cooltech Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Kjøpsloven gjelder kun for privatkunder. Altså en bedrift har ikke 5års reklamasjon Vær så snill å ikke uttal deg om noe det ikke virker som om du vet noe om. LOL Du burde så absolutt høre på deg selv.... :wink: (Kjøpsloven ble forøvrig erstattet av FORBRUKERkjøpsloven den 1.juli 2002) Kjøpsloven er ment å forsvare forbrukerne, mens bedrifter i stor grad er overlatt til å klare seg selv... Og det du sier at en pc har 3 års garanti? Kjøpsloven gir ingen garanti, kun en reklamasjonsrett... Forskjellen på garanti og reklamasjonsrett ligger vel i hvor mye en må krangle for å få rettet feil... "Lov om forbrukerkjøp av 21. juni 2002. Gjelder fra 1. juli 2002 ... ... Loven vil gjelde alle varekjøp du gjør som privatperson etter 1. juli 2002, så lenge selger er yrkesselger. Loven gjelder også for vannleveranser og kjøp av fordringer eller rettigheter." Hentet fra Forbrukerportalen.no Kjøpsloven eksisterer fortsatt, men regulerer ikke kjøp mellom firma og privatpersoner. Når datafirma reklamere med 3 års garanti er det med bakgrunn i at de faktisk må gi 3 års reklamasjon på PC-ene. Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Kjøpsloven eksisterer fortsatt, men regulerer ikke kjøp mellom firma og privatpersoner. Kjøpsloven gjelder fortsatt for alle kjøp gjort FØR 1. Juli 2002, alt etter det er regulert av den nye forbrukerkjøpsloven. (http://www.lovdata.no/oll/hl-19880513-027.html#map0) Og den gjelder da for det en privatperson har kjøpt fra en yrkesselger... Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Reklamasjon: Det du har rett på i følge loven. Garanti: Alt som går utover det som går under reklamasjon. Så enkelt er det. Butikker har ikke lov til å kalle det garanti hvis det ikke er rettigheter utover det som er gitt i kjøpsloven. Og btw, forbrukerkjøpsloven gjelder ikke ved kjøp mellom firma, så det gjelder å skaffe seg god garanti/avtale... Lenke til kommentar
idander Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 En stor misforståelse som går igjen er at den store kostnaden er PCene. Det er det IKKE! Største kostnaden er drifting, og Compaq og Dell's garantier er livsnødvendige for en bedrift hvis oppetid er viktig. At produsenten kommer neste morgen med alle nødvendige deler for å reparere maskinen er noe man kan se langt etter hvis man kjøper fra webshopper. Skaff en personlig kontakt hos et firma, og sjekk at garantien helst er On Site i 3 å. Og ellers, installer maskinene over nettverk, noe annet er tull hvis man skal ha så mange maskiner. Jeg regner med at du ikke er gratis arbeidskraft for bedriften, og da vil ditt arbeid fort overstige den ekstra prisen det er å handle fra kjente pc-produsenter. Lykke til, og husk at oppetid er viktig for trivselen til de ansatte!! Idar Lenke til kommentar
QXLNO Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 kjøp Dell på www.dell.no DELL E D STØRSTE MØKKET DU KAN KJØPE!! FLEXI-DATA.no KJØP DER GOD SERVICE + BILLIG Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Komplett har 3 års garanti on site... Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Hey fjortisser! Det er forskjell på Presario dritten faren din har hjemme og på Evo maskinene beregna på kontorbruk. ER DET SÅ UTROLIG VANSKELIG Å FÅ INN I HODET? Hvem svarte har behov for fett grafikk kort og lydkort når alt man gjør er å lese mail og taste inn noen tall i Excel? For bedrifter er det MYE DYRERE å ha en død maskin som må sendes inn på service enn å ha en som kan fikses/byttes ut på dagen av feks. Compaq. Ville ikke ha hatt omså den feteste Ailenware PCen på kontoret om jeg hadde fått kastet den etter meg. For meg er det viktigste at jeg får fixet eller byttet ut PCen JÆVLA FORT dersom den feiler. Det er det bare de store leverandørene som kan. Vi bruker Compaq over hele linja, laptops, desktops og servere, og kunne ikke ha vært mere fornøyd. Lenke til kommentar
nag-sinn Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Sjekk www.psdata.no kontordataer trenegr ikke koste mer enn 3-4000kr Lenke til kommentar
ripset Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Jeg skal snart starte i ny jobb, og den første oppgaven min er å anskaffe 19 nye pc'er. Lurer litt på hvordan jeg bør gå frem: Skal jeg - kjøpe løse komponenter og sette i sammen PC'ene selv? - kjøpe komplette PC'er på en webshop, og i tilfelle hvilken shop anbefales? Eller har dere andre forslag til hvordan jeg bør gjøre dette? Alle svar mottas med takk. mvh Jan Rune Lag først et prosjekt over hva du skal bruke pc-ene til, og finn deretter ut hvilke spesifikasjoner disse skal ha, og om alle eventuelt behøver å være "state of the art" maskiner. Bruk dette prosjektet til å sende rundt til diverse pc-firma for innhenting av anbud. Vurder anbudene oppimot hverandre ( la gjerne andre på din arbeidsplass få være med på dette, og ikke bare "tre" en ny pc ned over hodene på dem, men la dem få være med på å bestemme ), og når du sitter igjen med noen få, så begynner du "pruterunden", der du kanskje ikke kan hente å mye på pris, men du skal kunne hente enda mer på garanti / service / vedlikeholdsavtale osv. LYKKE TIL Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 JaRu, siden ingen har spurt, spør jeg: Hvilken type firma er dette? Enterprise/SMB...osv Bransje? Hvor holder firma til? Geografi...Langt fra Oslo osv.. PC- kunnskap blant de ansatte? *Hva* skal PC'ene brukes til. Support, kundebehandling, regnskap, Office, Programmutvikling osv Skal alle de annsatte ha *samme* PC'er. Skal han duden som drifter nettverket ha samme PC som Kari på support? Programmvare? Følge med i løsningen? OS? Drifting? Sentralt? Krav til oppetid? Garanti 1 eller 3 år? Support 24/7 elller 8/5? **Budsjett** Eksisterende løsning? Avtaler? Evaluering av tidligere løsninger/samarbeidavtaler/firma/innkjøp? Dine datakunnskaper... _Kravspesifikasjon_. _Alt_ dette vil være med å bestemme hvilken løsning du bør velge. (noen punkt er viktigere enn andre) Tror ikke det finnes noe slikt standardsvar at alt kan løses via Dell.no og den faste "kundekontakten" der. I noen tilfeller kan det være det beste, i andre kan det være bedre å ha en mindre lokal/regional leverandør. Du _skal_ innhente flere annbud fra forskjellige leverandører. Ikke godta det første og beste tilbudet du får. Inngå _skriftlige_ kontrakter. (Ja, jeg vet at munlige er like bindende, men det er likevel ofte en fordel å ha ting svart på hvitt.) [uff, fatter ikke at jeg gjør dette kl 7.59 en søndags morgen på fritiden min. Burde tatt 3x800kr/t for dette. Minst.] Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Firmaet har sikkert faste rutiner på slikt. Sjekk litt rundt før du begynner å rote! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå