Gå til innhold

Vista superfetch vil ikke gi seg...

Anbefalte innlegg

Halla!

Det jeg lurer på er om noen har hatt suksess med å slå av vista's cache system.

Her skriver jeg litt rundt hva jeg har prøvd osv.

Jeg er ikke interessert i en diskusjon hvorvidt det er en god ting å slå det av og at det er positivt å ha det på, fordi det er ikke av min preferanse å ha maskinen laste inn så mange gigs med data som jeg har minne (2gb) fra og med oppstart for så å tømme bufferet når jeg starter enten ett spill, åpner ett bilde i photoshop. Minne/disk thrashing = nei takk. Sååååå... :

Hadde nylig inne vista ultimate igjen, runde2, i vlited og "urørt" utgave, og i begge tilfeller hadde jeg vært i registeret og manuelt slått av superfetch og prefetch, slått av tjenesten superfetch(disabled). Jeg forandrer de nødvendige register nøkler i vista på de forskjellige stedene (typisk, localmachine, user, current control set og blablabla).

Dette så ut til å gi veldig god effekt etter å ha restartet maskinen og også rensket opp i resten av de kjørende tjenester (services), og jeg hadde faktisk 1400mb ledig på oppstart i min 2gb maskin. Det var jeg godt fornøyd med ettersom jeg tidligere hadde omtrent 35til0mb ledig ved oppstart.

Så setter jeg på utorrent og stikker på jobb, kommer hjem og jeg har hele 250mb ledig. Da ble jeg skuffa.

Så hva skjer? Hvor er den magiske knappen? Jeg reinstallerte xp64 igjen bare pga dette. Jeg hadde en rekke andre problemer med vista som f.eks lav FPS, men fikk ordnet det, og hadde høyere fps enn jeg noensinne har hatt i noe annet o.s. men jeg kan bare ikke slå meg til ro med at Vista skal drive og gjøre ting jeg er totalt og 100% uenig i. Det får være grenser.

Noen som har en løsning, gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra taskmanager skulle jeg ligge på en 300-400mb minnebruk. Men det står altså at 1600MB er cached. Så etter alt å dømme cacher Vista fortsatt inn data uavhengig av superfetch(dette etter maskinen har stått på en stund). Det andre alternativet , som er vel hakket verre, er at Vista har en helsikes minnelekasje trolig på flere punkter.

Det jeg merker er altså at vista bruker alt minnet uavhengig av om superfetch er på eller ei. Jeg merker at superfetch virkelig er "av" både på oppstartstid og slikt, men når vista har vært oppe lenge nok så har den jo slukt alt minnet, og det går "grisetregt" igjen.

Jeg er vant til responsen i f.ex xp med classic themet på og alt av visuelt snop av, og at programmer starter umiddelbart når jeg har klikket på snarveien for de.

F.eks wordpad/notepad starter umiddelbart ved superfetch av, når maskinen har fortsatt minne, mens det starter ett par hakk tregere når minnet er tomt. Forskjellen er så klart liten, men så er ikke akkurat notepad noe stort program.

Når det er sagt så kan vi si at jeg er en veldig sensitiv bruker og merker respons tid på det ene og andre veldig lett.

Det kan bli spennende å evt. se noen omtaler om sp1 da for vista om de har gjort noe med dette.

Litt OT: men jeg må bare nevne at Logitech har nå, utgitt drivere i 64bit for quickcam pro 4000 for både xp x64 og vista x64. Dette gjelder også for ett utvalg av de webkameraer o.l. som de har.

Nesten 4 år etter de sa de skulle ha den ferdig. Litt morsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...