Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stereo til 5-6000kr i Saab 900

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg en Saab 900 -92 model.

Så tenkte jeg skulle bytte ut spiller og høyttaler etter hvert. Så da kommer det noen spørsmål.

Har målt front høytalerene, de er 10 cm (elementet), det er vell 4". Hva kan anbefales her?

Er ikke plass til høytalere i dører så må eventuelt sette noen 6x9 i hattehylla?

Skal foresten ikke ha basskasse...

Noen tips til hva som burde kjøpes inn?

Pris: Ikke over 6000 med allt.

Bruk: Skal ikke bare ha bass, det skal spille bra og pent. Spiller rock og metall hvis det har noe og si.

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags CD-spilelr sitter i fra før?

Så lenge den spiller de formatene du skal spille av trenger du strengt tatt ikke bytte den.

Hvis du ikke vil ha en subwoofer kan du ikke gjøre regnig med at du vil får hørt noe serlig til de dype tonene, altså dypbassen.

Kjøper du gode, og gjerne store høyttalere vil du likevel få trykk nok til at du skal bli fornøyd.

10cm elementer er kanskje litt i minste laget hvis du er ute etter fyldig og klar bass\dyp mellomtone.

Jeg vil si at du minst burde hatt 13cm ,som er hakket større, aller helst 17cm, men det er nå så.

En god 4" er bedre enn en rimelig 5".

6x9 høyttalere anbefales generellt ikke av folk som bryr seg veldig om lyden i bilen, de vil helst ha komponentsett forran, og bass lukket kasse.

Det de argumenterer med er at du sitter forran, derfor bør lyden komme derfra også.

I tillegg blir diskanten ofte litt vrengt i forhold til hvordan den skal være, det på grunn av at den reflekteres fra bakruta osv.

Det kan også bli ubehagelig høyt for de som sitter bak dersom du skrur opp fordi du ikke hører skikkelig.

Det beste, tror jeg, er en pakke med et komponentsystem forran, men en 10cm høyttaler til hver dør, en diskant til å plassere oppe på dashbordet eller til å bygge inn øverst i døre, og en 10" subwoofer i lukket kasse, for å få trykk i musikken.

Drevet av en 4-kanals forsterker.

Men det tror jeg ikke du har råd til dersom du må ha CD-spiller i tillegg.

Så jeg setter opp et par forslag til anlegg mer og uten bass og spiller, så får du se hva du har lyst på ;)

Velger også å gi deg valget mellom 6x9 og komponentsett til hver versjon, så dette kan ta litt tid :innocent:

1: Uten spiller, uten sub.

Komponentsett: MB Quart QSC 210 - 2690,- (satt ned fra 6990,-!)

6x9: Rockford Fosgate P1692S - 2595,-

Forsterker: Rockford Fosgate Punch P400-2 - 2795,- (tilgjengelig i begge butikker til lik pris)

2: Uten spiller, med sub.

Fronthøyttaler: Infinity Kappa 42.7i - 1295,- (begge butikker, lik pris)

6x9: Infinity Reference 9623i - 1295,- (begge butikker ...)

Sub:

...1- Infinity Reference 1050W - 895,- (begge butikker, blablabla)

...2- Rockford Fosgate Punch P1S410 - 745,-

Forsterker: Infinity Reference REF7541A - 3495,-

(Pakkeløsning: Rockford Fosgate Punch Pakke 2)

3: Med spiller, uten sub.

Komponentsett: MB Quart QSC 210 - 2690,- (satt ned fra 6990,-!)

6x9: Rockford Fosgate P1692S - 2595,-

Spiller:

...1- Panasonic CQ-C5355N - 1990,-

...2- Pioneer DEH-P4900IB - 1995,- (begge butikker, samme pris)

Forsterker: JBL GTO-2060 - 1390,- (begge ...)

4: Med spiller, med sub.

Fronthøyttaler: Infinity Kappa 42.7i - 1295,- (begge ...)

6x9: Infinity Reference 9613i - 1295,-

Sub:

...1- Infinity Reference 1050W - 895,- (begge butikker, blablabla)

...2- Rockford Fosgate Punch P1S410 - 745,-

Spiller:

...1- Pioneer DEH-2920MP - 1090,- (begge butikker....)

...2- Pioneer DEH-3900MP - 1290,-

...3- Panasonic CQ-C1415N - 1290,-

Forsterker: Infinity Reference 475A - 2495,- (begge butikker ...)

Sånn!

Håper det kan være til litt hjelp :thumbup:

Ellers vil jeg bare komme med et par generelle tips, og det er at du ikke må se deg blind på Watt, legg merke til følsomheten til høyttalerene.

3dB mer er faktisk dobbelt så høy lyd, så det kan være en fordel å finne noe med høy følsomhet dersom du ikke har råd til så veldig kraftig forsterker.

Du kan også ta en titt HER.

Lenke til kommentar

Takk for mye info og masse forslag.

Spilleren som sitter i bilen er en gammel Blapunkt kasett spiller, så den må nok byttes :p

Det er ikke plass til med en 4" i dashbordet (øverst ved vinduet). Grunden til at jeg ikke vil ha basskasse er at jeg vil ha så mye bagasjeplass som mulig. Da jeg skal kjøre rundt en del og må ha med en del bagasje.

Så tenkte på noen gode 4" i front og kanskje noen bass elementer i hatte hylla? Bruke bagasjerommet som kasse?

Hvilke toner spiller egentlig 4"? Mellom tonene? Tror jeg kan skjære ut et lite hull til diskant ved siden av 4"eren (3 cm i diameter kanskje...). Vil dette være noe godt forslag?

Har ikke så god greie på dette så jeg spør og kommer med ideer som sikkert ikke er så gode :p

Lenke til kommentar

Vel, kasettspiller ja, såpass moderne :p

Å bruke bagasjerommet som basskasse er ikke anbefalt av de fleste, egentlig av svært, svært få som kan litt om høyttalere.

Som sagt har jeg anbefalt en lukket kasse, og det står jeg ved.

Men det kan være en idè å kjøpe en aktiv sub i kasse.

Disse er som oftest lette å plassere, og de trekker ikke strøm fra forsterkeren til høyttalerene.

Så da kan du slippe unna med en billigere forsterker. Ulempen er at det koster en del mer enn en løs basshøyttaler.

Eksepler på aktive subber til bilbruk:

Pioneer TS-WX22A - 2490,-

Infinity Basslink T - 4795,-

JBL BassPro - 1990,-

Så som du ser, er det nok mest for pengene å kjøpe et element og en kasse.

Eller å bygge en kasse selv.

Det du kan gjøre, er å bygge en kasse under hattehylla, og montere den fast i hattehylla.

Eller å montere subben gjennom hattehylla og inn i kassen under.

Du vil få litt mer gulvplass på den måten, men det forsvinner fortsatt litt volum.

(20-30 liter omtrent)

Hvis høyttalerene sitter oppe i brysthøyde eller høyere kan du nesten like godt kjøpe en koaksialhøyttaler som et komponentsett.

Komponentsettene er beregnet for biler det bassmellomtonen sitter nede i døra, slik at man får flyttet diskanten opp til lyttehøyde.

4" høyttalere dekker det samme frekvensområdet som de fleste andre høyttalere, dvs. fra omtrent 45Hz og opp til over vår hørerekkevidde (20KHz+).

Så ikke bekymr deg for det.

Det er bare det at større bassmellomtoner gir en fyldigere lyd uten å anstrenge seg like mye.

Å kutte til et hull der du kan ha diskanten går helt fint, men det ikke noe du MÅ gjøre i enhver situasjon.

Du ser på høyttaleren hvordan den skal\kan stå.

Siden frontsettet er det som betyr mest, ville jeg faktisk kjøpt det settet til 2700kr, selv om det er omtrent halve budsjettet.

Det er såpass "profft" at det er verd det.

Fikk igrunn lyst til å kjøpe et av de litt større settene selv, og finne en bil etterpå som de passer i :p

Spillerens hovedfunskjon er å spille av CD\MP3 og levere gode signaler. Pluss at den skal ha de finessene du trenger, som f.eks. fancy display eller iPod støtte.

Bassen bør ikke være for stor, siden du har begrenset med penger til en kraftig forsterker, så mer enn 10" er bare dumt.

Faktisk kan en 8" sub være like effektiv, siden du får bedre kontroll over elementet, og du trenger mye mindre kassevolum.

Ser at Rockford Fosgate Punch P1S410 skal ha 16,4 liter, mens 8-tommeren Rockford Fosgate Punch P1S88 bare trenger 6,5 liter.

Det er snakk om lukkede kasser, noe som gir mye mer ren og "korrekt" bass, men kan føles litt svak i forhold til portede eller båndpasskasser.

Lukkede systemer krever litt mer krafft for å lyde som de skal, så derfor er det kanskje ikke så forferdelig dumt med 8" likevel.

