Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stereo til 5-6000kr i Saab 900

Anbefalte innlegg

Her er manualen til Focal polyglass serien. Der står det bl.a at 10 liters lukket kasse får en nedre grense på 43Hz (-3dB), og en hurtig og "tight" bass. 15 liter "Punchy and dynamic", og 20 liter "Deep and articulate".

Det beste er å bytte ut hattehylla med en kraftig plate i formskjert MDF, og bygge en grunn (monteringsdybden for elementet er 12,15 cm) kasse på undersiden av den.

Edit:

Ja, eller over, alt etter hva man synes er greiest/ finest.

kimstianp: Ja. Akkurat dette elementet er ikke spesielt egnet til "open air", men det finnes endel elementer som lyder utmerket uten kasse.

Endret av k-orm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kjøre fronthøyttalerene på forsterker, du får mye bedre og kraftigere lyd på den måten.

Så kjøp heller en 4-kanals forsterker og brokobl to av kanalsne og kjør subben på dem.

Jeg ville anbefalt en relativt kraftig forsterker, som kjører hvertfall 100W per kanal.

Som for eksempel disse:

Rockford Fosgate Punch P450.4

Lanzar Opti 4X400D

JBL GTO

Husk at det til slutt er du som må bestemme hva du vil ha.

Hvis de er noe du liker designet på, eller noe du føler deg trygg på, så kjøp det.

Selv om det kan være lurt å høre her først.

Så selv om vi anbefaler noe annet, så kan det være veldig bra det du allerede har funnet.

Lenke til kommentar

Det kan være en god løsning.

Eneste problemet må være hvis du ikke vil lage større hyll til høyttalerene, for de høyttalerene der er nemlig drøyt 4cm for store. (5.25")

Forsterkeren er sikkert grei, men har satt meg en regel at jeg ikke kjøper lydprodukter som anonseres kraftigere enn de egentlig er.

Og den forsterkerens spesifikasjoner fokuseres rundt bruk av 2Ohms høyttalere, og ikke 4Ohm, som er vanligst.

Høyttalerene de selger er heller ikke helt hva jeg synes er til å stole 100% på.

Så derfor er JEG litt skeptisk, men jeg tror det kan være et OK kjøp.

Riktignok tror jeg at du kan få det bedre med en JBL GTO-4060 Jubileumsmodell, til 1790,-, altså 500 kr mer. Selv om den er spesifisert til 20W mindre RMS per kanal ved 4Ohm.

Men det skal du som sagt ikke se deg blind på.

En annen grunn til å ikke kjøpe den pakken med Pioneer spilleren, er at spilleren ikke har AUX inngang, men hvis det ikke betyr noe for deg, og du enten kan få 4" høyttalere eller om du vil skjære til nytt hull, så er det en veldig grei pakke til prisen.

Jeg vil anbefale Pioneer DEH-3900MP og Panasonic CQ-C1415N.

Begge med AUX, og til omtrent samme pris.

Det er vanskelig å anbefale forsterker og høyttalere nå synes jeg, har vært innom så mange butikker at jeg snart blir gal :p

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du snart blir gal, men kan du holde ut litt til? :innocent:

Hva med dette?

Forskerker: JBL GTO-4060

Spiller: Pioneer DEH-3900MP

Front: MB Quart DKD-113

JBL Component system GTO 506ce

Infinity Kappa® 42.7i

Hvem av front høytalerene? Eller noen andre i samme pris klasse?

Så kan jeg jo kjøpe en rask 8" bass etter hvert og montere i hattehylla, men kasse under?

Lenke til kommentar

Det synes jeg ser veldig greit ut.

Av de freontsettene tror jeg Infinity settet er best, men det gjenspeiles i prisen, så hvis du vil spare 200kr, gå for MB Quart settet, så slipper du å lage deg hull til diskantene i JBL settet.

Men jeg synes du bør drite i de 200 kronene og heller skal kjøpe Infinity høyttalerene ;)

Så kan du kjøpe en 8" bass etterhvert, om du føler det blir nødvendig.

Kasse under er ikke alltid nødvendig for å lage lyd, men kvaliteten blir bedre om du lager en tett kasse under.

Lenke til kommentar

Jaggu kom det ikke et spørsmål til.

Har fått til bud om og kjøpe denne forsterkeren (ubrukt av privatperson) for 1500,-

Hva tror du om det tilbudet?

Edit: Link...

Edit2: Har stemplet tilbudet for godt til og være sant, så det er ikke så farlig.

Men MB Quart høytaleren jeg linket til over har jo et frekvensområde på 55Hz-32kHz, mens Infinity høytaleren bare har 75Hz – 25kHz

Vil ikke MB Quart høytaleren spille bedre da?

Det er jo ikke så veldig mye krutt i den forsterkeren heller...?

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

Vel, mine B&W DM602 S3 bokhyllehøyttalere har frekvensområde oppgitt til 49Hz -22kHz -3dB, men spiller fortsatt 30Hz testtonen så det rister i veggene.

Mange oppgir også frekvensgagen ved -6dB, altså den høyeste og laveste tonen høyttaleren klarer å produsere 6dB under resten av frekvensene.

Håper du forstår hva jeg mener.

Så det kan for det første hende at noen oppgir frekvensene ved -6dB, i stedenfor -3dB, som er mest normalt.

3dB lavere lyd føles havparten så høyt ut som det som spilles 3dB høyere.

En økning på 3dB er nemlig en dobbling av lydtrykket.

En annen vesentlig forskjell, er at MB Quart høyttalerene er større, og da klarer mellomtonebassen å produsere lavere frekvenser med høyere lydstyrke enn om den var mindre.

Infinity høyttalerene er bare 4", så det er nok grunnen til at de har nedre frekvens ved 75Hz.

Det betyr ikke at det stopper ved 75Hz, men det betyr at toner ved 75Hz spilles 3 eller 6 dB lavere enn resten av tonene.

Og jo lavere frekvensen blir, jo mindre hører du fra den.

Det er derfor det er best med så store elementer som mulig, for da får du en mye fyldigere lyd, siden bassen ikke må spille helt alene i de halvdype frekvensene.

Infinity høyttalerene kjøper du hvis du vil ha best lyd uten å måtte gjøre noe med bilen, MB Quart høyttalerene kan du kjøpe for å få litt fyldigere "bass" uten bass, men det krever ingrep i bilen.

Så velg selv etter hvor mye jobb du vil legge i det.

Skal du ha sub seinere likevel, så kjøp Infinityene, de har jeg troen på at er best.

Den forsterkeren skal du IKKE kjøpe, den har en oppgitt kontinuerlig effekt på 4*36W + 1*100W, og selv om det er streng gradering, så er det likevel lite for pengene.

Dessuten virka hele opplegget ganske jalla.

Funker sikkert greit nok, men jeg fant en del misfornøyde kunder da jeg søkte på google.

Godt du har slått fra deg tanken.

EDIT: noe jeg ikke la merke til før nå: Infinity høyttalerene har kun 2Ohm motstand.

Det vil si at forsterkeren kan gi dem 75W RMS i stedenfor 55W RMS.

Det betyr høyere lyd, men muligens en litt varmere forsterker.

Men siden du kun bruker "halve potensialet" tror jeg ikke det blir noe serlig varmt uansett.

Men når du kobler på sub bør du passe på at forsterkeren står åpent, slik at den varme luften kan sveve vekk, og at "kald" luft kommer til.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

En 8" bass skal gå fint, det er jeg ganske sikker på.

Kjøper du denne subben og kobler den så den kjøres på 2 Ohm har du plenty med krefter.

For å få 2 Ohm med en sub som har dobbel talespole, der hver er på 4 Ohm, kobler du sammen + og +, og - og - med samme kabel som du bruker fra forsterkeren (dersom det ikke følger med noe).

Det som gjør meg mest skeptisk er prisen på Blaupunkten, men den har egentlig kosta 3000kr, så da er det liksom greit at den er så billig ;)

Tror den gir mye mer bang for the bucks, så for all del, slå til.

Den andre linken funker ikke ...

EDIT: glemte å nevne at fordelen med den subben jeg linket til er at den kun trenger 6,5 liter lukket basskasse :thumbup:

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Ville ikke kjøpt den Boss forsterkeren, har lest en del negativt om Boss forsterkerene.

Den Blaupunkten ser ut til å være det beste kjøpet du kan gjøre, ikke bekymre deg mer for det.

Forskjellen på 4 Ohm, 2x4 Ohm og 2x2 Ohm er at den med 4 Ohm har èn talespole på 4 Ohm, som gjør at forsterkeren får en motstand på 4 Ohm.

2x4 Ohm betyr at Forsterkeren kan kobles som 2 Ohm eller 8 Ohm, mens 2x2 Ohm kan kobles som 1 Ohm eller 4 Ohm.

Lavere Ohm betyr mer Watt, men det er tyngre for forsterkeren å drive lite Watt enn mye, fordi den da må levere mer Watt.

Det er ikke alle forsterkere som kan kjøre på 1 Ohm, faktisk er det ganske få jeg vet om, innenfor en viss prisgrense i hvertfall.

2 Ohm derimot, er noe de fleste forsterkere kan drive, og da er det greit å bruke 2 Ohm, fordi du da vil få kjørt med flere Watt enn om du hadde brukt 4 Ohm, altså kan du spille høyere.

Derfor bør du kjøpe den med 2x4 Ohm.

Forsterkeren vil bli litt varmere når du bruker 2 Ohm, siden det går flere watt gjennom men den forsterkeren ser faktisk ut til å ha viftekjøling, så da bør den tåle det.

Desuten er det bare å koble om litt, så har du 4 Ohm, som er den vanligste motstanden for høyttalere, og det klarer forsterkeren garantert.

Lenke til kommentar

Hva tenker du på nå?

Tenker du volumet på høyttalerene i forhold til bassen, eller er det mer equalizer du mener?

Den har det meste av instillingsmuligheter du trenger tror jeg.

Fronthøyttalerene spiller hele frekvensområdet med mindre du kjører de gjennom et lavpassfilter for å rense vekk de laveste frekvensene.

Subben kjøres gjennom et høypassfilter, men alt det gjør du på forsterkeren.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...