Gå til innhold

lyd demping i rom - muligt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg "sliter" litt med at min mor klager over for mye bass og for mye lyd når meg, og min bror ser på film. Vi har ikke noe mye lyd på, men lyden går veldig lett gjennom taket.

 

Finnes det noe matter, som ser fint ut som man kan feste i taget for å minske lyd opp i stuen ? Det hadde vært veldig greit faktisk.

 

Jeg gidder ikke betale flere tusen kroner på dette, ettersom det ikke er jeg som lider av det.

 

Noe forslag ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med eggekartong gir ikke bra lydisolasjon i seg selv.

Dette brukes hovedsakelig for og bryte lydbølgende med tanke på romklang/ekko i rommet.

 

Det å lydisolere koster en del penger, og det kreves en del jobb. Du må også tenke på at det ikke nødvendigvis holder med å bare isolere bare taket, men du trenger muligens også isolasjon i vegger.

 

Du får kjøpt plater/himlinger på Glava og Rockwool, men disse koster mye penger.

Lenke til kommentar
hei.

jeg vet om en enkel og billig løsning mange folk og garageband bruker.

 

du tar av lokket på en eggekartong og tar bunnen og fester op veggen. gjør dette over hele taket ditt. dette reduserer en del støy.

 

enkelt og greit.

 

mvh Roska^^,

9198252[/snapback]

 

Enkelt billig og inneffektivt, eggkartonger vil gi minimal isolering, bare litt absorpsjon og diffusjon, og her mest på høyere frekvenser.

 

AtW

Lenke til kommentar
Står alle høyttalerne på spikes? Hvis de ikke gjør det, forplanter lyden seg mye lettere gjennom alt som er av gulv, vegger og tak.

9199087[/snapback]

 

Gjør de nå egentlig det? Spikes skaper vel i utgangspunktet en fastere kobling mot flaten enn å ikke ha spikes, man "fester" jo høyttalerene fast i underlaget.

 

AtW

Lenke til kommentar
Uten spikes blir kontaktflaten mye større, høyttaleren står løsere og vibrasjonene blir sterkere. At det blir "mer" kontakt på hvert av punktene gjør ikke noe.

9199147[/snapback]

 

Kontaktflaten i seg selv er ikke så viktig, det er mye viktigere hvor "hard" koblingen er. setter man høyttaleren på noe virasjonsdempende skum, eller liknende, så er det mye mer effektivt. GJør man det blir vibrasjonene i høyttaleren støre, men transmitert vibrasjon til gulvet blir mindre.

 

Nå har ikke jeg foretatt målinger med og uten spikes, men jeg har vansklig for å tro de hjelper nevneverdig, om noe bør de gjøre ting verre, og jeg har heller aldri sett bet blitt brukt til vibrasjonsdemping av annet utstyr.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange spikes har gummiføtter for å redusere vibrasjoner ytterligere. Jo, det er vibrasjonsdempene. Ristingen får mindre "spill", for å si det sånn. Høyttaleren blir mer frigjort fra gulvet, og det sier seg selv at det fører til mindre vibrasjoner som forplanter seg, så lenge høyttaleren ikke rister for mye til å stå stille.

 

Kan ikke helt se for meg at det å sette høyttalere på skum akkurat gjør underverker for lyden - selv om det sikkert hjelper litt på ristinga.

Lenke til kommentar
Mange spikes har gummiføtter for å redusere vibrasjoner ytterligere. Jo, det er vibrasjonsdempene. Ristingen får mindre "spill", for å si det sånn. Høyttaleren blir mer frigjort fra gulvet, og det sier seg selv at det fører til mindre vibrasjoner som forplanter seg, så lenge høyttaleren ikke rister for mye til å stå stille.

 

Kan ikke helt se for meg at det å sette høyttalere på skum akkurat gjør underverker for lyden - selv om det sikkert hjelper litt på ristinga.

9199193[/snapback]

 

En spike er jo nærmest som å montere fast høyttaleren i gulvet, at høytaleren får mindre "spill" fører bare til at mer av vibasjonene transmiteres inn i det som hindrer spillet. At de har gummiføtter hjelper jo litt på (selv om konseptet er mildt sagt underlig, hva er poenget med spikes på gummiføtter, da er det bedre å ha bare spikes, eller bare gummi, avhengig av applikasjon.

 

Man må frikoble hyttalren mest mulig fra gulvet, om det er dårlig for musikken, så er det dårlig for musikken, om man bruker skum eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger folkens. Høyttalerne står på "egne spikes." Det er føtter under dem.

 

Eggekartonger i taket kommer ikke på tale, det ser rimelig dårligt ut og i tillegg vil det, ettersom dere sier ikke gi så veldig mye isolering.

 

Jeg tror jeg må tenke litt på saken da, ettersom det muligens blir litt dyrere en forventet.

Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldinger folkens. Høyttalerne står på "egne spikes." Det er føtter under dem.

 

Eggekartonger i taket kommer ikke på tale, det ser rimelig dårligt ut og i tillegg vil det, ettersom dere sier ikke gi så veldig mye isolering.

 

Jeg tror jeg må tenke litt på saken da, ettersom det muligens blir litt dyrere en forventet.

9199803[/snapback]

 

Jeg har ingen personlig erfaring med det, men vet at en del bruker sitteunderlag som dempeputer. Da skulle du komme fra det med 20-30,-. Ellers har Eltek dempeputer til 260,- for 8 stykk.

 

Frode

Lenke til kommentar
Gjør de nå egentlig det? Spikes skaper vel i utgangspunktet en fastere kobling mot flaten enn å ikke ha spikes, man "fester" jo høyttalerene fast i underlaget.

 

AtW

9199121[/snapback]

Mulig jeg har misforstått dette, men høyttalerkassa vil 'flekse' i takt med trykket/undertrykket inni kassa. Høyttalerkassa er hardest (flekser minst) i kantene og hjørnene hvor to/tre plater møtes og er limt sammen, mens den flekser mest i sentrum av alle flatene. Og det er denne lille fleksinga, da underflata hele høyttaleren står på, som forplanter seg ned i gulvet. Spikes monteres veldig nærme ytterkantene på undersiden fordi fleksinga er minst her. :hmm:

 

I manualen til min trykkammersubwoofer står det at man ikke må sette drinker o.l. oppå subben fordi denne fleksingen vil 'spill your drink' eller bikke over flasker o.l. Dette selv om kassa er veldig solid, men fleksingen har lav amplitude men med mye energi.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...