Boye Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hei :o Jeg har nylig fått et Chieftech Scorpio Bigtower, og flyttet derfor vannkjølingen min over til dette. Jeg er ikke helt fornøyd med kabinettet, og vil si at det gamle Scorpio 'miditower' var bedre med tanke på luft gjennomstrømming i fronten. MEN MEN, en ting om gangen Oppsettet mitt består av 2xAMD MP2200 .13 (~68W per CPU max load) og 9700PRO på et MSI K7D-L dual hovedkort. Vannkjølingen består av et Innovatek komplett vannkjølingskit ifra Microplex + en ekstra InnovacoolR3 for CPU #2. Radiator har 2x120mm på rundt om 1600RPM. Temperaturen ifølge MBM5 med hovedkort sensor er chipset=30'C, CPU #1=41'C og CPU #2=43'C etter rundt om 4 timers bruk - denne er GANSKE jevn etter 4 timer, og systemet virker da stabilisert. Ved LOAD / 100% "3.6GHz" øker temperaturen med 2'C-3'C maks. Sensorene jeg har montert under blokkene inntill CPU kjernene viser 35'C og 36'C for CPU #1 og #2. Den første halvtimen er temperaturen på sensorene rundt om 28'C på begge CPUer under vanlig bruk. Romtemperatur viser for øyeblikket 21'C på luft inn i radiator på gulvnivå (24'C her på bordet), temperatur på luft ut er på rundt om 27'C. Denne luften går (dessverre) videre over hovedkortet, hvor den så blir blåst ut av 2x80mm Pabst under PSU ved hovedkort på baksiden. Se forøvrig link for bilder fra mitt gamle Scorpio - oppsettet er identisk på mitt nye kabinett. Det er fryktelig rotete, vennligst ignorer dette da prosjektet var - og er - et "work in progress". http://home.online.no/~kevinb/Terje/Waterc...ooler_lores.jpg Oppsettet mitt er langt ifra lydløst, men jeg jobber med saken (dårlig chipset vifte, 'dirrende' Enermax 120mm). Problemet mitt er at dette kan virke som en ganske heftig rigg å kjøle ned.. MP2200 første generasjon .13 avgir ~68W max load, og disse har jeg to av. Jeg regner med sensorene mine er til å stole på (mer nøyaktige enn hovedkort sensorene). Jeg har tidligere hatt maskinen i et helt annet rom med forlengere, og begynner å lure på om ikke en "stillegående PC" er en heller død PC Av frykt for at slangene mine skal ryke grunnet høy vanntemperatur, hvor mye tåler egentlig slike PVC slanger? Er det andre her med liknende DUAL oppsett som kan legge ved temperaturer avlest ifra hovedkort sensor (BIOS, MBM5) slik at jeg har noe å gå etter? Noen har kanskje et godt råd? Jeg har for eksempel vurdert å plassere radiator over PSU med en 'fanduct' til topplokket av kabinettet, slik at kald luft kommer inn, og den varme lufte blir blåst ut av kabinettet. MEN, igjen ser jeg problemer, for temperaturen i gulvet er alltid lavere enn f.eks. her på bordet (20'C vs 24'C), grunnet trekk regner jeg med. Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Fungere systemet ditt eller, har du problemer med stabilitet, grunnet varme ? hvis du er redd for slangene kan du bytte til silikon eller tygon. Varmt vann er ikke noe å være redd for. slangene tåler utrolig mye. kan jo øke luft sirkulasjonen rundt i kabinettet med et par stille gående vifter. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Tror ikke du behøver å være særlig bekymret for slangene pga varme. PVC-slanger tåler adskillig mer varme, før det er fare på ferde. Silikonslanger er riktignok langt å foretrekke, men kan bli litt tuklete å benytte på vannblokkene dine. I allefall må du bytte nipler her og der. Temperaturene dine er jo greie nok også, utifra belastningen på systemet ditt. Men at du ryker oppimot 50grader på CPU en varm sommerdag, er temmelig sikkert. Uten at dette som sagt vil skape problemer for slanger etc. Jeg har imidlertid et forslag, som vil eliminere temperaturproblemet i kabinettet, og som kanskje også kan bidra til noe bedre kjøling. Løsningen har jeg med hell benyttet i flere kabinetter, og går rett og slett ut på å lage en passende åpning i bunnen av kabinettet, f.eks 10x10cm, i bakkant av radiator vifte. Åpningen forbindes med den bakre vifta via en buet kanal i f.eks tynn plexi. Så snur du viftene, slik at lufta trekkes fra åpningen i bunnen av kabinettet, og kastes ut i front. I tillegg ville jeg også vurdert et par 230v vifter; 120x32mm, f.eks Sunon DP201A. Disse vil gi noe bedre gjennomstrømning ved samme turtall, og er svært stillegående opp til ca 18-1900rpm. Turtallet kan enkelt reguleres vha en lampedimmer, da har du samtidig også muligheten for å pøse på med mere luft, ved behov. Om ønskelig, kan jeg gjerne sende deg et bilde av den beskrevne løsningen! Btw; Flott fotomontasje! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Hei, takker for gode råd folkens! Slikt noe hjelper veldig, er nybegynner på slikt JungHanz - systemet er stabilt ja, kræsjer ikke mye dette. 9700-kortet har fått maskinen til å reboote et par ganger, men nyere drivere har løst det problemet! Skrue - har du mulighet til å muligens legge ut noen bilder, eller emaile dem til [email protected] ? Kikket på Microplex og skulle til å bestille et par vifter og en 115/100mm 'rørkanal', men ombestemte meg i siste liten. Temperaturen vil nok stige med sommeren ja... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Har dessverre ingen mulighet for å legge ut noen bilder, har ikke peil på hvordan man gjør sånt! :oops: Men du har fått dem via mail i stedet! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Har dessverre ingen mulighet for å legge ut noen bilder, har ikke peil på hvordan man gjør sånt! :oops: Men du har fått dem via mail i stedet! Hehe, dem har jeg også! Veldig genialt oppsett du har der Skrue, må bare si det igjen. Hadde nå jeg fått lov å skjære ut en liten "friskluftkanal" i husveggen så... :-? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Takktakk Dr.X! Joda, det virker ganske bra, særlig med kuldegrader i kanalen! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Takktakk Dr.X! Joda, det virker ganske bra, særlig med kuldegrader i kanalen! Det er det første jeg skal mekka når jeg flytter ut ! Eller flytter opp på loftet da.. En av begge! Da kan man lissom regne med en relativt god vanntemp. Men ossen ser det ut om sommeren? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 I de fleste tilfelle, vil utetemperaturen om sommeren ligge noe lavere enn vanlig romtemperatur. Dermed får man som regel tak i luft med lavest tilgjengelig temperatur, generelt sett! I fjor sommer var utetempen til tider bortimot ubehagelig, men inne var den jo enda verre! Ventilen i veggen ligger heldigvis på skyggesiden av huset, og dermed slapp jeg unna med "bare" 28grader i skyggen, på det meste! Men CPU´n svetta litt, allikevel.... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 I de fleste tilfelle, vil utetemperaturen om sommeren ligge noe lavere enn vanlig romtemperatur.Dermed får man som regel tak i luft med lavest tilgjengelig temperatur, generelt sett! I fjor sommer var utetempen til tider bortimot ubehagelig, men inne var den jo enda verre! Ventilen i veggen ligger heldigvis på skyggesiden av huset, og dermed slapp jeg unna med "bare" 28grader i skyggen, på det meste! Men CPU´n svetta litt, allikevel.... Ok ! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Meget imponerende, takker for bildene Skrue Nå har ikke jeg mulighet til å lage et identisk oppsett grunnet DUAL hovedkortet med sine 66Mhz PCI slotter som de to øverste, som presser meg til å bruke alle nedre PCI slotter og gir meg svært lite plass nede i kabinettet. MEN, dette ga meg noen gode idèer å takker for dem! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå