Gå til innhold

Skal kjøpe 19 PC'er


Anbefalte innlegg

nei, ikke bygg 19 masiner selv!

 

3. Ferdig maskiner ala Compaq(ehh), HP ol. fungerer ganske greit i bedrifts miljø og alle komponentene passer. BIOS oppgraderinger er også noe mer gjenomførte enn hva tilfellet er med komponent leverandørene. Disse er gjerne midre (hvis du vil) og de støyer mindre.

 

Kansje er disse maskinen noe dyrere, men trekk fra tiden du trenger til å bygge og teste så blir de nok ikke så dyre alikevel...

FYYYYYYYYYYYY!!!!!! du skal IKKE anbefale noen å kjøpe compaq (her etter referet til som "klikkpaq") av de MEGET enkle grunnene:

1. de KLIKKER no jævlig!!!! (det gjorde i alle fall den eneste og siste klikkpaq'en jeg hadde)

2. den jeg hadde kunne man bare oppgradere med klikkpaq's deler, som er en del dyrere enn de bedre og billigere kvalitetsdelene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
edit: man har ikke 5 års reklamasjonsrett på pc'er, men 2 år.
Dette var oppe hos forbrukerrådet for en stund siden. (PC'er er den 3. på lista over meste klagde saker i fjor) De konkluderte med at om man kjøper en hel PC (1 stk proodukt) så er det 5år reklamasjon. Om man kjøper den i komponenter og bygger den selv, er det 5 år på alt utenom mekaniske slitedeler. (vifter) Harddisker og CD-romer er også mekansike men betraktes ikke som "slitedeler" og har dermed 5 år.

 

Men jeg vet at mange selgere prøver å innprente kundene med at det kun er 2år. Dette er faktisk feil. Sjekk bare med forbrukerrådet. Jeg synes selv set er litt urimelig ovenfor selgere med 5 år, men jeg er nå på forbrukersiden, og benytter de muligheter jeg har.

vel, hvis jeg ikke tar totalt feil så er det en type pc'er som IKKE har 5 år, og det er bærbare pc'er

Lenke til kommentar
FYYYYYYYYYYYY!!!!!! du skal IKKE anbefale noen å kjøpe compaq (her etter referet til som "klikkpaq") av de MEGET enkle grunnene:

1. de KLIKKER no sinnsvakt!!!! (det gjorde i alle fall den eneste og siste klikkpaq'en jeg hadde)

2. den jeg hadde kunne man bare oppgradere med klikkpaq's deler, som er en del dyrere enn de bedre og billigere kvalitetsdelene

 

Du har vært borti EN eneste maskin fra de og kan derfor konkludere med at ALLE maskinene deres klikker hele tiden??? Og hvor lenge siden er dette??? Kan betro deg en liten ting, og det er at hvis alle compaq sine maskiner hadde klikket så ofte, så hadde compaq vært konkurs rimelig fort... Det er en grunn til at firmaer kjøper samme merke år etter år, selv om de veldig godt vet at de betaler litt mer for hver maskin, og det er fordi de fungerer! Skulle mot formodning en maskin klikke, så sender compaq en og fixer det rimelig fort... På samme måte som de andre store aktørene som er spesielt rettet mot bedriftsmarkedet...

Lenke til kommentar
Kjøpsloven gjelder kun for privatkunder. Altså en bedrift har ikke 5års reklamasjon

la meg få presisere litt:

Sånn som det står der så står det at loven gjelder nå du kjøper noe av hvem som helst, men det MÅ være et så kalt forbruker kjøp, altså at du som privat person kjøper en vare av en yrkesselger. Er det punktet ikke oppfylt så gjelder ikke kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven!!!!

Lenke til kommentar
FYYYYYYYYYYYY!!!!!! du skal IKKE anbefale noen å kjøpe compaq (her etter referet til som "klikkpaq") av de MEGET enkle grunnene:

1. de KLIKKER no sinnsvakt!!!! (det gjorde i alle fall den eneste og siste klikkpaq'en jeg hadde)

2. den jeg hadde kunne man bare oppgradere med klikkpaq's deler, som er en del dyrere enn de bedre og billigere kvalitetsdelene

 

Du har vært borti EN eneste maskin fra de og kan derfor konkludere med at ALLE maskinene deres klikker hele tiden??? Og hvor lenge siden er dette??? Kan betro deg en liten ting, og det er at hvis alle compaq sine maskiner hadde klikket så ofte, så hadde compaq vært konkurs rimelig fort... Det er en grunn til at firmaer kjøper samme merke år etter år, selv om de veldig godt vet at de betaler litt mer for hver maskin, og det er fordi de fungerer! Skulle mot formodning en maskin klikke, så sender compaq en og fixer det rimelig fort... På samme måte som de andre store aktørene som er spesielt rettet mot bedriftsmarkedet...

saken er slik at jeg har EIED en maskin, MEN jeg har sett rundt 10 andre klikkpaq maskiner med det samme problemet.... det kan godt hende at klikkpaq'er er gode maskiner, men JEG har i alle fall ingen gode erfaringer med disse maskinene...

