Gå til innhold

Digitalkamera til webside?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettopp startet en egen webside, dette er en side med data som tema. Til siden trenger jeg et digitalkamera.

Det jeg kommer til å ta bilder av er små ting, som kjølere, hovedkort, og andre komponenter. Så det jeg trenger er et kamera med minst mulig nærgrense (så nært objektivet som mulig, enkelte ganger er det nødvendig med bilder som er tatt ca 5 cm fra objektivet.) Bildene syns jeg må ha en forstørrelses funksjon, slik at de blir mint 640x480. Jeg kommer til å bruke kamraet for det meste i godt lys, men om det går ann å ta et par bilder i noe mørkere omgivelser hadde det vært ok.

Nå har jeg ikke all verden med penger å bruke på dette, så derfor tenkte jeg på å kjøpe et OLYMPUS CAMEDIA C1.

Vil jeg gjøre lurt i dette? Noen som har andre kameraer å annbefale? Erfaringer med dette kameraet? Noe annet som jeg bør vite?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du kan egentlig bruke alle slags digitalkamera.

Men det du er nødt til å skaffe deg er et billedredigeringsprogram som f.eks. Paint Shop Pro, hvor du kan redigere bildene dine.

Paint Shop Pro finner du ofte på CD'er som følger med PC-blader. Det tar tid å lære, men du kommer ikke utenom å bruke et program for å redigere bilder.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte akkurat Olympus Camedia C-1 selv, og synes det er svært bra til prisen (sjekk http://www.komplett.no). Mine krav var ikke som dine, men mer i retning av et greit kompaktkamera. For å kunne velge ut bilder på lange reiser, var minstekravet mitt at kameraet skulle ha innebygget LCD-skjerm.

Har lekt meg litt med makro-funksjonen, og synes nærgrensen på 10cm holder i massevis. Blits er innebygget, men objektivet er ganske lyssterkt i seg selv.

Bildekvaliteten og oppløsningen er mer enn bra nok for Web-publisering (1280x960), men jeg ville ikke gå lavere på oppløsning ved makro-fotografering, selv om kameraet kan ta bilder i 640x480 oppløsning også.

Kameraet plugger seg inn som en Removable disk i ME/2000 (sikkert andre Win-OS også). Det gjør det svært enkelt å kopiere bildene fra kamera til harddisk for redigering. Dette regner jeg med er like enkelt på andre digitalkameraer.

Anbefaler forøvrig følgende test av kameraet:

http://www.digit.no/Tester/olympus_c1/olym...us_c1_intro.htm (Vær klar over at prisen har sunket drastisk siden denne testen).

I det hele tatt er http://www.digit.no/ en glimrende site. ANBEFALES!

[ Denne Melding var redigert av: Sarge på 2002-03-01 14:50 ]

Lenke til kommentar

Fujifilm Finepix 1300 er omtalt et annet sted her på forumet og har fått god kritikk.

Det har ikke zoom og har noe begrensninger hva gjelder innstillinger.

Jeg tror ikke at du blir skuffet over bildekvaliteten, og kr 1500,- er ikke så galt for dette kamera.

skarsk

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-03-02 18:19 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...