Gå til innhold

Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om jeg skal hive inn en bestilling på dette objektivet fra USA da det virker som å være mye glass for pengene.

Men dette er jo kun vanlig AF utgave og ikke AF-S utgaven. Noen av dere som har erfaring med hvor kjapp autofokusen er på dette objektivet? Blir det likt på alle objektiver uten fokusmotor, eller varierer det litt fra objektiv til objektiv?

Bruker D70. Vet ikke hvor kjapp den innebydge motoren er i forhold til andre kameraer, men det vet kanskje noen av dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, var det jeg fryktet. Brukte AF-s objektiver vokser jo heller ikke på trær.

Godt mulig jeg punger ut for en VR når jeg først betaler litt for en skikkelig tele. VR'en er jo også veldig hendig da jeg som oftest fotograferer håndholdt. Mye sport det går i.

Lenke til kommentar
Godt mulig jeg punger ut for en VR når jeg først betaler litt for en skikkelig tele. VR'en er jo også veldig hendig da jeg som oftest fotograferer håndholdt. Mye sport det går i.

9196926[/snapback]

VR hjelper ikke en dritt på sport.

VR kompanserer bare for dine bevegelser, ikke motivets.

Endret av kak
Lenke til kommentar

Eh, er jo fullt klar over at utøverene ikke fryses bedre med VR, men håndholt+store brennvidder pleier somregel å kreve stativ. VR gjør jo at du slipper stativ i mange tilfeller.

Men sport var vel kanskje ikke det beste eksempelet nei. Ta feks. konsertbilder da. Lite lys og uten blitz. Da kommer VR'en til gode.

Det jeg mente var vel at det blir mye fotografering der jeg ikke planlegger så mye og ting skjer kjapt. Ergo er stativ ganske ubrukelig.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
VR hjelper ikke en dritt på sport.

Joda, VR kompenserer like fullt for dine bevegelser, og kan gjøre bilder på samme lukkertid skarpere... I tillegg er VR-objektiver ofte bedre å panorere med, noe som i høyeste grad kan brukes i sport (ikke alltid hensikten med bildene bare er å fryse verden med 1/4000s lukkertid). Du kan ikke bruke VR som kompensasjon for lysstyrke, det er sant.
Lenke til kommentar

Var borte på JP og testet 70-200 VR i dag. Prøvde litt bilder med og uten VR. kunne tydelig se at enkelte av bildene med VR var skarpere. Tok feks. noen testbilder på 1/15, 200mm. Fikk dønn skarpe bilder med VR på.

Så, det ser ut som jeg bestiller et eksemplar. Må bare få testet en 80-200 AF-D først, så jeg er helt sikker.

Lenke til kommentar

Betalte 1746dollar inkl. frakt for linsa, filteret og en diffuser til blitzen. Dvs. 10 103 eks. moms og 12628kr inkl. moms.

52 for filteret og 14.95 for diffuseren. Vet ikke hvordan de prisene er i forhold til norske forhold, men var så lett å bare bestille i samme slengen.

Er ikke så veldig dum pris det levert på døren etter et par dager igrunn. Sparer fortsatt en del penger på det.

Dollarkursen er da tatt fra google. Regner med den stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har gjort en genial handel i alle tilfeller. De optiske kvalitetene og hastigheten er jo fantastiske, og faktisk noen hakk frem fra de øvrige 80-200mm alternativene. Et annet pluss er jo at vekten har gått noe ned, om det enn kjennes noe mer plast ut.

Jeg har brukt 80-200mm AF-D en del på D70s og det gikk ulidelig tregt, brukte fokus-limit konstant. Det var helt absurd å sette objektivet på F5 og F100 med batterigrep. I mine øyne er den mekaniske fokusmotoren på D70/D50 en vits.

Et annet pluss er jo ryktene om at 70-200mm AF-S fungerer glimrende med TC-14e!

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg har en god linse i lang tid framover. Har lest litt om 70-200'en og tc-14e og det er jo absolutt ikke et minus nei!

Det med autofokus var nok den største grunnen til at jeg ikke ville ha AF-D versjonen. Føler vel også at D70 motoren er treg og iallefall til sport der objektene beveger seg kjapt.

Fokushastighet, byggekvalitet, bildestabilisatoren osv. føltes veldig riktig!

Det eneste minuset er nok lengden og til dels vekten, men den kommer du ikke unna uansett. Blir nok slitsomt å ha den med seg i lengden uten stativ, men noen kompromisser må det jo være.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Wohoo! Lå et stk. glass på døra i går. Fikk tatt noen konsertbilder på jobb i går, og alt ser ut til å fungere 100% perfekt. Flott kvalitetsfølelse og herlig å jobbe med VR.

Fikk med en blankett jeg kunne fylle ut for å få 4 års "extended service coverage". Hva betyr dette i praksis?

Lenke til kommentar
Wohoo! Lå et stk. glass på døra i går. Fikk tatt noen konsertbilder på jobb i går, og alt ser ut til å fungere 100% perfekt. Flott kvalitetsfølelse og herlig å jobbe med VR.

Fikk med en blankett jeg kunne fylle ut for å få 4 års "extended service coverage". Hva betyr dette i praksis?

9258608[/snapback]

Hva ble prisen? Du kjøpte 70-200mm VR ja?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...