Lenke til kommentar

FYYYYYYYYYYYY!!!!!! du skal IKKE anbefale noen å kjøpe compaq

________________

Jeg trenger RAM til en Compaq nå, - og risikerer å måtte betale 3 X normal pris for Kingston-Compaq-RAM!

 

Compaq :rofl:

 

Ikke anbefale Compac da FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

Da har du funnet ut noe jeg ble advart mot to år tilbake, ikke kjøp compaq for hvis du skal oppgradere så koster det deg MYE mer fordi du må ha compaq deler....

Lenke til kommentar

Compaq er;

 

[*]For dyrt

[*]For dårlig kvalitet på komponentene

[*]For sært. Bruker man noe annet enn Compaq-autoriserte komponenter funker det neppe...

[*]Kommer med for dårlig image

[*]Prøver du å lage en egen OS install blir den som regel vanskelig å fullføre grunnet driver-relaterte probs.

[*]Serverne deres er for trange

[*]Kabinettene deres er omtrendt like tykke/solide som aluminiumsfolie

[*]Diskene de bruker bråker som regel ALT for mye...

[*]Veldig høy feilprosent

 

Disse punktene (untattde server relaterte naturlig nok) gjelder spesiellt for Presario-ene. Fatter'n har en. Stakkaren har ikke hatt annet enn problemer. Utrolig nok har de færreste kilde i ham selv som bruker. PCen er bare råtten. Rett og slett...

 

Blir spennende nå når Compaq og HP er slått sammen om dette hever Compaq kvaliteten, for HP har jeg få dårlige erfaringer med. Faktisk bare en; En blekkskriver hvis deler plutselig fulgte arket ut... Skriveren skrev ut egne deler. Den falt bokstavelig talt fra hverandre under utskrift :lol:

Men dette var i '96, og det var en billig blekkskriver, så HP er unnskyldt! Laserskriverne deres er jo digg! Noen av de få skriverne som skriver og skriver og skriver og skriver... :)

 

[edit]

Vil fremdeles si at Intel's server management er VESENTLIG bedre enn Compaq's management utils. Jeg digger Intel mer og mer by the day!

Ellers har jeg også svært lite negativt å si om andre Intel komponenter. Spesiellt i kontormiljøer.

[/edit]

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden. Vil selv anbefale enten Dell.no, de har bra pakkeløsninger. Ellers ta en titt på noen av IT-firmaene som tilbyr Support til pc-pakkene som du kjøper, det er viktig dersom alt skal settes sammen i et nettverk osv...

 

Kjøpte noen pcer gjennom Snorredata.no, de kom med rimelige pc-løsninger og for å ikke nevne SUPPORT (if needed!). Veldig fornøyd med samarbeidet.

Lenke til kommentar
Kjøpsloven gjelder kun for privatkunder. Altså en bedrift har ikke 5års reklamasjon

 

Vær så snill å ikke uttal deg om noe det ikke virker som om du vet noe om.

 

Kjøpsloven gjelder ved ALLE kjøp, for private og bedrifter. Ved kjøp og salg mellom 2 firmaer kan firmaet som selger selv sette vilkårene når det gjelder garanti; f.eks. 1 år på varene de selger, og de kunne like godt ha sagt 3 uker eller 1 dag, men da er det tvilsomt om de hadde fått solgt så mye.

 

En bedrift KAN ha 5 års garanti hvis det er avtalt med firmaet som selger varen(e).

 

Såkalte kapitalvarer har 5 års reklamasjon. "Vanlige" og varer som ikke regnes som kapitalvarer har 2 års reklamasjon. En PC har 3 års reklamasjon - dette er et kompromiss mellom reklamasjonen på 2 og 5 år.

 

Reklamasjon = noe du har krav på i følge loven.

Garanti = noe selgeren gir deg, og som kan gå utover reklamasjonstiden.

Lenke til kommentar
Kjøpsloven gjelder kun for privatkunder. Altså en bedrift har ikke 5års reklamasjon

 

Vær så snill å ikke uttal deg om noe det ikke virker som om du vet noe om.

 

LOL :lol:

 

Du burde så absolutt høre på deg selv.... :wink:

 

Du som forbruker har de reklamasjonsretter som kjøpsloven gir, MEN når en bedrift kjøper noe fra en annen bedrift så har en KUN den garanti som selger gir å forholde seg til... For slike salg så er det ofte bare 1 års garanti, og mange tilbyr å en å kjøpe oppgraderte garantiordninger.

(Kjøpsloven ble forøvrig erstattet av FORBRUKERkjøpsloven den 1.juli 2002)

 

Kjøpsloven er ment å forsvare forbrukerne, mens bedrifter i stor grad er overlatt til å klare seg selv...

 

Og det du sier at en pc har 3 års garanti? Kjøpsloven gir ingen garanti, kun en reklamasjonsrett... Forskjellen på garanti og reklamasjonsrett ligger vel i hvor mye en må krangle for å få rettet feil... :D

Lenke til kommentar

FYYYYYYYYYYYY!!!!!! du skal IKKE anbefale noen å kjøpe compaq (her etter referet til som "klikkpaq") av de MEGET enkle grunnene:

1. de KLIKKER no sinnsvakt!!!! (det gjorde i alle fall den eneste og siste klikkpaq'en jeg hadde)

2. den jeg hadde kunne man bare oppgradere med klikkpaq's deler, som er en del dyrere enn de bedre og billigere kvalitetsdelene

 

At du bare har hatt en Compaq-maskin sier vel alt om din kompetanse på dette feltet.. :roll:

 

IMO er ferdigmaskiner bedre i et kontomiljø pga. standardisering, tilgjengelighet og support på produktene. Har selv 4 Compaq-maskiner på jobb som jeg er godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Compaq er;

 

[*]For dyrt

[*]For dårlig kvalitet på komponentene

[*]For sært. Bruker man noe annet enn Compaq-autoriserte komponenter funker det neppe...

[*]Kommer med for dårlig image

[*]Prøver du å lage en egen OS install blir den som regel vanskelig å fullføre grunnet driver-relaterte probs.

[*]Serverne deres er for trange

[*]Kabinettene deres er omtrendt like tykke/solide som aluminiumsfolie

[*]Diskene de bruker bråker som regel ALT for mye...

[*]Veldig høy feilprosent

 

Disse punktene (untattde server relaterte naturlig nok) gjelder spesiellt for Presario-ene. Fatter'n har en. Stakkaren har ikke hatt annet enn problemer. Utrolig nok har de færreste kilde i ham selv som bruker. PCen er bare råtten. Rett og slett...

 

 

 

Ja, Compaq er for dyrt. Nei, de bruker ikke dårlige komponenter. Presario er ikke representabelt for resten av Compaq-maskinene. For det første er det ikke noen kontormaskin. Deskpro og Evo-maskinene har jeg for eksempel ikke noe vondt å si om. Og dette med at man ikke kan bruke standard- deler i en compaq- maskin er stort sett bare tull. Har oppgradert mange Compaq-maskiner med uorginalt minne, harddisk, osv.

IBM derimot må man ofte ha orginalt minne på.

Lenke til kommentar

FYYYYYYYYYYYY!!!!!! du skal IKKE anbefale noen å kjøpe compaq (her etter referet til som "klikkpaq") av de MEGET enkle grunnene:

1. de KLIKKER no sinnsvakt!!!! (det gjorde i alle fall den eneste og siste klikkpaq'en jeg hadde)

2. den jeg hadde kunne man bare oppgradere med klikkpaq's deler, som er en del dyrere enn de bedre og billigere kvalitetsdelene

 

At du bare har hatt en Compaq-maskin sier vel alt om din kompetanse på dette feltet.. :roll:

 

IMO er ferdigmaskiner bedre i et kontomiljø pga. standardisering, tilgjengelighet og support på produktene. Har selv 4 Compaq-maskiner på jobb som jeg er godt fornøyd med.

Tillat meg å sitere meg selv:

saken er slik at jeg har EIED en maskin, MEN jeg har sett rundt 10 andre klikkpaq maskiner med det samme problemet.... det kan godt hende at klikkpaq'er er gode maskiner, men JEG har i alle fall ingen gode erfaringer med disse maskinene...

Altså, jeg kjenner folk med klikkpaq og de sier alle at de ALDRI kommer til å kjøpe noe sånnt no igjen... I tillegg har jeg hatt den ene maskinen som til opplysning klikket mens jeg drev å skrev i word som fulgt med maskinen!!!! compaq=gode maskiner? in my ass sier bare...

 

Jeg sier også: DØD OVER KLIKKPAQ!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...