Gå til innhold

Finepix S9500 til 3000,- vs S6500fd til 2500,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det nå er snakk om litt erting her, så vil jeg bare nevne at FZ50 er mye dårliger på høy ISO enn Fujikameraene som er omtalt her.

"Mye" er et veldig relativt begrep, vi snakker i praksis om ett eksponeringstrinn (eller ett hakk på ISO-skalaen om du vil), altså at S9500 er omtrent like god på ISO1600 som FZ50 er på ISO800.

 

Siden FZ50 har bildestabilisator, vil man i svært mange tilfeller ikke trenge like høy ISO, og du vil få like gode (eller bedre) bilder. Optikken er også mer lyssterk på tele enn Fujifilm, noe som også får innvirkning på hvor ofte man trenger høy ISO.

 

I praksis vil Panasonic FZ50 vs. Fujifilm S9500/S9600 stå mellom 28mm vidvinkel vs. 35mm vidvinkel, og om man heller vil ha det igjen (så det monner) på telesiden...

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer, jeg glemte å nevne for trådstarter at brennvidden er hhv. 28-300 mot 35-420, så det blir jo selvsagt også en prioriteringssak. Når det gjelder "mye dårligere på høy ISO" er det et ikke-tema for meg med mitt FZ30. Jeg har satt det fast til ISO 100, og tar høyde for det. Jeg får dermed alltid helt kurante bilder (støymessig, altså..). Bildestabilisatoren må jeg også få rose en del. Håndholdt kamera med lang/full tele gir skarpe fine bilder på dagtid, det gjør det ikke med mitt speilrefleks på full tele uten stabilisator. Med "på dagtid" mener jeg at når det mørkner er det liten gevinst med den, det er intet vidundermiddel i mørke somnoen tror. Men på dagtid er den altså et meget godt hjelpemiddel på turer når det kan dukke opp interessante motiver på langt hold.

Se ellers denne siden for en kjapp sammenlikning av S9500 mot FZ30 (som er 97% lik FZ50).

Nå sklir vi visst langt over trådstarters valg, men man må jo friste med annet godt også...

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Hehe, ikke begynn å frist meg nå:p

Har uansett bestilt kameraet nå, og skal plukke det opp når jeg kommer hjem fra ferie på mandag.

 

Grunnen til at jeg valgte bort FZ30 er pga det er motorzoom og tester sier det er sluggish videokvalitet. Jeg synes at det er greit med ok filmopptak også.

 

Men takk for hjelpen alle sammen:) Skriver sikkert litt her om hva jeg synes om kameraet når jeg har fått prøvd ut det:)

Lenke til kommentar

Stemmer. Tror han muligens har blandet sammen noen modeller her. Det er lillebrødrene FZ7 og 8 som har motorzoom. Dessuten får du ikke tak i nye FZ30 for tiden, jeg kjøpte det i oktober '05, da var det akkurat kommet, og har ikek vært å oppdrive på en stund. MEn FZ50 er jo en brukbar erstatning...

Jeg har ellers også kjørt en del videosnutter, og kan ikke se at de blir spesielt dårlige, iallfall ikke i VGA/30 fps.

Må ellers legge til at videofunksjon på stillbildekamera bør ansees som en kjekt-å-ha-ting når man ikke har noe annet for hånden. Eget videokamera er og blir det som er tingen for videoopptak.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Blandet litt mellom modeller ja, men utifra tester har jeg sett at pana har sluggish video (ihvertfall i forhold til fuji). Enig med manskow at video er bare sånn kjekt å ha, men de gangene man får bruk for, er det greit at den fungerer bra.

 

Fuji skal visst også være bedre i mørket, noe som også betyr en del for meg, også er det veldig praktisk at det bruker AA batterier.

 

Blir mye billigere for Fuji og, får kamera, veske og 2 minnekort til 2500,- noe jeg anser som ett bra kupp.

Lenke til kommentar

Vi konkluderer med at du får deg et veldig greit kamera. Og som jeg sikkert har nevnt, til den prisen har man også samvittighet til å bytte inn i noe annet etter ikke så mange år om det er egenskaper man skulle savne.

Til slutt må jeg bare få klarhet i hva "sluggish video" kan være. Jeg er åpenbart en gammel mann, for det er et uttrykk jeg ikke helt har sett brukt om videokvalitet :-)

Mine opptak ble iallfall både skarpe og gode.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Etter litt søking fant jeg ut at jeg har sett på Panasoniz FZ5, og ikke FZ50. FZ5 har tydeligvis - ifølge de fleste brukere og testere av det "Tragisk videokvalitet", med dårlig oppløsning og begrenset til quicktimefiler.

 

Men FZ50 er visst på høyde med Fujis videofunksjoner:)

Lenke til kommentar

Jeg fikk i går et nytt FinePix S6500fd tilsendt etter bestilling. Etter å ha satt i batterier, XD-kort, valgt språk og dato, tok jeg spent noen bilder på auto. Alle ble forferdelig overeksponert. Prøvde på manuelle eksponeringer, men fortsatt veldig overeksponerte. Prøvde å gå gjennom håndbok og se om det var noen form for hjelp der, men det var det ikke. Prøvde å ta noen bilder ute i går kveld, ISO justerte seg som det skulle, men selv da ble bildene overeksponerte. Prøvde å legge de inn på PC i tilfelle bare feil med View funksjonen på kamera, men neida.

 

Prøvde så å ta en videosnutt med kameraet, både bilde og lyd var som prima kvalitet, og jeg skjønner enda mindre....

:no:

Lenke til kommentar

Send det tilbake og be om et nytt, for det virker ikke som det er i orden. Men de skal vel bruke en uke eller to på å finne ut om det er noe feil med kameraet og om det går på garanti, også går det jo fort en uke i postgang og andre ting som tar tid også. Du må også styre og slite med å sende de kopi av kvittering for frakt og vente lenge på å få det satt tilbake på konto.

 

Hadde du kjøpt i butikk hadde du fått nytt med det samme (hvis det er noen på lager) etter at personalet hadde hjulpet deg med å finne ut om det var en feil med kameraet eller innstillingene ;)

Lenke til kommentar

Takk for et raskt svar.

 

Skjønner jo at du gjerne ser at alle nordmenn handler i norske fotoforretninger, men mange vil nok fortsatt handle via nettet for å få justert avansene norske importører og forhandlere beregner seg.

 

Har handlet endel rare ting på nettet, med første gang at en ting ikke fungerer som forventet ved mottak.

 

Er det noen som har opplevd lignende feil med digitalkamera, altså voldsom overeksponering ? Og hva kan i så fall være feil ?

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Skjønner jo at du gjerne ser at alle nordmenn handler i norske fotoforretninger, men mange vil nok fortsatt handle via nettet for å få justert avansene norske importører og forhandlere beregner seg.

9255731[/snapback]

Vet dette er off-topic, men dette må jeg bare kommentere. Bor man i de minste byene eller "på landet" er nok dette sant, men når flere butikker i de større byene kanskje har noen få prosent større avanse enn de seriøse nettbutikkene med god service, så er det mer enn verdt nok den ekstra servicen man får. Tipper du også hadde vært glad for denne servicen akkurat nå. Faktisk er vi BILLIGERE enn samtlige nettbutikker på noen varer der jeg jobber.

 

Det ER en grunn til at butikker er litt dyrere, og det er fordi nettbutikker kan klare seg med 2-3% avanse fordi de aldri behandler varen fysisk, men bare videresender bestillingen til importør og i praksis kan drives fra kjøkkenet hjemme. Ofte er én ansatt person nok også. En butikk, som skal ha kompetent personale, lager, varer på lager, svinedyre butikklokaler osv... MÅ ha større avanse. Så ditt utsagn om å justere avansen er useriøst og vitner om at du ikke helt har kunnskap om hvor lite avanse butikker i Norge sliter med når det gjelder elektronisk utstyr. Det er ikke så rart at fotobutikker har gått konkurs i hopetall de siste årene.

 

Ettersom butikker er såpass mye lite dyrere (ihvertfall i de større byene), ser jeg ingen grunn til ikke å anbefale å ihvertfall sjekke prisene der.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Det er min erfaring at nettbutikker ikke er så mye billigere enn foto-butikkene. De har riktignok enkelte super-tilbud innemellom.

 

Det er mange som glemmer frakt-konstnadene, som ofte spiser opp gevinsten.

 

Jeg er også enig at det er utrolig mye behageligere å gå i butikk når jeg skal ha noe reparert. Det fordrer selvfølgelig en seriøs butikk; har ikke gode erfaringer med el-kjedene (ett unntak - expert).

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Nå har jeg fått kameraet, og brukt det flittig en hel dag. Har fått prøvd ut de fleste funksjoner og slik. Jeg er kjempefornøyd! Bildekvaliteten er prima, og det er enkelt å endre instillinger manuellt, t.o.m. med bare ett hjul på kameraet (Lumix har to iflg. manskow). Fungerer på den måten at man justerer lukker med hjulet, og blender med å holde inn en knapp + hjulet. Alt er veldig ergonomisk, og knappene er lette å finne. Zoomen er veldig bra, og jeg klarer å ta sylskarpe bilder på 300mm selv uten bildestabilisator, det er veldig liten støy opp til 800, 1600 har en del støy, men er fremdeles helt o.k.

 

Eneste som er å utsette på det er at det tar en liten evighet å lagre raw bilder (evighet = 11 sekunder) før man kan ta ett nytt bilde igjen. Men jeg bruker ikke mye raw uansett, så det er ikke noe problem. Begge skjermene er lyssterke og har veldig god oppløsning.

 

Fikk også med veske, 8 stk. batterier, lader og 3 minnekort i tillegg til kameraet for totalt 2500,- Et meget godt kjøp:)

 

Tusen takk for hjelp til valg av kamera:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...