Spook Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg er i gang med å bygge meg en ny PC og for min del så blir det den første med vannkjøling. Jeg har begynt på en arbeidslogg som jeg som dere finner her. Jeg blander litt kobber og aluminium i kjølekretsen min, skriver litt om det i arbeidsloggen. Stilte også spørsmål der om noen kjenner til non conductive kjølevesker (altså ikke ledende) men poster også her da det vel er større sannsynlighet for å treffe noen med kjennskap til dette her. Selv har jeg anskaffet noen liter Fluid XP+ men jeg må innrømme at jeg er noe skeptisk til hvor godt dette eventuelt fungerer. Er det noen av dere som har erfaring med Fluid XP eller liknende ikke ledende kjøleveske? Lurer også på om noen her har blandet metaller i kjølekretsen og opplevd galvanisk korrosjon som en følge av det? Jeg kjenner rimelig godt til teorien og hvorfor dette kan være problematisk men er usikker på hvor stort problemet egentlig vil være i praksis så fint om noen som selv har opplevd galvanisk korrosjon, eller eventuelt ikke har opplevd det til tross for at de har blandet metaller i loopen, kan skrive litt om det. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 har blanda det som kan blandes og ingenting har blitt ødelagt ennå. Så lenge man bruker korrosjon-væske så skal det jo gå bra, har ihvertfall det med meg Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 50/50 med frostveske og vann. Men destilert vann går nok også veldig bra. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det er vel rimelig feilinfo, Hellemyr. Du trenger ikke mer enn 5-10% frostvæske, og du MÅ bruke batterivann. Vanlig springvann har en god del urenheter som svekker kjøleevnen. Når det gjelder galvanisk korrosjon, vil du sannsynligvis ikke få problemer med det. Har jobbet litt med stigerør til olje og gass, og der sier en standard at man skal ha ikke-ledende materiale inni røret over en lengde tilsvarende 12 rørdiametre mellom materialer som har forskjellig galvanisk spenning. Så med mindre du har koblet kobber og aluminium sammen. Ser i arbeidsloggen din at du har bestilt litt deler nipler og splittere og sånn i aluminium. Hvorfor i *** har du det? Bruker du rustfritt stål i nipler på aluminiumsdeler og messing i nipler på kobberdeler, vil du ganske sikkert kunne ha en maskin som står og går lenge. Splittere finnes i flere farger i plast og fugerer uuutmerket. Tappeplugg kan godt være i eloksert aluminium hvis den er plassert i nevnte avstand fra nærmeste kobberenhet. Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det såå enkelt Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 50/50 med frostveske og vann. Men destilert vann går nok også veldig bra. 9195398[/snapback] 50/50? Skal du starte opp maskinen en kald morgen i -30c? 5% holder i massevis... Og nei, du MÅ ikke bruke batterivann. Jeg har brukt springvann + frostvæske i over et halvt år nå uten å bytte vann, og jeg har ikke hatt noen problemer med det. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Takk for alle tilbakemeldinger Jeg var nok litt for generell i byggeloggen min. Det som er av eloksert aluminium er to splittere og ei tappekrana. Niplene på disse er i rustfritt stål. Jeg valgte splittere av aluminium fordi jeg syntes plast i utgangspunktet hørtes litt spinkelt ut, galvanisk korrosjon var ikke engang i mine tanker på det tidspunktet. Forøvrig så trenger jeg ikke flere tilbakemeldinger på standard kjøleveske, destilert vann, blandingsforhold etc etc. Det finnes masse info om det allerede og google er min venn. Det jeg gjerne vil ha tilbakemelding på er flere erfaringer rundt galvanisk korrosjon samt erfaringer med ikke-ledende kjølevesker og aller helst Fluid XP som jeg har tenkt til å bruke. Forøvrig så synes jeg ikke at jeg har gjort dette så veldig vanskelig vanskelig Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Bare tull å bruke dyre spesialvæsker, som uansett bare gir marginalt bedre kjøling. Det som betyr noe i ett vannkjølingssystem er kor effektivt radiatoren kjøler ned vannet. En god løsning med radiator/vifter er merkbart bedre enn en dårlig, mens alt annet bare gir minimale forskjeller. Kjøp billig frostveske på Biltema, og dersom du skal være litt nøye så kjøper du destillert/filtrert vann samme sted. Bland med 5-10% frostveske og fyll på. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Væsker som FluidXP har jeg ikke stor tro på. Metallioner vil uansett komme fra alt metallet i loopen, og da blir det vel ledende likevel. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 @sablabra .."frostvätksa" ursäkta mig, men är du rädda att vattenet dit ska FRYSA? XD ..tull, du ska INTE hälla frostvätksa i ditt system, då denna bara är en tillsättning för att hindra vatten från att FRYSA i temperaturer UNDER 0°C ..haha, denna myten är en av de värsta ödeläggarna, sett til hårdvaruhaveri i vatten baserade kylsystem.. ..du ska bruka destilerat vatten, med en tillsättnig av algväxthämmande medel och korrosion hämmande medel av ett eller annat slag. om du vill kan du också hälla i ett eller annat pigment... destilerat vatten av den grund att det inte leder laddningar... korrsjons hämmande medel för att hindra metall att lösas upp i vattnet i form av oxider... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 @sablabra .."frostvätksa" ursäkta mig, men är du rädda att vattenet dit ska FRYSA? XD ..tull, du ska INTE hälla frostvätksa i ditt system, då denna bara är en tillsättning för att hindra vatten från att FRYSA i temperaturer UNDER 0°C ..haha, denna myten är en av de värsta ödeläggarna, sett til hårdvaruhaveri i vatten baserade kylsystem.. ..du ska bruka destilerat vatten, med en tillsättnig av algväxthämmande medel och korrosion hämmande medel av ett eller annat slag. om du vill kan du också hälla i ett eller annat pigment... destilerat vatten av den grund att det inte leder laddningar... korrsjons hämmande medel för att hindra metall att lösas upp i vattnet i form av oxider... 9203284[/snapback] Frostvæsken brukes for å motvirke korrosjon og alger. Det er selvsagt ikke optimalt pga. det høye glykolinnholdet, men ettersom at jeg kun bruker 5% frostvæske gir det ikke merkbart utslag på temperaturene. Selv om du bruker korrosjons "hämmande" middel og destillert vann, kan du ikke unngå at metallioner overføres til vannet. Etter kun kort tid blir kjølevannet ledende nesten samme hva du tilsetter... Men nå tror jeg jeg gir opp å poste noe mer, qu1et, dine utrolig bastante poster har fylt opp hele vannkjølingsdelen av forumet nå... Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 ..du ska bruka destilerat vatten, med en tillsättnig av algväxthämmande medel och korrosion hämmande medel av ett eller annat slag. om du vill kan du också hälla i ett eller annat pigment... destilerat vatten av den grund att det inte leder laddningar... korrsjons hämmande medel för att hindra metall att lösas upp i vattnet i form av oxider... 9203284[/snapback] Frostvæske har de egenskapene, og er billigt og enkelt å få tak i. Ingen vits i å gjøre det mere komplisert enn det Lenke til kommentar
Spook Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 De som har lest byggeloggen min har sikkert sett at jeg for tiden bor i Singapore. Her er frostveske slett ikke så enkelt å få tak i. Og skulle man få tak i det her nede så er jeg ganske så sikker på at det slett ikke vil være billig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå