Gå til innhold

Skadelig å sette inn feil toner (farge) med vilje?

Anbefalte innlegg

Case: Laserprinter med 1 svart-hvitt toner kassett og 3-4 separate farge kassetter.

Gul toner holder på å gå tom.

Skader jeg printeren hvis jeg setter inn en magenta tonerkassett der den gule skal være. Da blir det to magenta kassetter, og det ødelegger selvfølgelig fargesammensettingen, men det eneste som betyr noe p.t. er å få skrevet ut.

Må printeren renses etterpå ? Blir den ødelagt ? Det er en printer vi leaser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA du skader printeren kan jeg si med 100% sikkerhet.

Resultatet er at du må evt bytte development uniter, PCU enheter og evt rense maskinen. Dette koster fort mye kroner. Men du vil nok ikke klare å sette feil toner på feil plass heller. Om du prøver å gjøre det med vilje, eller modifiserer kassetter etc slik at du får presset dem inn så bryter du garanti/reklamasjon/service avtaler med en gang. Dette ser teknikere med en gang.

Mest sannsynligvis så sitter det en chip som gjør at maskinen ikke fyrer opp om du klarer å presse de inn feil.

Ta kontakt med butikker/leverandører i morgen og kjøp nye tonerpatroner for å sikre at ting fungerer slikt det skal.

Det er noen maskiner som kan kjøre ut ren svart/hvit utskrifter selv om en eller fler farger er tom, såfremt at det er nok svart tonerpulver i systemet. Skal da ikke være nødvendig å fjerne fargekassettene, for om man gjør det så risikerer man mer tonerføyk i maskinen og dermed fare for å trenge en rens.

PS. Jeg snakker med snart 11 års erfaring som teknisk produktansvarlig på faksmaskiner (men jobber også med fargekopi og fargeprintere) hos en stor leverandør. Så ergo du gjør slikt på egen risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...