å bruke/vise unicode ved å velge multi-byte font i spilleren/playlisten, men det ble litt for halvveis for min del. Når den i tillegg ikke klarte å vise tags som var lagret fra Amarok i det hele tatt (grunnen til det vites ikke), ble jeg bare nødt til å bytte. Klarer meg fint med Audacious nå, men måtte kutte ut digre playlists på 20000 låter+ som jeg brukte i XMMS, pga at playlistsøk rett og slett er for tregt. Lenke til kommentar
huf Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 I see. Har du nokon ikkje-russisk howto på korleis du går fram for å oppnå den halvveise støtta i XMMS? Prøvd å skifte charset, og oppretta ei config-fil som skal korrespondere med gamle GTK 1.x-applikasjonar, men til inga nytte. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det med multibyte fonts er det eneste jeg husker, dessverre. Brukte Kubuntu før og fikk det til relativt greit der, nå bruker jeg Archlinux, og jeg får ikke helt til samme effekt jeg hadde i XMMS i Kubuntu. Mulig det har noe med noen GTK1-settings e.l, er ikke sikker. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 en enkel og siiimpel løsning for dette er å streame musikk ifra VLC på host maskina og ta imot med vlc på klient maskina, raskt enkelt og greit.. Og får å endre sang tar du å kobler deg til maskina via fjerndesktop.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå