Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 edit: man har ikke 5 års reklamasjonsrett på pc'er, men 2 år. Dette var oppe hos forbrukerrådet for en stund siden. (PC'er er den 3. på lista over meste klagde saker i fjor) De konkluderte med at om man kjøper en hel PC (1 stk proodukt) så er det 5år reklamasjon. Om man kjøper den i komponenter og bygger den selv, er det 5 år på alt utenom mekaniske slitedeler. (vifter) Harddisker og CD-romer er også mekansike men betraktes ikke som "slitedeler" og har dermed 5 år. Men jeg vet at mange selgere prøver å innprente kundene med at det kun er 2år. Dette er faktisk feil. Sjekk bare med forbrukerrådet. Jeg synes selv set er litt urimelig ovenfor selgere med 5 år, men jeg er nå på forbrukersiden, og benytter de muligheter jeg har. Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 1. Det får man ikke uansett. (akkurat som om compaq tester maskinene ut over om de starter opp eller ikke..) Hver enkelt pc er nok ikke gjennomtestet, men serien i seg selv er nok ganske bra testet, og du er nesten garantert at maskinene er satt sammen av komponenter som virker godt sammen... 2. Garanti spiller egentlig liten rolle, da det er den lovfestede reklamasjonen som oftest blir benyttet. Reklamasjonen er alltid 2 eller 5 år. Om du kjøper PC'ne i deler så får du 5 år på det meste unntatt vifter som du får 2 år på. Hvis du i stedet for kjøper komplette PC'er får du 5år reklamasjon på hele pakken. Garanti er kun en "tilleggsytelse" som produsenten/selgeren gir ut over den lovfestede reklamasjonsretten. Garanti kan f.eks bety reparasjon på dagen, gratis frakt i forbindelse med raparasjoner etc. Reklamasjonrett er vel og bra, men med en skikkelig garanti så kommer de til deg (hvis du må sende inn maskinen så går det fort flere uker før du har den tilbake (Flere dager i beste fall)) og fixer problemet der... Og en slipper å "krangle" med leverandøren om å få fixet ting... Og i bedriftssammenheng så spiller det en veldig stor rolle... En person som sitter der uten maskin og ikke får gjort noe av det han/hun skal gjøre koster bedriften ganske mye... 3. Kjøp for all del IKKE compaq, ibm, dell, fujitsu-siemens etc. Kjøp hos en webshop som leverer standard komponenter. De er mye lettere å reparere, skifte deler på, og oppgradere bioser etc. Compaq og "gjengen" har gjerne spesialversjoner av både HK, bioser, skjermkort, og strømforsyninger. Disse er ikke bare bare å bytte ut eller oppgradere. Både PC'ene og reservedeler er betydelig dyrere enn hos de med standard-deler. For bedrifter betyr oppetid veldig mye, og der stiller de store merkevarene i en særklasse over webshopper etc... Ja, noen av de kjører kanskje noen spesielle løsninger som krever at du går tilbake til de for å oppgradere, men har en først valgt seg en leverandør så bør en holde seg til de og da er ikke det noe stort problem... Eller du kan velge f.eks Dell som bruker helt standardkomponenter (med et mulig unntak i optiplex serien). Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 _diablito_, ghost for å få oppsett av maskinen tilbake med en gang, så som w2k med servicepack, Office m.m. Serveren til dokumentene. Eks. Per har Eriks ghostfil, og Erik har Pers ghostfil. Ryker Pers maskin, så kan han bruke spare PC'en, og hente ghostfilen hos Erik. Og der er fordelen med å kjøpe inn 19 like maskiner fra en stor leverandør... De er klin like, og du kan lage ETT oppsett som du så ghoster til alle de andre... Har du forskjellige typer brukere så lager du de nødvendige antall ghostfiler. Men dette må IKKE blandes sammen med backup av data, som f.eks mail, dokumenter etc. Lenke til kommentar
Ghosterix Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Å handle 19 kontor pc'er fra en eller anne komponent webshop er ikke å anbefale. Bruk DELL..gode pc'er med lite trøbbel, lite støy og bra service/garanti til lav pris. Venter i skrivende stund på 3 nye maskiner type P4 2.4 GHz til ca 9K pr stk...og det inklusiv 19" trinitron skjermer/dvd/cd-brenner + next business day service. Prisen fikk jeg pga god rabatt etter samtale med FAST kontaktperson hos dell...det får du hvis du ber om det. og ja...serviceordningen er gull verd...blir det trøbbel får du maskinen fikset neste arbeidsdag...gratis. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 1. Det får man ikke uansett. (akkurat som om compaq tester maskinene ut over om de starter opp eller ikke..) Hver enkelt pc er nok ikke gjennomtestet, men serien i seg selv er nok ganske bra testet, og du er nesten garantert at maskinene er satt sammen av komponenter som virker godt sammen... Jepp, det var det jeg mente. Er veldig enig med deg der. Serien er godt testet, men hver PC er bare startet en gang for å se at det ikke er noen døde komponenter. 2. Garanti spiller egentlig liten rolle, da det er den lovfestede reklamasjonen som oftest blir benyttet. Reklamasjonen er alltid 2 eller 5 år. Om du kjøper PC'ne i deler så får du 5 år på det meste unntatt vifter som du får 2 år på. Hvis du i stedet for kjøper komplette PC'er får du 5år reklamasjon på hele pakken. Garanti er kun en "tilleggsytelse" som produsenten/selgeren gir ut over den lovfestede reklamasjonsretten. Garanti kan f.eks bety reparasjon på dagen, gratis frakt i forbindelse med raparasjoner etc. Reklamasjonrett er vel og bra, men med en skikkelig garanti så kommer de til deg (hvis du må sende inn maskinen så går det fort flere uker før du har den tilbake (Flere dager i beste fall)) og fixer problemet der... Og en slipper å "krangle" med leverandøren om å få fixet ting... Og i bedriftssammenheng så spiller det en veldig stor rolle... En person som sitter der uten maskin og ikke får gjort noe av det han/hun skal gjøre koster bedriften ganske mye... Er helt enig her også, bare det at om man får 6 PC'er til prisen av 12, så kan man like gjerne ha 12 der 6 av de 12 står og støver og kan tas i bruk når noe ryker. (satt litt på spissen men du skjønner poenget) PS. Dell buker vel ikke standard strømforsyninger og HK de heller. Det ble jo nylig slått stort opp hos digi.no da det så ut som vanlige ATX-plugger, men noen av lederene var byttet om slik at som man prøvde å bytte ut med en vanlig ATX-strømforsyning ville det bli stor-kræsj. (Mulig det bare gjelder optiplex-serien som du nevnte) Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 PIIIpower: Du er nok på feil jorde. 5årsregelen gjelder uansett, og det kan være mange grunner til å ønske å endre på PC'n innen 5 år. Bla. brukere som vil ha mere ram, raskere CPU, en til harddisk, CD-brenner (om det ikke er fra før) osv. Øh, sett deg inn i kjøpsloven før du uttaler deg. Det er IKKE de samme reglene for privat kjøp og som bedriftskjøp. Ingen produsenter trenger å gi mer et ett års garanti hvis de ønsker det til bedrifter. 5 års, 3 års whatever gjelder ikke for bedifter !! Dessuten, hva har en oppgradering av f.eks mer minne etter 4 år med garanti å gjøre?? Compaq har egne versjoner av skjermkort ja, (De har kommest seg over på AGP-standarden nå forresten) De har egne versjoner av hovedkort og strømforsyninger (som ikke benytter standard ATX-plugg, men 3 AT-lignende plugger) osv. Hva er det du babler om?? De bruker vanlig ATI, Matrox nVidia kort i maskinene. Man kan bruke helt standard drivere fra de respektive leverandørene uten problem. Kommet seg over på AGP-standarden NÅ?? LOL! Bra du veit du hva du prater om. De har levert dette siden AGP-standarden kom. Alle maskiner fra Compaq (ihvertfall de siste 3 årene) har helt vanlig standard ATX plugg. Det var noen få modeller av Presario som hadde dette for mange år siden, men so what? Det er blir som å sammeligne en gammel T-ford med ny og moderne bil. Nye løsninger HAR faktisk kommet. Aner ikke hvorfor du er så opphengt i å kjøpe "merke" PC'er. Man får da oppdatert alt man vil hos produsentene av annet utstyr, men hos compaq er det problemer. Det vet jeg da jeg søkte etter driver for et compaq tastatur med spesialtaster. De klarte selvfølgelig ike å gi meg driverene, og heller ikke supporten klarte det. Bios-oppdateringer er omentrent umulige å få tak i, og det går nesten ikke an å gjøre noe som helst av innstillinger i de biosene som følger med. Når du har så lite peil på Compaq som det høres ut som bør du holde deg langt unna disse maskinene. Problemene du hadde skulle jeg løst på 5 sekunder, jeg vet nemlig hvor jeg skal lete på webben deres. Alt ligger der og er enkelt å finne. Håper ikke du er noen av de korrupte j*vlene på it-avdelingen til NTNU. De MÅ være kraftig bestukket av leverandørene sine. (Alt av hardware koster 30-100% mer hos leverandørene de benytter, og supporten sucks, det er it-avdelingen som må ordne opp i det meste selv, og leverandørene tjener fett.) Jeg skulle kjøpe inn 12 PC'er til NTNU en gang, men ble overkjørt av IT-avdeligen som nektet å drive service på maskinene og ville selge oss 6 PC'er med dårligere spesifikasjoner (derav 3 uten skjerm) til samme pris som det tilbudet jeg hadde hentet inn på 12 komplette PC'er. Da argumenterte bla med "Hva om en av de 12 hadde fått problemer og de nektet å fikse dem". Jeg måtte jeg bare si: "I verste fall har vi hele 11 fungernede PC'er igjen i motsetning til deres 6". Hvor er logikken? PIIIPower, du er helt på jordet. Det PIIIPower sier ER logisk, det er du som er på jordet, ja til og med på feil jordet! Lenke til kommentar
ceidsaune Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Kjøpsloven gjelder kun for privatkunder. Altså en bedrift har ikke 5års reklamasjon Lenke til kommentar
Skaufjord Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 hva er det som foregår her? folk skryter faktisk av compaq!!! hør på dere selv! compaq og mange andre pakkepc-produsenter slenger inn en bra prosessor og mye ram f.eks. og resten av delene er bare skrot. skjermkort fra S3 savage, nettverkskort fra accton, lydkort fra ESS (eller et dårlig ett integrert på hovedkortet...). dette er jo et vanlig salgstriks. folk ser... wow! p42.5ghz og går på, selv om resten av maskina er så som så... den pakkepc-produsenten jeg har fått best inntrykk av er helt klart dell. DØD OVER COMPAQ!!! Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men legger ved min anbefaling: Gå for en seriøs webshop. Forhør deg om support og slikt utover det å sende inn maskiner. Jeg har jobbet med Compaq og nå med IBM. Det er sært uansett. Compaq har blitt bedre (bl.a. gått vekk fra todelt hovedkort og tilgang til BIOS via harddisk eller diskett) men nå som de er spist opp av HP spørs det hva framtida vil bringe. Her jeg jobber nå, er det IBM som er standarden. Vi er "priveligerte" og får faktisk lov til å bytte RAM selv! Og skru ut en harddisk er utenkelig... Dette gjør det ikke så lett for en IT-avdeling... Jeg har sett at noen har nevnt dette med egne deler til PC'ene, særlig RAM. Dette er desverre altfor sant.... Og skal du f.eks. ha "IBM-godkjent" harddisk koster det deg kanskje 1000,- for en 20GB. Pluss moms... Til deg som nevte dette med STORE nettverk og standarisering. Ja, jeg er enig; det er bare synd at svært mange av disse merke-PC'ene er så langt fra all annen standard som det er mulig å komme... Svært irriterende så fort du har et behov som aviker fra "standarden". Hva sier du til en IBM Intellistation originalt med SCSI-disk (seagate/ibm-hybrid...) men som nekter å boote fra denne disken om du putter inn en IDE-disk? Dell kan være et alternativ ja, av de store, men da bør du være stor selv for å få service. Prøve RECinet i sted om du vil ha et merke. Da har du ikke så mye jalla-løsninger som de andre... Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 hva er det som foregår her? folk skryter faktisk av compaq!!! hør på dere selv! compaq og mange andre pakkepc-produsenter slenger inn en bra prosessor og mye ram f.eks. og resten av delene er bare skrot. skjermkort fra S3 savage, nettverkskort fra accton, lydkort fra ESS (eller et dårlig ett integrert på hovedkortet...). dette er jo et vanlig salgstriks. folk ser... wow! p42.5ghz og går på, selv om resten av maskina er så som så... den pakkepc-produsenten jeg har fått best inntrykk av er helt klart dell. DØD OVER COMPAQ!!! Og Dell bruker bare kvalitetskomponenter de da..... øh.... Begge merkene er sikker helt greie, hvordan kan de ellers ha overlevd og blitt så populære ? Til deg som opprinnelig kom med spørsmålet, tenk på hva som er viktigst for bedriften, er det service, pris, leveringstid etc. sett opp en liste over hvilke kriterier som er viktigst og velg deretter den leverandøren du mener innfrir disse best! Lykke til med kjøpet!! Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 du grabban. Du har 2 valg, bygg selv, å kjøp i fra web shop, å få vanskeligheter når noe går sundt. eller å kjøpe fra, hp,dell eller ibm, men før du kjøber i fra dem, sjekk, prisenene, finn ut hvem som selger billist, gjerne ta en prat med supporten til de folkene også, finn ut om dem er bare en gjeng med amatører med helvetes dårlige prosedyrer eller om dem er dyktige folk med prosedyrer som er laget for service. ergo kjøp katta i sekken eller bygg katta selv? eller:? Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 ja vi anbefaler Compaq, Dell, hp, F.- siemens m.fl. men husk at dette er maskiner som ikke skal klokkes, ikke lekes med, men jobbes på. Vi som kan dette fixer hw problemer når de dukker opp, men de som ikke jobber med IT skal ikke bruke tid på det heller. Ikke alle maskiner er like lette å oppgradere, noen trenger lavhøyde kort, noe som er dyrere, men det finnes. Ang installasjon med vedlagte recovery cd (untatt XP) så er dette tull å bruke. Lag en cd med i386 filene og de driverene du trenger så kan du oppdatere via Web når du har fått lastet windows. eller ta en instalasjon over nett, legg til hva du vil i oem katalogen og fix ferdig <- anbefales. BtW: bedrifts kjøp har 6 mnd garanti og 6 mnd reklamasjons rett, hvis ikke annet er spesifisert. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Så det jeg vil fram til er: Kjøp fredig PC'er fra en nettbutikk hvor du spesifiserer alt, og IKKE kjøp fabrikk-PC'er som HP, Compaq, Packard Bell, IBM osv. Hvis du ABSOLUTT ikke vil bestille fra en nettbutikk, KAN du bestille fra Dell. Bullshit. Er med på anbefaliga til Dell da, men man får ikke en selger å forholde seg til, noe som er å foretrekke. Joda. Hvis man er fast nok kunde så. Min anbefaling: Se mer på service enn på pris. Jeg bruker dell. Går den i filler, så ringer jeg, og en kar kommer neste dag og fikser. Andre merker må man kansje sende inn, og det er skikkelig stress!! Det med standard deler er ikke så jævla nøye for en bedrift, for kjøper man litt kvanta, så koster det omtrent det samme. Det var i "gamle dager" at merke ram kostet 2-3x vanlig ram. Ser man på TCO, så er Dell best for meg. Jeg vil tro at de er konkuransedyktige. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Når sist ble en kontorPC oppgradert? De blir avskrevet og byttet ut. Du skal drifte dette anntar jeg, har du lyst til å laste ned drivere fra en skjermkort produsent, lydkort, BIOS osv fra hver enkelt av dems websider, eller vil du laste ned alt fra EN site? Vil du feilteste om det er skjermkorte eller hovedkorte som ikke funker når en maskin ikke vil boote, eller ringer du bare suport og ber dem komme med en ny maskin dagen etter? Tror svaret er ganske selvsagt, du kjøper ferdigmaskiner fra firmaer med god historie og erfaring med storfirma innkjøp? Personlig ville jeg gått for DELL. AKIRA Lenke til kommentar
klure Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 hva er det som foregår her? folk skryter faktisk av compaq!!! hør på dere selv! compaq og mange andre pakkepc-produsenter slenger inn en bra prosessor og mye ram f.eks. og resten av delene er bare skrot. skjermkort fra S3 savage, nettverkskort fra accton, lydkort fra ESS (eller et dårlig ett integrert på hovedkortet...). dette er jo et vanlig salgstriks. folk ser... wow! p42.5ghz og går på, selv om resten av maskina er så som så... den pakkepc-produsenten jeg har fått best inntrykk av er helt klart dell. DØD OVER COMPAQ!!! *kremT* Hvor mange bedrifter trenger überskjermkort og kjempebra lydkort på pc'n? Det var ikke privat kjøp det var snakk om nå.... Når det gjelder nettverkskort kommer vel de fleste merkepc'er med kvalitetskort fra enten Intel eller 3com (ofte integrert) Alle vet at merke-pc'er ikke duger for gamere og de som driver med lyd eller tung grafikk, men til folk som bruker Office og vanlige programmer så trenger man ikke annet enn en fin CPU, fin RAM og resten sånn middels... Når man kjøper inn pc'er til en bedrift vil jeg absolutt anbefale Dell (det merket jeg har mest erfaring med) eller andre kjente merker som Compaq. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Her har du slik jeg ser det to valg. 1. Finne en lokal leverandør som er sertifisert servicepartner for det merket han leverer, eller 2. Handle direkte hos en av de store via web. Uansett ville jeg ha holdt meg til enten HP, IBM eller Dell hvis maskinene skal brukes til kontorbruk. Fordelene med disse leverandørene er mange, men den viktigste er service. Med maskiner som er i daglig bruk, ofte i driftskritiske plasseringer, så er responstid ved feil veldig viktig. Her er Dell, IBM og HP veldig flinke, og evt. feil rettes ofte med under 24 timers responstid. (Hvis man kjøper slike servicepakker.) Bruker du en lokal leverandør, sørg for å få tegnet avtale med skriftlig bindende serviceklausul der det fremgår hva som dekkes og ikke av utvidet garanti. -KJ Lenke til kommentar
realace Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Hei! Ofte er det to sider av en sak.. denne saken har to store sider hvor den ene er kommet frem. En av dere sier heller 12 enn 6 for samme pris for da er det bare å bytte p du har 11 igjen.. Dette er rimelig kort tenkt spør du meg.. En pc er ett verktøy og redskap på lik linje med en penn. Kostnader på innkjøp er ikke store kontra nyttepris. De fleste bedrifter kan slippe unna skatt o.s.v. slik at prisen blir latterlig liten. Men, hva er det som kan koste? Jo, det er problem pc'er som gjør. Hvis la oss si en av de 12 klikker.. hva skjer? Joda.. 5 andre rundt der kommer og skal fikse den slik at man bruke andres tid som er utolig dyr i forhold til kostnaden til innkjøp. Husk at pc'er blir neskrevet over noen år alik at pris pr drifts år er frimerker iforhold til hva det koster å få driftstans.. Hva er kostnadseffektivt uansett bransje? STANDARISERING Har jeg drevet ett firma å en har prestert å komme med hjemmeskrudd pc'er uten på dagen support har han blitt trukket av lønna for hele kjøpesummen :o) Du burde heller se på andre måter å spare inn på er mitt råd! Mvh Realace Lenke til kommentar
getit Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Gå inn i samtaler eller forhandlinger med minst to WEB-shopper om ferdigbygde maskiner. Du kan forhandle med både komplett.no og andre, så satser du på å få avklaret prisspørsmål + garantispørsmål. Lenke til kommentar
realace Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Gå inn i samtaler eller forhandlinger med minst to WEB-shopper om ferdigbygde maskiner. Du kan forhandle med både komplett.no og andre, så satser du på å få avklaret prisspørsmål + garantispørsmål. En ting man bør ta under vurdering er kjøp av maskiner ved ett senere tidspunkt slik at du ikke bare vurderer pris, men også hvor lenge firmaet du kjøper av kommer til å eksistere... slik at du slipper å ha forskjellige typer Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Anbefaler; Cinet. Disse kan gi deg veldig bra PCer med godt komponentvalg. Anskaff barebones, så intel basert som overhodet mulig. Stabilitet og standardisering er viktig. Har utrolig god erfaring med Intel. Det kan være en ide og anskaffe nettverkskort fra samme produsent som switchene dine har. Vi har noen Cinet barebones her, et par forskjellige modeller. De er stille, raske og stabile. Veldig gode maskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå