Gå til innhold

Skal kjøpe 19 PC'er

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart starte i ny jobb, og den første oppgaven min er å anskaffe 19 nye pc'er.

Lurer litt på hvordan jeg bør gå frem:

Skal jeg

- kjøpe løse komponenter og sette i sammen PC'ene selv?

- kjøpe komplette PC'er på en webshop, og i tilfelle hvilken shop anbefales?

Eller har dere andre forslag til hvordan jeg bør gjøre dette?

Alle svar mottas med takk.

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag er at du setter opp en detaljert liste over akkurat hva du skal ha. Så finner du de web-shopene som er seriøse og kontakter dem og ber dem gi deg et tilbud på disse pc'ene. Siden du skal handle så mye så vil du nok få en del rabatt. Sammenlign disse tilbudene og få dem gjerne til å by over(under?) hverandre :)

Men husk også å sammenligne med lokale butikker, noen av dem kan strekke seg ganske langt og man har jo "sikkerheten" av at det er noen i nabolaget man kan henvende seg til.

Lenke til kommentar

nei, ikke bygg 19 masiner selv!

grunner til dette:

1. Du får ikke gjennom testede maskiner

2. Komponenter er det kun 1 års garati på, mens ferdig produkter har gjerne 3 år.

3. Ferdig maskiner ala Compaq(ehh), HP ol. fungerer ganske greit i bedrifts miljø og alle komponentene passer. BIOS oppgraderinger er også noe mer gjenomførte enn hva tilfellet er med komponent leverandørene. Disse er gjerne midre (hvis du vil) og de støyer mindre.

Kansje er disse maskinen noe dyrere, men trekk fra tiden du trenger til å bygge og teste så blir de nok ikke så dyre alikevel...

Lenke til kommentar

Eller har dere andre forslag til hvordan jeg bør gjøre dette?

Alle svar mottas med takk.

mvh

Jan Rune

De fleste bedrifter har innkjøpsavtaler. Sjekk opp dette før du begynner å rote rundt selv. I og med at det er en bedrift du skal kjøpe for kan det også være lurt å kjøpe fra et firma som har god support i tillegg. Det er greit å spare penger på å benytte en webshop, men vel så viktig er det at man får den servicen man trenger.

Lenke til kommentar

grunner til dette:

3. Ferdig maskiner ala Compaq(ehh), HP ol. fungerer ganske greit i bedrifts miljø og alle komponentene passer. BIOS oppgraderinger er også noe mer gjenomførte enn hva tilfellet er med komponent leverandørene. Disse er gjerne midre (hvis du vil) og de støyer mindre.

NEI, IKKE kjøp Qompaq HP osv. Dette er dyre PC'er som det er meget vanskelig å oppgradere. Enkelte merker som Qompaq osv. har også egne standarder som gjør komponentene fysisk inkompatible med hverandre. Dette er f. eks. minnet. Ikke alle, men enkelte har også prosessoren loddet rett på hovedkortet, noe som gjør at den blir umulig å skifte. Dette blir et broblem etter 2 år når du vil oppgradere maskinene.

En 90 mhz HP maskin jeg hadde en gang var prosessoren loddet på et ekspansjonskort som sattes ned i en spesiell prosessor-slot. Det gjorde at hvis jeg ville bytte prosessor, MÅTTE jeg kjøpe orginaldeler fra HP, noe som gjerne er 3-4 ganger dyrere enn å kjøpe standard deler i en hvilken som helst webshop.

Så det jeg vil fram til er:

Kjøp fredig PC'er fra en nettbutikk hvor du spesifiserer alt, og IKKE kjøp fabrikk-PC'er som HP, Compaq, Packard Bell, IBM osv. Hvis du ABSOLUTT ikke vil bestille fra en nettbutikk, KAN du bestille fra Dell.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med DELL og en lokal leverandør du kan ha tillit til. Det viktgste er å skaffe service som er raskt og effektivt ved evntuelle problemer. Eller tenk deg en situasjon hvor en eller flere PC er på konstant drift i Postvesenets sekker. :-)

Lenke til kommentar

NEI, IKKE kjøp Qompaq HP osv. Dette er dyre PC'er som det er meget vanskelig å oppgradere. Enkelte merker som Qompaq osv. har også egne standarder som gjør komponentene fysisk inkompatible med hverandre. Dette er f. eks. minnet. Ikke alle, men enkelte har også prosessoren loddet rett på hovedkortet, noe som gjør at den blir umulig å skifte. Dette blir et broblem etter 2 år når du vil oppgradere maskinene.

En 90 mhz HP maskin jeg hadde en gang var prosessoren loddet på et ekspansjonskort som sattes ned i en spesiell prosessor-slot. Det gjorde at hvis jeg ville bytte prosessor, MÅTTE jeg kjøpe orginaldeler fra HP, noe som gjerne er 3-4 ganger dyrere enn å kjøpe standard deler i en hvilken som helst webshop.

Kjøp fredig PC'er fra en nettbutikk hvor du spesifiserer alt, og IKKE kjøp fabrikk-PC'er som HP, Compaq, Packard Bell, IBM osv. Hvis du ABSOLUTT ikke vil bestille fra en nettbutikk, KAN du bestille fra Dell.

uff, ser ikke ut til at du har drevet STORE nettverk nei.. Da er man avhengig av standarer, ikke en billion forskjellige. Med merke pcer, kan man enkelt finne maskinen på levrandøren sin side og laste ned alle drivere ol.

Ingen CPUer er lenger loddet på

oppgradering problematikken er til stede, men total cost of ownership blir nødvendighvis ikke høyere. Kingston levere minne til de fleste og orginalt (altså de som selges på komplett som orginal) minne passer også de fleste pcene. Minne problemet var større med simm moduler, som du hadde på din P90. Denne er forøvrig totalt uinteressant fordi på P90 tiden oppgraderte man ikke pcene noe særlig.

Er med på anbefaliga til Dell da, men man får ikke en selger å forholde seg til, noe som er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å kjøpe komplette PC'er på en webshop. Vi kjøpte 6 like PC'er fra komplett. Jeg vil heller anbefale å kjøpe 1-2 ekstra PC'er fra webshop enn først å betale 2000 ektra pr PC, deretter 2000 for å utvide garantien fra 1 til 3 år alla Dell. Mail på serveren sammens med annet viktig, og ta daglig backup av denne. Bruk ghost og la 2 og 2 bytte oppbevaringen av ghostfilen. Ved feil på en PC kan ubrukt PC benyttes, hel eller som delelager.

Lenke til kommentar

grunner til dette:

:lol: Helt enig i det PIIIpower sier...

Kjøp compaq, HP Fujitsu-Siemens pc'r... veldig bra support avtaler osv.

+ at det vil spare deg for veldig mye jobb i etterkant..

Bare bullshit at du ikke kan oppgradere slike pc'er. Fordi du kjøper inn ALLE extra komponenter ifra den leverandøren du kjøper pc'ne av!

Lenke til kommentar
Er med på anbefaliga til Dell da, men man får ikke en selger å forholde seg til, noe som er å foretrekke.

Vil så absolutt anbefale Dell. Vi har kjøpt inn et titalls pc'er, både

stasjonære og bærbare, og kommer så absolutt til å fortsette med det!

Oppgradering til 3 års på stedet next-business-day koster kun noen

hundrelapper for en stasjonær maskin og er så absolutt anbefalt!

Litt dyrere for bærbare, men her kan en også oppgradere til complete

care for noen tusenlapper, men da får du også ny maskin uansett hva du

skulle finne på å gjøre med den... Søle en kopp kaffe over tastaturet? Ny

maskin... :-D

Vi har en fast selger hos dell å forholde oss til, så påstanden ovenfor

stemmer ikke... Gjelder nok mer for privatkunder... Allerede fra første

kjøpet vi foretok fikk vi tildelt en egen "saksbehandler" men etter andre

innkjøpet og vi passerte 100k ble vi "overført" til en

annen "bedriftskunde" avdeling og fikk ganske bra rabatter på det

meste... Ja, jeg kan kjøpe inn deler og sette sammen en maskin selv,

men legger jeg til arb.tid å sette den sammen og teste den så blir den

dyrere enn dell-maskinen... Og veldig greit å vite at hvis noe klikker i en

maskin, så trenger jeg bare å ringe dell, og de sender en som fixer det...

En annen ting som også er ganske viktig, er at dell sine maskiner er så

godt som støyfrie, i allefall precision serien, som du omtrent må legge

øret inntil for å høre at er på... dimension serien bråker littegranne mere,

men du skal ha det veldig stille i rommet før du aner at det er en svak

suselyd fra den...

Skal du bygge maskiner selv og få de like støysvake så vil de koste en

god del mer. Og du skal få lete endel rundt for å finne deler til det...

Dvs at hvis du kjøper fra f.eks komplett etc så vil en maskin som er

billigere enn dell sine bråke merkbart mye mer... Og for en som skal sitte

på et kontor 8 timer daglig så er det veldig "slitsomt" i lengden å høre på

en støyende maskin...

Så ring til dell du, anbefales på det sterkeste!! Eneste som er kjedelig

med dell er at det tar bortimot 14 dager før du får maskinene... Men det

går stort sett veldig bra så lenge en planlegger littegranne... Værre når

sjefen ringer fredag ettermiddag og sier: "Du, det har jeg glemt å si i fra

om, men vi har en ny ansatt som begynner på mandag, har du en maskin

klar til vedkommende?" :D Da kan det være veldig greit å alltid ha 1 eller

2 ekstra maskiner stående hvis budsjettet tillater det...

Lenke til kommentar

Husk at innkjøpskostnadene på en PC bare er rundt 20% av total kostnadene på en maskin. Derfor er standarisering utrolig viktig, for hver time du skal sitte å fikle med maskinene koster bedriften sikkert 300-400,-

Om du kjøper ferdigmaskiner fra komplett eller en merkeleverandør spiller ikke så stor rolle, bare pass på å få gode garanti ordninger.

Her hvor jeg jobber, kjøper vi for tiden Compaq, og det vil jeg ikke anbefale. Grunnen er at de bare har 2 minneslotter, og har dårlig grafikkort (meget dårlig 2D ytelse)

HP selger ikke lenger maskiner, da de har slått seg sammen meg Compaq. Fujitsu simens kan jeg varmt anbefale (vi har alle tre merker her), mens Dell kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler å kjøpe komplette PC'er på en webshop.  

Vi kjøpte 6 like PC'er fra komplett. Jeg vil heller anbefale å kjøpe 1-2  

ekstra PC'er fra webshop enn først å betale 2000 ektra pr PC, deretter  

2000 for å utvide garantien fra 1 til 3 år alla Dell. Mail på serveren  

sammens med annet viktig, og ta daglig backup av denne. Bruk ghost og  

la 2 og 2 bytte oppbevaringen av ghostfilen. Ved feil på en PC kan ubrukt  

PC benyttes, hel eller som delelager.

Har du egentlig sett prisene til dell?? Vi betaler kanskje noen

hundrelapper mer pr maskin i forhold til å kjøpe fra komplett, MEN da har

vi også 3 års på stedet garanti neste dag... OG vi har sågodt som

støyFRIE maskiner...

Bruke ghost til backup????? Er du vittig? Ghost er til å klone pc'er...

Kjøp inn en backupstreamer (DLT eller LTO eller noe sånt, mengden av

data du skal ta backup av vil garantert øke hele tiden!! Bare mail'en vår

er over 14 GB...) og f.eks veritas backup exec, og fordel backuptaper på

2 ansatte som oppbevarer de hjemme, og en tape en gang i blandt tar du

ut av syklusen og putter i en bankboks...

Lenke til kommentar

grunner til dette:

1. Du får ikke gjennom testede maskiner

2. Komponenter er det kun 1 års garati på, mens ferdig produkter har gjerne 3 år.

Kansje er disse maskinen noe dyrere, men trekk fra tiden du trenger til å bygge og teste så blir de nok ikke så dyre alikevel...

1. Det får man ikke uansett. (akkurat som om compaq tester maskinene ut over om de starter opp eller ikke..)

2. Garanti spiller egentlig liten rolle, da det er den lovfestede reklamasjonen som oftest blir benyttet. Reklamasjonen er alltid 2 eller 5 år. Om du kjøper PC'ne i deler så får du 5 år på det meste unntatt vifter som du får 2 år på. Hvis du i stedet for kjøper komplette PC'er får du 5år reklamasjon på hele pakken. Garanti er kun en "tilleggsytelse" som produsenten/selgeren gir ut over den lovfestede reklamasjonsretten. Garanti kan f.eks bety reparasjon på dagen, gratis frakt i forbindelse med raparasjoner etc.

3. Kjøp for all del IKKE compaq, ibm, dell, fujitsu-siemens etc. Kjøp hos en webshop som leverer standard komponenter. De er mye lettere å reparere, skifte deler på, og oppgradere bioser etc. Compaq og "gjengen" har gjerne spesialversjoner av både HK, bioser, skjermkort, og strømforsyninger. Disse er ikke bare bare å bytte ut eller oppgradere. Både PC'ene og reservedeler er betydelig dyrere enn hos de med standard-deler.

PS. Det kan være lurt å kjøpe noe brukerene vil ha og ikke nødvendigvis det som høres tøft og bra ut for deg. Hint: pene LCD-skjermer, små søte stillegående kabinetter, fancy trådløst tastatur og mus. Det synes ofte "kontor-folk" ser bra ut.

Lenke til kommentar

1. Det får man ikke uansett. (akkurat som om compaq tester maskinene ut over om de starter opp eller ikke..)

Dette veit du er bullshit. Alle seriøse levrandører leverer hardware som er testet i forhold til hverandre. I tillegg brukes kvalitets produkter som senker feil raten

2. Garanti spiller egentlig liten rolle, da det er den lovfestede reklamasjonen som oftest blir benyttet. Reklamasjonen er alltid 2 eller 5 år. Om du kjøper PC'ne i deler så får du 5 år på det meste unntatt vifter som du får 2 år på. Hvis du i stedet for kjøper komplette PC'er får du 5år reklamasjon på hele pakken. Garanti er kun en "tilleggsytelse" som produsenten/selgeren gir ut over den lovfestede reklamasjonsretten. Garanti kan f.eks bety reparasjon på dagen, gratis frakt i forbindelse med raparasjoner etc.

tja 5års regelsen gjelder ikke her. Uansett vil du få fratrekk for alder, bruksslitasje ol.

3. Kjøp for all del IKKE compaq, ibm, dell, fujitsu-siemens etc. Kjøp hos en webshop som leverer standard komponenter. De er mye lettere å reparere, skifte deler på, og oppgradere bioser etc. Compaq og "gjengen" har gjerne spesialversjoner av både HK, bioser, skjermkort, og strømforsyninger. Disse er ikke bare bare å bytte ut eller oppgradere. Både PC'ene og reservedeler er betydelig dyrere enn hos de med standard-deler.

du har heller ikke driftet store miljøer skjønner jeg, dessuten holder ikke argumentene dine; Hvis man har 5 års reklamasjons rett, hvorfor skal man da bytte noe en pc er jo kassabel etter 5år. Skjermkort har aldri vært spesialvare, men det kanhende HK er uten AGP port.. men merker man ytelses forskjell på ett PCI kort v/kontorapplikasjoner?

For store miljøer er ett ord viktig, meget viktig det er STANDARDER, bare spør Signatur. For noen år siden driftet vi (med noen andre) to nettverk på ca 500 maskiner hver. Her var det mye hummer og kanari, og "merke" pcene kommer klart bedre ut når det gjelder tillgang på bioser ol. fordi alle kombinasjonene ligger på web og det er bare å taste part/ modell nr.

PS. Det kan være lurt å kjøpe noe brukerene vil ha og ikke nødvendigvis det som høres tøft og bra ut for deg. Hint: pene LCD-skjermer, små søte stillegående kabinetter, fancy trådløst tastatur og mus. Det synes ofte "kontor-folk" ser bra ut.

Lenke til kommentar

_diablito_, ghost for å få oppsett av maskinen tilbake med en gang, så som w2k med servicepack, Office m.m. Serveren til dokumentene. Eks. Per har Eriks ghostfil, og Erik har Pers ghostfil. Ryker Pers maskin, så kan han bruke spare PC'en, og hente ghostfilen hos Erik.

Simen1, så vidt jeg vet (du får heller unskylde meg om jeg tar feil) så er garantier ut over 1 år kun for private kjøp. Vil du ha mere må du betale mere.

Lenke til kommentar

HP selger ikke lenger maskiner, da de har slått seg sammen meg Compaq. Fujitsu simens kan jeg varmt anbefale (vi har alle tre merker her), mens Dell kjenner jeg ikke til.

<pirk>

hp mekker i høyeste grad maskiner enda, de har ikke slått seg sammen med compaq, men kjøpt dem opp. eneste som skal hete compaq i fremtiden er evo pc'ene. ipaq blir f.eks hp ipaq.

</pirk>

edit: man har ikke 5 års reklamasjonsrett på pc'er, men 2 år.

Lenke til kommentar

PIIIpower: Du er nok på feil jorde. 5årsregelen gjelder uansett, og det kan være mange grunner til å ønske å endre på PC'n innen 5 år. Bla. brukere som vil ha mere ram, raskere CPU, en til harddisk, CD-brenner (om det ikke er fra før) osv.

Compaq har egne versjoner av skjermkort ja, (De har kommest seg over på AGP-standarden nå forresten) De har egne versjoner av hovedkort og strømforsyninger (som ikke benytter standard ATX-plugg, men 3 AT-lignende plugger) osv.

Aner ikke hvorfor du er så opphengt i å kjøpe "merke" PC'er. Man får da oppdatert alt man vil hos produsentene av annet utstyr, men hos compaq er det problemer. Det vet jeg da jeg søkte etter driver for et compaq tastatur med spesialtaster. De klarte selvfølgelig ike å gi meg driverene, og heller ikke supporten klarte det. Bios-oppdateringer er omentrent umulige å få tak i, og det går nesten ikke an å gjøre noe som helst av innstillinger i de biosene som følger med.

Håper ikke du er noen av de korrupte j*vlene på it-avdelingen til NTNU. De MÅ være kraftig bestukket av leverandørene sine. (Alt av hardware koster 30-100% mer hos leverandørene de benytter, og supporten sucks, det er it-avdelingen som må ordne opp i det meste selv, og leverandørene tjener fett.) Jeg skulle kjøpe inn 12 PC'er til NTNU en gang, men ble overkjørt av IT-avdeligen som nektet å drive service på maskinene og ville selge oss 6 PC'er med dårligere spesifikasjoner (derav 3 uten skjerm) til samme pris som det tilbudet jeg hadde hentet inn på 12 komplette PC'er. Da argumenterte bla med "Hva om en av de 12 hadde fått problemer og de nektet å fikse dem". Jeg måtte jeg bare si: "I verste fall har vi hele 11 fungernede PC'er igjen i motsetning til deres 6".

Hvor er logikken? PIIIPower, du er helt på jordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...