JaRu Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Skal snart begynne i ny jobb, og første oppgave blir å kjøpe 19 nye PC'er med tanke på å sette disse sammen i et nettverk. Lurer litt på hva som trengs av utstyr (bortsett fra PC med nettverkskort) for å klare dette. Har tenkt å bruke en av PC'ene som filserver/printserver/oppkobling mot internett. Hvilket OS bør jeg kjøre på denne maskinen. Hadde tenkt å kjøre Linux/Samba da dette er billigst. Skal kjøre Win2000 eller XP på de resterende 18 maskinene. På forhånd takk. mvh Jan Rune Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Har tenkt å bruke en av PC'ene som filserver/printserver/oppkobling mot internett. Hvilket OS bør jeg kjøre på denne maskinen. Hadde tenkt å kjøre Linux/Samba da dette er billigst. Skal kjøre Win2000 eller XP på de resterende 18 maskinene. www.clarkconnect.com Basert på RH7.3 kommer ferdig oppsatt som router/brannvegg samt Samba og printerserver. Administreres med to webgrensesnitt. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Du bør ha 2 16-porters switcher linket sammen med uplink-porten så du får nok porter, og har enda flere til senere anledninger. Så kjører du nettverkskabel fra alle PCene inn i en av switchene og det samme med serveren. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 skal du ha windows må du ha server, siden PRO ikke støtter fler enn 10 klienter. W2K server er litt pesete å vedlikeholde, så hvis du kan bruke CK så gjør det. Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 så hvis du kan bruke CK så gjør det. Hva er CK? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 så hvis du kan bruke CK så gjør det. Hva er CK? Clarkconnect vil jeg gjette. Lenke til kommentar
JaRu Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Selvfølgelig. Stupid me! Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 sorry med den... er _tidlig_ på morran.... men det var CC ja. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Kjør BSD, one and only Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Ville bare hive meg på lovprisingen av CC. Pen og ryddig nettverks og brannmur-overvåking og verdens enkleste oppdateringsagent via apt. Savner CC's enkle grensesnitt etter overgang til RH8. Ellers trengs vel bare en stor switch ? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Det vanligste for bedrifter er å legge opp kabler til hvert eneste kontor, og inn til en sentral switch (24 porter). Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Du bør ha 2 16-porters switcher linket sammen med uplink-porten så du får nok porter, og har enda flere til senere anledninger. Så kjører du nettverkskabel fra alle PCene inn i en av switchene og det samme med serveren. Hvorfor 2 16-porters switcher? Mye bedre å kjøpe en 24 porters... Dell begynte for ikke så lenge siden å selge switcher, og på papiret ser de veldig bra ut og kjøper du en i lag med 19 maskiner så får du nok meget bra pris på den... De er veldig billige i utgangspunktet. Er i varianter med og uten management... for de uten management koster det 300 kr ekstra å oppgradere garantien til next-business-day on-site... for de med management var det noe mer, men husker ikke hvor mye, men var relativt rimelig det også... Også flere modeller med gigabit porter, så hvis du får et gigabit nettv.kort i det som skal være servermodellen, så kan flere få full hastighet mot serveren så lenge den klarer å håndtere det... Og bare en liten ting, hvis 1 av de 19 maskinene skal være ren servermaskin, så bør du kjøpe en server også... Dell har knalltilbud på en poweredge server for tiden, Xeon 2.4 GHz, 512 MB minne, 2x36GB scsi disker til såvidt over 10k... Servermaskinene er laget og testet for å kjøre 24/7, noe en kontorpc ikke er laget og testet for å gjøre, men som de _nesten_ helt sikkert vil gjøre uten problemer... Og hvis ikke bedriften går inn for å spare på penger på serveros, så ville jeg faktisk gått for windows 2000 server (selv om det smerter langt inn i sjelen å si dette) siden du skal kjøre windows på alle klientene... Ensartet miljø er som oftest lettest å drifte, og w2k server mot w2k og xp klienter fungerer _nesten_ av seg selv... Så blir det mer tid igjen til å hjelpe til med å fixe de feilene som oppstår mellom skjermen og kontorstolen... Lenke til kommentar
muffe Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Du bør ha 2 16-porters switcher linket sammen med uplink-porten så du får nok porter, og har enda flere til senere anledninger. Så kjører du nettverkskabel fra alle PCene inn i en av switchene og det samme med serveren. En stk. 24-porter er å anbefale fremfor 2 stk. 16 porter. Hvis du på død å liv skal ha 2 stk. 16 porter, bør uplink-porten være 1000 Mbps for optimal overføring. Men det aller raskeste er 1 stk 24 porter, som sannsynligvis er det billigste også. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Ville bare hive meg på lovprisingen av CC. Pen og ryddig nettverks og brannmur-overvåking og verdens enkleste oppdateringsagent via apt.Savner CC's enkle grensesnitt etter overgang til RH8. Ellers trengs vel bare en stor switch ? Du har jo webmin da til RH8.0, Jeg greier ikke helt og like oppdateringene til CC, jeg bruker up2date og RH lager til langt flere oppdateringer enn det som CC gjør. Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Skal snart begynne i ny jobb, og første oppgave blir å kjøpe 19 nye PC'er med tanke på å sette disse sammen i et nettverk. Lurer litt på hva som trengs av utstyr (bortsett fra PC med nettverkskort) for å klare dette. Regner med at de som hjalp deg får en provisjon av lønna di Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå