Gå til innhold

Ser for meg stor akademikerledighet om to år

Robocoop

Anbefalte innlegg

Da har antallet utdannede økt fra et allerede høyt nivå og med dårligere tider kan det bli fæle greier. Det nye nå er jo at mange er på vikariater som fort kan bli kuttet. Nei, utdannelse er en bløff.

NAV kommer med løgner om lav ledighet blant høyt utdannede på 1-2 %. Da burde arbeidsgiverne stå i kø og rope etter akademikere. I steden har jeg fått høre/og se at det er 40-50 godt kvalifiserte søkere på relevante jobber.

I tillegg står pampene på Stortinget og sier at høyt kunnskapsnivå i befolkningen er viktig. For hva? Trengs det hovedfag for å lempe sekker og gå med post nå?

Fake, fake, fake. :nei:

Til alle her inne som kan velge videregående utdanning; Velg yrkesfag! Et velment råd.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvorfor er høyere utdannelse en bløff?

9196930[/snapback]

Fordi du ikke tjener penger på skolebenken.

Jeg kommer sannsynligvis til å gjøre det bedre en mange jevnaldrene, og har allerede hatt "great success" iforhold til min unge alder jamført med andre som er født i 87 og tidligere.

Høyere utdanning kan åpne mange muligheter, det kan jeg på sett og vis være enig, men mange sitter igjen med lån til opp etter øra til langt ut i livet. Det finnes mange muligheter for de uten utdannelse etter videregående, om det finnes vett i noen av disse. Mange er det nok ikke, men jeg kjenner mange som har lykkes i forretningslivet kun med VGS.

Jeg kommer mest sannsynligvis studere finans selv, men ikke slik at jeg vil slite økonomisk siden i livet pågrunn av dette, det er jeg rett og slett for nøktern til.¨

ps: Robbie kjøpte ikke du Fast aksjer?

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Her er det flere feiloppfatninger og en av de største og mest vanlige feilene i menneskelig informasjonsbehandling - heuristikker ved vurdering av usikkerhet. Sannsynligheten eller frekvensen for et gitt fenomen vurderes ut i fra hvor lett det er å komme på eksempler, slik som "I steden har jeg fått høre/og se at det er 40-50 godt kvalifiserte søkere på relevante jobber."

Ledighet blant akademikere er svært forskjellig basert på hvilken utdannelse disse har og rådet om at alle bør ta yrkesfag er direkte feil - et talent innen de fleste akademikeryrker bør gå for sin utdannelse.

Så lenge statistikken sier at høyt utdannede jevnt over har lavere ledighet enn lavt utdannede så bør man se på faktiske svakheter i tallene fremfor å spekulere i egne, ikke-representative observasjoner.

Nå skal jeg ikke si noe om kausalitet mellom utdannelse og andre livskvalitetsfaktorer, men en viss korrelasjon har man: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/r....html?id=449543

Det gamle rådet om å ta utdannelse etter interesse og evner tror jeg fortsatt gir mest "lykke" - enten man velger yrkesfag eller høyere utdannelse.

Akademikerledigheten var høy i perioder på 80- og 90-tallet, men det var faktisk ledigheten hos de med yrkesfag osv også, spesielt konjunktur- og konkurranseutsatt er håndverksyrker som snekkere, malere, etc.

Lenke til kommentar
Venter spent på svar fra Robocop.

9209243[/snapback]

Fordi at i dag har alle utdanning. Skal du komme deg innenfor må du ha noe mer å vise til, eventuelt kjenne de rette folka.

Dette gjelder ikke utdannelser som lege, politi, sykepleier og lignende. Jeg tenker på mindre spesifikke utdannelser.

Lenke til kommentar

9209243[/snapback]

Fordi at i dag har alle utdanning. Skal du komme deg innenfor må du ha noe mer å vise til, eventuelt kjenne de rette folka.

Dette gjelder ikke utdannelser som lege, politi, sykepleier og lignende. Jeg tenker på mindre spesifikke utdannelser.

9211082[/snapback]

Dette er vel akkurat problemet med påstanden din, dette gjelder noen grupper innenfor de man kaller akademikere - langt fra alle akademikere.

Lenke til kommentar

9209243[/snapback]

9211082[/snapback]

Jeg greier ikke helt å se situasjonen du beskriver. For min del teller jeg ca 1000 jobber e.l. på finn alene som jeg er kvalifisert å søke på etter endt bachlor i økonomi, og da er ikke barnehage eller kassa jobber inkl.

Undersøkelser refert til i avisene sier også at for hvert år på høyere utdanning gir ca 5% høyere lønn enn normalt.

Om jeg legger erfaringen fra gallup undersøkelsene til grunn så minnes jeg å ha sett et fint mønster mellom utdanning,alder og lønn.

Lenke til kommentar

Er selv Siv.Ing. student på NTNU, og de siste to årene har -alle- som har blitt uteksaminert fra min linje hatt jobb enten før eller direkte etter avsluttet studie, med et gj.snittlig lønnsnivå på omlag 360.000 (i privat sektor i det minste, og stort sett alle går til privat sektor).

Selv om situasjonen ikke er like rosenrød over hele linja blant alle linjer og fordypninger, er det stort sett gode tider. Startlønna har gått stødig oppover de siste få årene, og ligger nok langt over det de aller aller fleste med yrkesfag kan håve inn.

Når det gjelder "lån langt oppover øra", vel, etter 6 års utdanning ender jeg på ~320.000 i studielån. Avbetalingen er da rundt 1300 kroner måneden i 20 år, og med godt lønnsnivå er det knapt noe man merker en gang. :)

Huslån etc. er jo det samme for begge grupper, alle må ha et sted å bo.

Situasjonen er kanskje litt verre for folk med humanistisk fagbakgrunn, jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Apropos lønn, sakset ut fra ssb.no:

Mest lønn for de med høyere utdanning.

I oktober 2006 hadde personer med grunnskole som eneste fullførte utdanning en gjennomsnittlig månedslønn på 24 800 kroner. Ansatte med fullført videregående skole kunne skilte med 4 000 kroner mer, mens de med kortere høyskole og universitetsutdanning hadde ytterligere 5 300 kroner i månedslønn. Ansatte med mer enn fire års utdanning hadde en månedslønn på 43 200 kroner og ligger dermed 18 300 kroner høyere enn den laveste utdanningsgruppen.

Lenke til kommentar

I oktober 2006 hadde personer med grunnskole som eneste fullførte utdanning en gjennomsnittlig månedslønn på 24 800 kroner. Ansatte med fullført videregående skole kunne skilte med 4 000 kroner mer, mens de med kortere høyskole og universitetsutdanning hadde ytterligere 5 300 kroner i månedslønn. Ansatte med mer enn fire års utdanning hadde en månedslønn på 43 200 kroner og ligger dermed 18 300 kroner høyere enn den laveste utdanningsgruppen.

9254119[/snapback]

Ja, de som faktisk får jobb som tilsvarer den utdannelsen tjener sikker bra. Jeg snakker om de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Han viser til et gjennomsnitt, du sier du snakker om de som ikke gjør får en relevant jobb - da kan du ikke gi et generelt råd om å holde seg unna allmenn.

Som gruppe er altså de med høyere utdannelse bedre stilt - da må rådet være å satse på høyere utdannelse, evt skille mellom utdanninger.

Lenke til kommentar

9254119[/snapback]

Ja, de som faktisk får jobb som tilsvarer den utdannelsen tjener sikker bra. Jeg snakker om de som ikke gjør det.

9255147[/snapback]

Jeg reagerer også på dette, fordi dette er ikke det samme som du sier ovenfor. Ledighet forbindes med personer uten jobb, og slik jeg leser det klager du over at mange ikke får lønn som er tilsvarende utdanningen de har tatt.

Dette er da to forskjellige ting i mine øyne, da de likevel får jobb, problemet blir bare da at de ikke nødvendigvis får så mye som andre i tilsvarende utdanninger.

og akkurat som cybirg undres jeg hvordan du kan mene dette og så trekke slutningen at alle skal ut i praktiske jobber ala politi o.l.?

forresten; alle har en utdanning, men ikke alle er på høgskole e.l. mange slutter etter vgs og jeg mener å huske at det er et visst forfall til og med før vgs er ferdig.

Lenke til kommentar
Liker man å bli skitten på henda, værsågod. Hater man det, velger man noe annet. Alle kan ikke tømme søppel, men noen må det faktisk være.

9211926[/snapback]

Ikke diss søppel-tømmere!

ok lønn og korte arbeidsdager også trenger man ikke så sinnsykt mye utdanning heller.

Lenke til kommentar
Liker man å bli skitten på henda, værsågod. Hater man det, velger man noe annet. Alle kan ikke tømme søppel, men noen må det faktisk være.

9211926[/snapback]

ok lønn og korte arbeidsdager også trenger man ikke så sinnsykt mye utdanning heller.

9266988[/snapback]

Hvis du synes 106,- timen er ok lønn så er det jo greit nok.

post-65880-1186956558_thumb.jpg

Lenke til kommentar

9211926[/snapback]

9266988[/snapback]

Hvis du synes 106,- timen er ok lønn så er det jo greit nok.

9267050[/snapback]

Den tabellen må være feil.................? 7,5 timer * 225 dager *126kr=217000 i året for saksbehandler.. Det er vel minst 270 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...