phax Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Joda, nettbutikkene følger akkurat samme lover og regler. Men du slipper da x antall dager postgang, og du har en person med peiling som kan hjelpe deg. Jeg er ikke enig med deg i at det et tåpelig med en prisforskjell på nettet og butikken, en nettbutikk vil i de aller fleste tilfeller være billigere. Så hva er problemet? Det er jo også skrevet på websiden, jeg vil vel heller bemerke dårlig service og respons i butikken fremfor prisene på nett. Det går alt på hva du som kunde er villig til å betale. 9224466[/snapback] Har som regel peiling de som jobber i nettbutikken også. Samt at postagang slipper man sjelden unna da butikken må sende varene på service uansett. I noen tilfeller får man selvsagt ny vare der og da å da er butikken selvsagt mer praktisk. Jeg synes at en kjede burde være såpass seriøs at det er likpris over hele linja, og ikke sånn at melka på rema i oslo koster 20,- mens i kristiansand får du den til 10,-. Når nettbutikken til en kjede prøver og posisjonere seg som en frittstående butikk burde den ha et såpass tydelig skille at det ikke forvirrer kunden, og i elkjøp sitt tilfelle så burde nettbutikken deres ha annet navn og profil hvis de absolutt ikke skal ha noe med de andre butikkene i kjeden og gjøre. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Men du slipper da x antall dager postgang, og du har en person med peiling som kan hjelpe deg.9224466[/snapback] Nei, det skal sies at når jeg f.eks. ringer kundeservice hos mpx.no og forhører meg om et produkt så får jeg langt mer vettuge svar der enn på Elkjøp. Så den personen med "peiling" kan du finne hvor som helst. Når jeg er på Elkjøp i Drammensdistriktet er det dessuten overraskende ofte mer lønnsomt å ringe Elkjøp sentralt og stille de spørsmål om produkter og lagerbeholdning enn det er å trekke kølapp nr 156 når det lyser 130 mot deg på lystavla. Så mye for servicen vi "gladelig" betaler mange hundre ekstra for. Endret 7. august 2007 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Nei, det skal sies at når jeg f.eks. ringer kundeservice hos mpx.no og forhører meg om et produkt så får jeg langt mer vettuge svar der enn på Elkjøp. Så den personen med "peiling" kan du finne hvor som helst. Når jeg er på Elkjøp i Drammensdistriktet er det dessuten overraskende ofte mer lønnsomt å ringe Elkjøp sentralt og stille de spørsmål om produkter og lagerbeholdning enn det er å trekke kølapp nr 156 når det lyser 130 mot deg på lystavla. Så mye for servicen vi "gladelig" betaler mange hundre ekstra for. 9224691[/snapback] Vil nok ikke si at man betaler for service hos elkjøp. Jeg bruker elkjøp selv kun til billige DVD'er eller spill eller også i noen enkelttilfeller av gode tilbud (om de da har inne), ellers så holder jeg meg unna. Et eksempel var da jeg var der her om dagen og hvordan ene kunde"behandleren" behandlet kunden sin. Jeg jobber selv på Telekiosken og praktiserer service i lik grad av det elkjøp gjør, men måten han pratet til kunden sin på var hårreisende. Jeg vet jeg hadde sparket min ansatt på flekken om vedkommende hadde pratet til mine kunder på den måten. Men over til topic. Vil si at elkjøp bør selge minnekort til gibortpris i tanke på at man betaler ikke for noe ekstra man ikke får Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Litt av "probelemet" til elkjøp er bruk av franchise-avtaler. Dette er jo hovedårsaken til at det altid vil være prisdifferanser mellom nett-butikk og butikk til butikk. Jeg er helt enig i det folk sier om at nettbutikken til elkjøp burde hete noe annet slik at det ikke kobles direkte mot butikkene, så slipper elkjøp selv også å få masse iriterte kunder. Selv kjøpte jeg hvitevarer for 40.000 for noen uker siden. Jeg bor slik at jeg har 3 elkjøpbutikker innen en halvtimes kjøretur. I de tre butikkene + nettbutikk så var differansen på høyeste og laveste pris 8000,-. Bare kjøleskapet hadde 3000 i diff mellom butikkene. Å bare så det er sakt, nettbutikken ble IKKE det billigste alternativet.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Problemet med El-kjøp og "internettpriser" er at man aldri vet hvilke priser som gjelder hvor. På nettsidene angis en del varer med "internettpris" og de fleste vil da anta at øvrige priser gjelder også i butikken. Det stemmer ikke. Butikkene står fritt til å sette en hvilken som helst pris, uavhengig av hva som står på nettet. Jeg har flere ganger vært i kontakt med El-kjøp angående dette uten å få noen god forklaring på hvorfor det er sånn. Bare så det er sagt: Det er helt naturlig at det er prisforskjeller på nettbutikken og i de fysiske butikkene. Det jeg reagerer på er merkingen på nettsidene som villeder mer enn de veileder. 9198754[/snapback] Enig i det. Nettsidene til Elkjøp skiller alt for dårlig på hva som er nettbutikk og ikke. Folk blir forvirret når det står lagerstatus i lokale elkjøpbutikker like ved en pris som ikke gjelder for den lokale butikken. Selv om det tas forbehold mot forskjeller med liten skrift nederst på sidene. Folk blir forvirret uten at jeg skal spekulere i hvor aktivt elkjøp har gått inn for å villede. Elkjøp burde gjort som komplett gjorde for noen år siden. Tidligere het både nettbutikken og de fysiske butikkene til komplett det samme og det var vanskelig å se på hjemmesidene hva som var hva. Det gikk ikke noe naturlig skille mellom de to. Da valgte Komplett å døpe om alle de fysiske butikkene til Datakjeden og gi de et eget domenenavn. Det ga et mye ryddigere forhold og kunder som har kjøpt noe i nettbutikken kommer ikke og reklamerer på varer ved disken lengre. Inndelingen ble intuitiv og enkel for kundene å forholde seg til. Redigert: Et tilsvarende grep burde Elkjøp gjort. Om de ikke vil endre navnet på de fysiske butikkene (noe som koster svært mange millioner) så kan de f.eks kalle nettbutikken for "Elkjøp nett" og markere det tydelig ved å skille sidene fra hverandre i både design, tekst og koblinger mellom de ulike delene. F.eks med rødt/gult som gjennomgangsfarger for nett-delen i stedet for den samme grønn-blåe designen som de fysiske butikkene har. Endret 7. august 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Grunnen til at elkjøp ikke har gjort det er å for å ivareta merkevaren Elkjøp også på nett - spør du kunder i expert hva nettbutikken til expert heter så tror jeg ikke de fleste vet navnet, eller at de har sin egen nettbutikk. Og Best-buy har de ikke hørt om heller. En annen ting er at det er gjort for å ivareta kundeservicen - det å kunne returnere et nettkjøpt produkt i din lokale butikk, få service der, levere inn for reparasjon osv kunne man ikke gjort med to forskjellige navn og selskap. Det er en ganske positiv ting for kundene å ha mulighet til dette. Jeg er uansett enig i at merkingen kan bli enda tydligere på nett vs butikk, uten tvil. Men å skille ut nettbutikken med eget navn osv, at det er den rette strategien, er jeg helt uenig i. Det er bare å se på best-buys omsetning vs experts omsetning i forhold til elkjøp.no's omsetnings vs de vanlige butikkene. Elkjøp.no er en av de større nettbutikkene i landet. Det hadde den ikke vært om den hadde hett Brunthvittogdata.com . Endret 7. august 2007 av Alastor Lenke til kommentar
kindings Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Noe av problemet i Norge er vel at det ikke er nok konkurranse på el-artikler over kasse, men nok konkurranse på nett. Konkurranse presser priser. Kjøpte selv en 2GB brikke i sommer i Frankrike for under 20€ på ett hypermarked. Ett annet problem som etter min mening hemmer konkurransen er at mange produkter er slik at man må spør om de har og evnt. pris, listen for å si nei og gå ut av butikken for å sjekke i nabobutikken øker på den måten... etter min mening. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Aaaaah.. Så det er Expert som har BestBuy? Er det derfor det er så innst inn i h****** dyrt der.. Har jo dukket opp et eller annet prissøk med link til BestBuy noen steder, men det er har ikke vært tema å handle der. Men nå skjønner jeg jo da altså hvorfor! Men når alt dette er sagt, så vil jeg faktisk heller dra på Elkjøp enn Expert hva kundebehandling angår (jeg kaller det ikke kundeservice engang, det er jo ikke noe "service" å spore noen steder). Elkjøp er "blonde" men billige, Expert er spydige og dyre (med spesiell erfaring fra Expert Stormarked Åssiden hvor kundebehandler flere ganger har dyttet løgn på løgn opp i fjeset på meg). Generelt er det faktisk mye mer service å hente på nettbutikkene har jeg erfart. Endret 7. august 2007 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Men nå skjønner jeg jo da altså hvorfor! Men når alt dette er sagt, så vil jeg faktisk heller dra på Elkjøp enn Expert hva kundebehandling angår (jeg kaller det ikke kundeservice engang, det er jo ikke noe "service" å spore noen steder). Elkjøp er "blonde" men billige, Expert er spydige og dyre (med spesiell erfaring fra Expert Stormarked Åssiden hvor kundebehandler flere ganger har dyttet løgn på løgn opp i fjeset på meg). Tror det varier fra butikk til butikk, føler Elkjøp Giganten på Forus(stavanger) har enkelte medarbeidere som enten ikke er kvalifiserte(?) eller at de rett og slett lyver deg opp i trynet med vilje. Hadde en kar som prøvde å selge meg en TV, spilte litt dum da jeg spurte om hjelp(alle specs var ikke listet opp), da jeg indirekte spurte hvorfor han anbefalte den mest håpløse og dyre TVen i butikken begynte han helt tydelig å svette.. veldig tydelig at jeg "fersket" han. Det endte med at jeg bare vinket han bort, noen min etter stod han å anbefalte samme TV til noen andre som åpenbart heller ikke kjøpte historien hans, traff dem på Lefdal litt senere.. der forresten samme TV kostet 2000.- mindre. Endte faktisk opp med å kjøpe TV på SIBA. Den mest medgjørlige betjeningen her i distriktet føler jeg vel kanskje Euronics har, de er hvertfall alltid villige til å forhandle om pris i motsetning til surpeisene hos Elkjøp. Dvs det er vanlig at når man kommer inn og kjøper TV, kjøleskap, stekeovn, mikro, vaskemaskin etc at man får litt rabatt, på Elkjøp nektet de helt, på Euronics fikk jeg en veldig bra pakke. Ellers er det også meget variabelt hvem man treffer i butikkene, har også møtt på svært hyggelig betjening både hos Expert, Siba, Elkjøp og Lefdal. Min forutsetning for hyggelig betjening er ikke at de gir rabatt eller liknende, men at de er høflige og hjelpsomme. Lenke til kommentar
Hausen Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 :!: var på Elkjøp og kjøpte meg en trådløs router og en handsfree til mobilen. Da jeg kom hjem og sjekket prisene for de samme tingene på internett var prisen som jeg betalte. Dagen etterpå tok jeg med kvitteringen til Elkjøp, og da fikk jeg tilbake 404 kr uten problemer.. Heia Elkjøp.. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 ...bare så synd at den veil prisen Sony opererte med var 4790,- ...de fant bla ut av mange Elkjøp butikker elegant DOBLET prisen når de hang det ut i butikkene, mot det som enkelte andre tok og det som var satt som veil utsalgspris. 9224302[/snapback] I norge finnes det en lov mot prissamarbeid, slik at konkurransen skal virke bedre. Derfor blir det på en måte feil om alle butikker følger veil.pris. Som forhandler vet jeg at det er VELDIG få produsenter som skriver veil. pris på produktark og nettsider. Og de som gjør det blir ikke tatt så mye hensyn til. Man setter den prisen på produket man mener det er verdt. Det er ingen som kan nekte et firma å ta så mye som de tror de kan ta for et produkt uten at salget synker. I Elkjøpbutikken jeg jobber i tar vi 299 for 1 GB Sandisk MicroSD/TransFlash. Vi tjener ikke så mye på kortet til denne prisen, men folk takker hvertfall ja når vi spør om de ønsker å kjøpe det ved siden av telefonen de kjøper. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Dro en gang til Elkjøp med mora mi for å kjøpe en TV. 4-5 år siden. TV-en vi endte opp med var priset til ca. 4500 eller 5000, tror jeg, i butikken. Jeg hadde tilfeldigvis sjekka prisen på den samme TV-en på nettet, der den var priset til 3900. Når jeg sa det i butikken fikk vi den til den prisen. Dette var visst vanlig praksis den gangen. Bare å printe ut produktsida på nettet, eller rett og slett bare si ifra, så fikk du varen til internettpris i butikken. Dette gjaldt iallfall større ting. Er det ikke slik nå lenger? Edit: Leste ikke posten til Hausen før nå. Endret 7. august 2007 av Endre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123498734 Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 å drive en butikk : kloakk og vann-utgifter , EL-utgifter , selve bygget koster , vedlkehold koserter , ansatte koster , telefon-avgift osv osv OSV OSV!! En internett-butikk koster ..tja...en brøkdel!! derfor så lav pris på internett butikker og dette syntes jeg er meget forståelig! Anders Lenke til kommentar
IngarStene Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Folk generelt tar priser og handling tre hakk for personlig. Buhuu.. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Problemet med El-kjøp og "internettpriser" er at man aldri vet hvilke priser som gjelder hvor. På nettsidene angis en del varer med "internettpris" og de fleste vil da anta at øvrige priser gjelder også i butikken. Det stemmer ikke. Butikkene står fritt til å sette en hvilken som helst pris, uavhengig av hva som står på nettet. Jeg har flere ganger vært i kontakt med El-kjøp angående dette uten å få noen god forklaring på hvorfor det er sånn. Bare så det er sagt: Det er helt naturlig at det er prisforskjeller på nettbutikken og i de fysiske butikkene. Det jeg reagerer på er merkingen på nettsidene som villeder mer enn de veileder. 9198754[/snapback] Dersom de ikke har merket varen med nettpris mener jeg at du skal få varen til samme pris i butikken. Det er en grunn til at de merker enkelte produkter på nettet med nettpris. Dersom dette stemmer og Elkjøp ikke følger det opp, så vil jeg si at det er misvisende og noe som burde bli tatt opp av myndighetene. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) I forhold til Elkjøp så vil www.elkjøp.no fungere som en egen frittstående butikk og hvor pris i utgangspunktet kun gjelder på internett. Det står ingen plasser at det samme pris i butikk.Derimot kan du sjekke opp om denne varen finnes i ditt lokale varehus, men her står det når du sjekker med STOR bold skrift at pris kan variere fra nettpris. Hvis du i tillegg leser nederst på samtlige sider på nettsiden så står det også at pris kan variere. Hvorfor det er noen som har nettpris-merke på seg vet jeg ikke, men det har sannssynligvis noe med en egenskap man legger til når nettredaktørene legger til nye varer i databasen. 9200381[/snapback] Da får de kutte ut å sette nettpris på enkelte varer. Enten så har man nettpriser på enkelte varer som kun gjelder på nett, og så får de andre prisene uten merking gjelde i butikk. Eller så har man bare nettpriser og informerer tydelig om dette. Slik det er nå er det bare misvisende, og det eneste Elkjøp får er en del sure kunder i butikkene sine. Endret 7. august 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123498734 Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 er man litt våken så er ikke dette noen problem å skille mellom nettpriser og faktisk pris i butikk! tror topicen er død nå! Lenke til kommentar
coban Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 ...bare så synd at den veil prisen Sony opererte med var 4790,- ...de fant bla ut av mange Elkjøp butikker elegant DOBLET prisen når de hang det ut i butikkene, mot det som enkelte andre tok og det som var satt som veil utsalgspris. 9224302[/snapback] I norge finnes det en lov mot prissamarbeid, slik at konkurransen skal virke bedre. Derfor blir det på en måte feil om alle butikker følger veil.pris. Som forhandler vet jeg at det er VELDIG få produsenter som skriver veil. pris på produktark og nettsider. Og de som gjør det blir ikke tatt så mye hensyn til. Man setter den prisen på produket man mener det er verdt. Det er ingen som kan nekte et firma å ta så mye som de tror de kan ta for et produkt uten at salget synker. I Elkjøpbutikken jeg jobber i tar vi 299 for 1 GB Sandisk MicroSD/TransFlash. Vi tjener ikke så mye på kortet til denne prisen, men folk takker hvertfall ja når vi spør om de ønsker å kjøpe det ved siden av telefonen de kjøper. 9226537[/snapback] Sjekk ut prisene på Samsung TV'er så skjønner du fort at disse lovene ikke fungerer. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Vi kan vel slå fast at Elkjøps prissetting på produkter mellom nettbutikken og de fysiske butikkene, og selv mellom de fysiske butikkene, er noe misvisende/villedende. Som kunde kan du føle deg riktig "lurt" om du ikke gjør sikkelig research før du stikker innom din lokale Elkjøp-forhandler. Ring kundesenteret først og få en prisbekreftelse. Tungvint? Ja, men da er du i alle fall sikker på at du får varen til den prisen du har blitt oppgitt. Orker du ikke det styret hver gang du skal ha noe, så får du handle andre steder.. Hadde vært utrolig mye enklere om Elkjøp hadde markert nettsiden sin tydeligere med at det kun er en nettbutikk, slik at folk ikke tror prisene der er de de får i den fysiske butikken. Så kunne de heller ha bedt folk om å ringe kundesenteret for å finne ut av prisen i sin lokale butikk. Kalt det for "Elkjøp på nett", droppet det med "Nettpris" og laget en knapp med "Trykk her for å finne ut pris og tilgjengelighet hos din lokale Elkjøp-forhandler.". Slik det er nå er det bare forvirrende. Skaper irriterte kunder i hopetall, slitne selgere som må forklare seg for kunder 14 ganger per dag og ikke minst at kundene slipper å få tre forskjellige svar avhengig av hvem de snakker med. Endret 7. august 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. august 2007 Rapporter Del Skrevet 7. august 2007 Har akkurat samme erfaring som trådstarter. Var innom en lokal elektronikksjappe i går, faktisk. Trengte et nytt MS Duo Pro til PSPen min, og kom på dette i det jeg var innom OBS! og stakk innom elektronikkavdelingen deres. Der skulle de ha 499,- for en 2GB. Det er mer enn det dobbelte av nettpris, og i tillegg var det et helt ukjent merke. Jeg misoppfattet selgeren og trodde han sa 299,- noe jeg finner sånn noenlunde rimelig. (100,- dyrere enn web), og fikk formerlig bakoversveis da han skulle slå den inn... -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå