NuB Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Har i to år hatt en Pentium III (700MHz) som har fungert helt fint til alt annet enn spill. Har vurdert oppgradering men kan egentlig trenge en pc til, så jeg lurer på å kjøpe en helt ny. Ønsker å få noe ganske dugelig uten å måtte bruke for mye penger og synes Kompletts desembertilbud ser bra ut: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=&p=30135&s=fp). Er dette en god og oppgraderbar løsning? Jeg lurer også litt på prosessoren som følger med. Hadde kanskje sett for meg en CPU med høyere klokkefrekvens - denne er tross alt ikke mer enn ca. 2.5 ganger høyere hos XP2100+ som følger med her enn min egen. Riktignok er pcen billig, men de andre komponentene virker mer up-to-date. Men egentlig har jeg dårlig greie på "nyere" prosessorer- vil denne duge en stund til, eller er den snart avleggs? Jeg er mest opptatt av at daglig bruk (oppstart og bruk av vanlig krevende programmer, ikke filmredigering eller 3d-animasjonssnekring...) skal gå mest mulig enkelt og raskt. Men det hadde jo vært fint om maskinen kan fungere med spill når det først skal kjøpes ny pc... Lenke til kommentar
NuB Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Ellers har jeg bare klart å grave opp én anmeldelse av MSI KT4V-hovedkortet. Den var ikke særlig fordelaktig, de var visst ganske uheldige med oppsettet sitt de som gjorde den. Noen som har erfaring med dette HK'et? En annen ting som er helt nytt for meg er dette VIA-chipsettet som visstnok stadig krever oppdatering av drivere og BIOS? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Vell Hk er nå basert på VIAkt4000 og hadde jeg bygget slev hadde jeg basert meg på Nforce2. For flere rewievs kan du jo se her. Lykke till Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 XP2100+ er helt ok. Selv om den bare går 2,5 ganger så raskt i målt i MHz, er nok ytelsen godt over 2,5 ganger så mye. Det kommer av at både FSB, minne, og interne forbedringer i prosessorene gjør at ytelsen på en sånn PC vil være mye mer enn det det rene MHz-tallet skulle tilsi. PS. Et alternativ til er jo å bygge selv. Det er både morsomt og lærerikt. Du får sikkert en haug med tips her på forumet om du vil. Hvis forteller hvilken type programvare og spill du kommer til å bruke så kan vi sikkert hjelpe deg å velge den maskinen som passer best for deg og din lommebok. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 PS. Et alternativ til er jo å bygge selv. Det er både morsomt og lærerikt. Du får sikkert en haug med tips her på forumet om du vil. Hvis forteller hvilken type programvare og spill du kommer til å bruke så kan vi sikkert hjelpe deg å velge den maskinen som passer best for deg og din lommebok. Jeg fikk en lodden og god følelse av å lese dette. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 Jo, bygge selv hadde sikkert vært lærerikt og gøy, men erfaringsmessig blir det alltid så mye krøll og virvarr og da er det jo safe å få den ferdig bygget. (Et lite eksempel er DVD-spilleren min som ikke har virket etter at jeg installerte ny harddisk). Likevel håper jeg jo å etterhvert kunne snekre sammen selv, når man har høstet inn litt flere kunnskaper. Blant annet er jeg helt blåst i emner som "strømforsyning", "vifter" og "alskens ledninger". Programmene jeg vanligvis kjører er Opera (med et enormt antall vinduer åpne), IE (må dessverre ofte i ilden når Opera ikke strekker til), Trillian, dc++ og gjerne en annen p2p, Smartftp, Winamp, film (media player, bsplayer eller powerdvd) pluss et par småting som servertjenester. Ellers gjerne litt dokumentbehandling type notepad og Word, innimellom også html-editor eller Corel bildebehandling. Ikke noe super high-tech dette altså, min gamle maskin med 320 SDRAM klarer dette helt fint. Jeg kunne vel gjerne sluppet unna med en maskin til 3000-4000 til å gjøre dette, men det er noe med at man ønsker noe ok når man først skal ha nytt. Jeg liker at det går hurtig og "strømlinjet". Ting skal åpne seg og å bytte mellom vinduer skal gå "instantly". Når det gjelder spill har jeg ingen preferanser, er ingen stor gamer mest fordi jeg har så mye annet å drive med på pcen at det ikke er tid. Men når man først skal ha en maskin så er det jo kjekt at den kan klare det meste rimelig greit, og at den ikke er helt ute til neste år (når det gjelder "vanlig bruk" vet jeg jo selvfølgelig at den holder lenge). Og synes vel spill er moro som de fleste andre, om ikke akkurat de lange dvelende rollespillene... Min nåværende klarer GTA 2 og litt annet, men veldig lite egentlig (integrert skjermkort uten 3d og med minne så lavt at jeg ikke tør nevne det). Lurte altså på å oppgradere maskinen (ny HK, prosessor, skjermkort og RAM) men det er egentlig viktigere å få en ny så jeg har to, én hjemme og én på uni (har eget "kontor"). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Flott! Det var jo en kjempe-beskrivelse. Det jeg tenker når jeg ser beskrivelsen er: Mye ram, billig/middels prosessor, billig/middels skjermkort, rask og middels stor harddisk osv. Du kan sikkert komme unna med rundt 4-5000 kr om du bygger selv. Når du likevel har vurdert å oppgradere PC'n selv såpass grundig er det ikke store ekstra steget å gå om du i tillegg legger til kabinett, skjerm, tastatur, mus CDbrenner og harddisk. Problemer som det med DVD-rom'en din er bare ett av de tingene som sikkert lar seg løse enkelt ved å spørre her i forumet. (bare start en "tråd" i mappen "lagringsmedier", så ordner det seg nok) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå