Gå til innhold

Dualbooting av XP/Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg temlte å gi Linux en sjangse, siden jeg begynner å bli ganske lei av windows nå. Men siden jeg sikkert vil trenge windows endel ganger, vil jeg ha muligheten til å starte opp i Xp.

Jeg må da ha dualboot, ikke sant?

Hvordan gjør jeg det? Hvordan begynner jeg?

Jeg sitter nå med en ganske "fullpakket" xp installasjon, med mye data jeg ikke vil miste.

Hvordan skal jeg ordne partisjonene? én til linux, en til swap, en til xp, og en eller flere felles? (Fat eller ntfs?)

Mange spoørsmål.. :ohmy: bare prøv å være ganske utfyllende, og forklar mye. Kom gjerne med tips. Er det noe jeg ikke kan, så er det linux (ennå) :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med dual-boot er at det er veldig kjedelig og du bruker mer tid på å opprettholde både Linux og Windows, enn du faktisk bruker på å lære deg Linux. Skaff deg heller en Live-CD eller bruk en virtuell maskin for å teste Linux, og om du liker det, så kvitter du deg med skrotet (Windows), og bruker Linux dersom du liker det så klart.

Det er nok av programmer som erstatter Windowsprogrammer, noen ganger på en bedre måte, så du skal slippe å dual-boote og være avhengig av Windows.

Lenke til kommentar

Opprettholde windows? Det blir jo så godt som aldri brukt :!:

På den mer seriøse siden, så synes jeg dual-boot er en fin måte å lære på egentlig. Man kan fort bli litt skremt til å begynne med, da er der fint å ha noe kjent å lene seg tilbake på. Og man kan fort ødelegge en del som nybegynner og da er det fint å ha noe annet å boote opp i, for å finne løsningen på problemene. Noe som kan være et enkelt problem å løse for en som er erfaren med linux, kan fort føles som et stort problem for en nybegynner.

Det tar gjerne litt tid å føle seg hjemme i et nytt os :)

Lenke til kommentar

Håper ikke det blir for mye styr å opprettholde 2 stk OS nei.. :wow:

Vil gjerne ha begge installert samtidig, om det kan skje uten så alt for mange problemer :)

Men kan noen fortelle litt om de ulike dual-boot løsningene?

Kan jeg velge om pc'en skal boote i et valgt os, så jeg slepper å velge/vente? Og så velge å restarte i det andre os'et ved behov?

Lenke til kommentar

Ja hadde vært greit å kunne forandre som jeg ville :)

Men er det noen som bruker dualboot her? Hvilket filsystem bruker dere for å dele filene mellom begge OS'ene? FAT32 er jo grei, men liker ikke helt tanken på å ha en begrensning på 4GB per fil nei :/

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...