Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stereo til 5-6000kr i Saab 900

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pioneer DEH-P40MP er såvidt hakket bedre enn DEH-3900MP, så kjøp for all del den i stedenfor.

Fjernkontroll i bil er vel ikke det du har aller mest bruk for, men praktisk de få gangene du bruker den :p

Eneste ulempen jeg ser, er at AUX ingangen sitter på baksiden, så du må strekke kabel rundt for å koble deg på med ekstern lydkilde.

Men det er ikke mer enn en god halvmeter han>han minijack kabel, så er det i boks.

Liker du designet, så slå til ;)

Personlig likte jeg bedre 3900MP, men det er min smak, den skal ikke spille noe inn her ...

EDIT: Defus, han ser ut til å endelig ha begynt å bestemme seg, og så kommer du med enda fler forslag for å forvirre han :tease:

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Det står at den har LP & HP filter, så jo, den har både høy og lavpassfilter.

Men det har du ikke bruk for, siden det stiller du inn på forsterkeren.

De integrerte filtrene brukes når du kobler høyttalere rett på forsterkeren.

Slik at du får mindre støy på diskanten eller mellomtonewooferen.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid de fyller ut all infoen der, har sett mange eksempler der det blandt annet mangler pris og styrke.

RCA Preouts er det han mener med "to linker ut".

Altså to utganger som du kan koble forsterker på.

Noe som er greit hvis du for eksempel skal ha en 2-kanals forsterker til frontsettet, og en monoforsterker til subben(e).

P40MP har en del finesser som 3900MP ikke har, og prisen er lik.

P40MP er i utgangspunktet 300kr dyrere enn 3900MP, så den er i den forstand en bedre spiller.

Men trenger du ikke de ekstra finessene så ikke tenk på dem.

Velg den spilleren som du tror har de finessene du har mest bruk for.

Nevner et par forskjeller som vil ha betydning: fjernkontroll, AUX-ingang forran og design.

Lenke til kommentar

Heisann! Er i ferd med å gå til innkjøp av noe lydutstyr selv, har derfor fulgt med litt på dette prosjektet deres og synes det har dukket opp veldig mange gode forslag underveis. Lurer selv på hva som er viktig å legge vekt på med tanke på cd spiller, er det sånn at enkelte merker utmerker seg over de andre, eller er det sånn at utstyr i samme prisklasse er mer eller mindre på samme nivå? Da jeg har hatt en del problemer med fukt i bilen( lekkasjen skal være tettet nå, men allikevel), samt at jeg tenker på å kjøpe ny bil er jeg ikke så veldig lysten på å investere mer enn nødvendig. Har allikevel lyst til å bytte ut den kjipe kassettspilleren slik at tiden jeg tilbringer i den daglige rushtrafikken kan bli litt mer utholdelig:)

Liker somregel å legge meg i mellomklassen nårr jeg handler utstyr, men i dette tilfellet hadde kanskje ikke det vært helt nødvendig, hadde klart meg fint med en spiller til rundt tusenlappen hvis jeg bare hadde vært sikker på at det ikke ville bli problemer med lesing av cdplater, hakking osv.. med andre ord, hva slags irritasjonsmomenter må man regne med i den rimeligste prisklassen? Jeg klarer meg fint uten bluetooth og den mest avanserte teknologien så lenge spilleren gjør jobben sin (mp3 er selvfølgelig et minstekrav).

Synes egentlig at: Pioneer DEH-P4900IB og Panasonic CQ-C5355N virker som de mest spennende valgene.. kanskje aller mest sistnevnte da den har både usb port og SRS Wow kretsene (hadde en srs wow plugin til winamp i gamle dager og den gjorde virkelig underverker med lyden).

Har også funnet noen alternativer i samme prisklasse som har fullt implemetert DAB, kanskje det kunne vært noe å vurdere?

JVC KD-DB711 Er ikke helst sikker på hva de mener med "Anbefalt bruk: Vogn?"

JVC KD-LH911

JVC KD-DB101

Setter pris på noen kjappe kommentarer fra folk med litt mer peiling enn meg selv slik at jeg kan slenge inn en bestilling i løpet av de nærmeste timene.

Mvh Tommy

Endret av suppebuss
Lenke til kommentar

Det sies av ekspertene at Pioneer og Alpine har de beste spillerene.

Men Både Panasonic og JVC skal duge bra.

Serlig med tanke på at høyttalerene dine sikkert ikke vil kunne la deg høre noen stor forskjel, no offence.

Har ikke hørt noen dårlige spillere fra noen av merkene, men jeg føler på meg at Pioneer er best, og JVC "dårligst".

Når det gjelder hvilken spiller du bør velge så kan jeg ikke velge for deg.

Du må som ondskapen velge hvilke funskjoner du setter høyest.

Er DAB nødvendig når du har vanlig radio?

Kommer du til å bruke USB-porten?

osv.

Jeg ville kanskje kjøpt den spilleren med mest kraft, og det er Pioneeren, men 4x27W RMS. Panasonicen har 4x22W RMS ved 4 Ohm.

Panasonicen har til gjengjeld SRS WOW osv. som forbedrer lydkvaliteten veldig, serlig i bassen synes jeg.

Har SRS WOW på diverse TV apparater og ellers på PCen, og må si det hjelper på dårlige MP3 filer.

En annen god egenskap som Panasonicen har, er at den støtter ID3 tags, altså de digitale navnene på sangene vises på skjermen.

Vet ikke hvorvidt Pioneer eller JVC kan skilte med det.

Fjernkontroll følger med både Panasonicen og Pioneeren.

Pioneeren har høy og lavpassfilter, det finner jeg ingen info om på Panasonicen og JVCen, så derfor må vi anta at det ikke er til stede.

Men for alt jeg vet kan du ha delefilter til høyttalerene, og derfor trenger du ikke filtre på spilleren.

Høy og lavpassfitre er ikke nødvendig, bare se på orginale løsninger som følger med bilen.

Er det høy og lavpassfilter på de orginale spillerene?

Nope.

Merker du noe på lyden?

Nope.

Så lykke til med valget ;)

EDIT: til ondskapen: Tviler sterkt på at du vil høre noen forskjell på lyden fra de to spillerene.

Det at P40MP egentlig er 300kr dyrere gjenspeiles blandt annet i at den har fler utganger og fjernkontroll.

Så i bunn og grunn tror jeg spillerene er ganske så like.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
EDIT: Defus, han ser ut til å endelig ha begynt å bestemme seg, og så kommer du med enda fler forslag for å forvirre han :tease:

9229023[/snapback]

Hoff, ja slemme meg :p Men leste fort igjenom og så ikke om han hadde blitt tilbudt dette :) Jeg brukte et år på å finne ut hva jeg skulle ha i bilen min :)

Søskenbarnet mitt gikk fra en Jvc spiller til en Alpine spiller her om dagen, og sa at han fikk merkbart bedre lyd. Men så er han ikke den mest troverdige heller. Jeg har brukt en Panasonic spiller en gang, og sett en i bruk som ennå holder stand. Jeg ville helst sett på en Alpine eller Pioneer, men det er ikke noe galt med å kjøpe Jvc og Panasonic.

Heisann! Er i ferd med å gå til innkjøp av noe lydutstyr selv, har derfor fulgt med litt på dette prosjektet deres og synes det har dukket opp veldig mange gode forslag underveis. Lurer selv på hva som er viktig å legge vekt på med tanke på cd spiller, er det sånn at enkelte merker utmerker seg over de andre, eller er det sånn at utstyr i samme prisklasse er mer eller mindre på samme nivå? Da jeg har hatt en del problemer med fukt i bilen( lekkasjen skal være tettet nå, men allikevel), samt at jeg tenker på å kjøpe ny bil er jeg ikke så veldig lysten på å investere mer enn nødvendig. Har allikevel lyst til å bytte ut den kjipe kassettspilleren slik at tiden jeg tilbringer i den daglige rushtrafikken kan bli litt mer utholdelig:)

Hvis du skal kjøpe ny bil om en stund så kan du torturere deg selv med kasettspilleren til du får ny bil, og heller spare en hel del penger til orntlig anlegg i ny bilen. Ellers kan du kjøpe en god spiller nå, som du tar med til neste bil.

Lenke til kommentar

Da er det om igjen. Kan komme meg til sverige på lørdag, så da kan jeg kanskje få det billigere eller bedre komponenter til samme pris?

Tips og synspunkter?

Tenker på MDS sin butikk, da den ligger fint på grensen.

Edit: Hva med dette:

Spiller: Pioneer DEH-3900MP

Front sett: Rainbow Sound Line SL100

Forsterker: MDS Grand Prix GP4 2007-design

Bass: Rockford Fosgate Punch P2D48

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

Støtter deg på spilleren.

Men ville valgt andre høyttalere og forsterkere.

Du får mer for pengene om du kjøper Peerless Resolution 4".

Her, unber Bilstereo>Coax

Koster 638 kr per par, og skal spille rimelig bra, og trolig en god del bedre enn de Rainbow-høyttalerene.

Likevel går det fint ann å kjøpe det du selv føler for.

Forsterker derimot, er jeg mer overbevist om at du bør kjøpe et annet sted.

DynaBel BF0804 yter bedre, og koster mindre, så den ville jeg kjøpt i stedenfor.

Subben du fant er helt ok, ingenting å si på den.

Forhør deg der du kjøper forsterkeren hvor mange Ohm du kan laste de to kanalene som er brokoblet med.

Lavere Ohm gir høyere lyd, men er tyngre for forsterkeren å drive.

Er du fornøyd med å kjøre 4Ohm, så er det best, siden forsterkeren ikke belastes mer enn den bør takle, og lydkvaliteten er i følge mange bedre ved høyere impedanse.

Lenke til kommentar

Henge rikke helt med nå, merkelig formulert av deg, eller dårlig tydet av meg :p

Det jeg tenkte var om du sparte, for eksempel, 200kr på å kjøpe subben du skulle ha i sverige.

Altså at den hadde blitt 200kr dyrere i Norge.

Hvis den koster 2000 NOK, og de har den for 1800SEK, så sparer du masse penger.

Omregnet i norske, så er de 1800 svenske bare ca 1535kr, så da sparer du over 450kr.

Skjønner?

Så selv om varen har samme pris i sverige, sparer du fortsatt penger, siden du

For å ta et virkelig eksempel:

Pioneer DEH-3900MP.

Koster 1290 NOK i Norge.

Koster 1399 SEK i sverige (MDS.se, fant den til 1045 SEK hos www.nardik.se!)

1399 SEK omregnet i NOK er ca 1195.

Altså sparer du under 100 kr.

Så finner du en komponent i sverige som du skal ha likevel, kan du nesten uansett kjøpe den, så lenge den er priset likt eller høyere i Norge.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Etter litt grundigere undersøkelser ser det ut som at det generellt frarådes å kjøpe bilstereo i sverige.

Hovedårsaken er at det er enklere med reklamasjon av dårlig vare i norge, siden du slipper å reise tilbake til sverige eller å sende langt, men det ser faktisk også ikke ut til at det er noe billigere i det hele tatt.

Den spilleren jeg fant var på "supertilbud" eller noe, det var derfor den var så billig.

Spilleren (DEH-3900MP) koster 1290 NOK og 1399 SEK.

1399SEK er det samme som omtrent 1190 NOK, så en liten slant sparer du.

Men de 100kr veier ikke opp for reise og bensin, hvis du bare skal handle bilstereo.

Skal du likevel innom sverige for å kjøpe litt andre ting, som er mye billigere der, så kan du spare deg en hundrelapp her eller der.

Fant egentlig ingen høyttalere på den siden du bruker som jeg har noen stor tro på.

Faktisk føler jeg nå at Infinity Reference 4012i er det beste kjøpet, fikk bare den følelsen.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...