Gå til innhold

Dataskjermen min er uskarp, trenger hjelp!

cmi

Anbefalte innlegg

Er dette mulig?? Mener da at skjermen min ikke er riktig skarp (sitter på laptop) Jeg har lenge vært preget av uskarpe bilder, har fortsatt det problemet, men det jeg lurer på nå er: kan det ligge i skjermen?? - Sammenlignet skjermen min med søsteren min sin laptop og det er betraktlig bedre der...

Noen formeninger?

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altec Lansing er de som har levert høytalerne til den.

Modellnavn pleier å inneholde nummer og bokstaver.

Men 1400x900 høres riktig ut. Da ville jeg tatt den med ditt der du kjøpte den og få dem til å se på det. Slikt burde gå på garanti og ihvertfall på reklamasjon.

AKIRA

Lenke til kommentar

PV 800 stod det under.

EDIT: Prøvde og stille på høyeste oppløsning, da ble bildene sylskarpe, slit de burde, men da ble jo skjermen enormt stor så jeg måtte bla meg til sida på skjermen og greier

Endret av cmi
Lenke til kommentar
PV 800 stod det under.

EDIT: Prøvde og stille på høyeste oppløsning, da ble bildene sylskarpe, slit de burde, men da ble jo skjermen enormt stor så jeg måtte bla meg til sida på skjermen og greier

9195983[/snapback]

Da har du brukt ikke-optimal oppløsning som akira lurte på. Høyeste oppløsning er den riktige på lcd-skjermer.

9196777[/snapback]

Er det noen måte jeg kan få stilt opp til høyest oppløsning, men alikevel får alt innenfor "skjerm rammen"??

Lenke til kommentar

Hei, skjønner du ikke er så erfaren.

Men den høyeste oppløsning er 1400x900. Så som jeg sa...du har gjort alt riktig, så hvis alt fortsatt er uskarpt så må det være noe galt med maskinen og du bør prate med dem du kjøpte den av.

Det er EN ting til du kan teste.

Høyre klikk på skrivebordet og velge egenskaper, Så velger du innstillinger øverst til høyre, så velger du avansert nederst til høyre. Sjekk hva DPI settings står på. Den bør stå på 96DPI. Jeg har sett noen maskiner som blir levert med den satt høyere for å gjøre alt litt større. Sånt kan ha en negativ effekt på bilder og grafikk.

Hvis den står på 96 så må det være noe galt. Prat med de du kjøpte den av.

AKIRA

Lenke til kommentar
Står noe med 96ppt, vet ikke om det er samme?

9200807[/snapback]

PPT = Punkter per tomme, DPI = Dots per inch.

Dette høres imidlertid mer ut som en feil innstilling en eller annen plass i skjermdriverne. Du har ikke aktivert TV-utgang eller kontakt for ekstern skjerm som hovedskjerm? Hva er "høyeste oppløsning"? 2048x1536? Hvis du velger en oppløsning som er større enn skjermen kan vise, vil skrivebordsstørrelsen bli satt til denne, mens du bare får se den delen av det som får plass i det utsnittet på 1440x900 som skjermen kan vise.

Tror dette spørsmålet får raskere svar på relevant forum tilknyttet Hardware.no

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Er det bare skrift som blir uskarp eller gjelder det også bilder, streker osv?

Hvis det bare er skriften som ser litt uskarp ut kan det være kantutjevningen i windows som er synderen?

Slås av ved å høyreklikke på skrivebordet, velg egenskaper, utseende og effekter. Fjern krysset ved utjevning av skjermskrifter.

Edit:

Prøv også lavere oppløsninger for å se om det hjelper. F.eks. 1280 x 800. Det er den vanligste på bærbare med widescreen skjerm.

Endret av jobra1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...