Du sitter tross alt i en bil, det blir bra med trykk med en 8" sub i hattehylla!

Så det beste jeg klarer å anbefale med det budsjettet, omtrent i alle fall, er følgende:

MB Quart QSC 210 Komponentsystem - 2690 kr

Rockford Fosgate Punch P1S88 - 595 kr

JBL GTO-4060 Jubileumsmodell - 1790 kr

og Pioneer DEH-2920MP (grønt displaylys) eller Pioneer DEH-2900MP (rødt displaylys) - 1090 kr

Totalt: 6165 kr.

Kassen koster det deg ikke mye mer enn arbeid å lage, kommer vel kun 200kr maks i materialer.

Ellers trenger du bare kabler, uten at det er noe voldsomt du må ut med der.

Det viktige er å for koblet ing skikkelig til jord.

At kablene er av riktig dimensjon er også viktig, men det kan jeg deserre ikke hjelpe med, enda.

Er ikke helt inni bilstereobyggingen enda.

Men nettbutikken er nok svert hjelpsom med kabler og tips dersom du sender en mail.

Pass på at du samtidig sier hva du skal kjøpe, og spør selvfølgelig om du kan få en god pakkepris på det hele, det tror jeg ikke de sier nei til.

EDIT: for å gi deg et intrykk av 6,5 liter , så er det en boks på 26x26x11cm omtrent, i ytre mål.

Det stjeler ikke akkurat all bagasjeplassen du har, og serlig ikke hvis du lager den til i hattehylla.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Det oppsettet der likte jeg veldig godt :grin:

Den kassen var jo ikke så stor, så det kan jeg leve med :p

Men vil gjerne høre ting spille før jeg kjøper så får stikke innom en butikk før jeg handler.

Men trenger 4" og være koblet til forsterkeren eller er det bare bassen?

Tusen takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar

4" bør være koblet til bassen ja, ellers blir det lite trykk i dem, og en veldig varm spiller.

Du kobler to av kanalene på forsterkeren til hver sin "fordelerboks" (husker ikk ehva det heter nå), og kobler en mellomtone og en diskant på hver av "fordelerboksene".

Subben kobler du på de resterede to kanalene på forsterkeren, dette kalles å brokoble kanaler. Du finner er nøyaktig beskrivelse av hvordan du gjør dette i bruksanvisningen til forsterkeren, hvis ikke hjelper de deg der du kjøper.

Så høyttalerene dine får 55W, noe som skal være nok, mens subben ser ut til å få 150W eller noe i den duren, og det skal være passelig.

Men når jeg tenker meg om kunne du kanskje kjøpt et litt billigere frontsett og ikke merket mye forskjell, og heller kjøpt en bedre spiller eller forsterker, men det blir bare å legge kvaliteten et annet sted i anlegget, så det er kanskje ikke noen vits.

du får se hva du vil gjøre.

Men i tillegg til den prisen der, kommer materialkostnadder for basskassen og ledninger til høyttalerene dersom dette ikke følger med.

Husk også å spørre butikken om hvilken dimensjon du trenger på alt av kabler, og hva de anbefaler.

Er du lur ber du de legge ved kabler (du må betale for det) og dempermateriale og en god bruksanvisning til deg.

Hvis du vil ha bedre lyttemiljø inne i bilen så bør du dempe dørene og kanskje til og med taket litt bedre enn det er orginalt.

Da får du mindre støy inn utenfra, og du hører mer av musikken inne i bilen.

På den måten får du med deg alle detaljene uten å måtte guffe på for mye.

Lenke til kommentar

Bilen er faktisk utrolig godt støy dempet fra fabrikk. Så det gidder jeg ikke legge penger og tid i. Det kommer ikke til og koste meg mye og lage den kassen da pappa driver i bygge bransjen og kan mest sansynelig skaffe plater billig eller billigere.

Men er jo du som har peiling, så du burde jo vite hvor pengene burde legges :p

Lenke til kommentar

Vanligvis er det lurest å legge pengene i en god forsterker fremfor gode høyttalere.

Men det er en tommelfingerregel mener jeg. Den er til for at folk ikke skal kjøpe en forsterker som makser 2x50W og kjøper to høyttalere som kjører best med 150W hver.

Dersom du belaster forsterkeren for hardt klipper den lyden, og signalet vreges\forstyrres.

Dette skader høyttalerene.

Så det vanligste er å kjøpe en forsterker som har litt høyere RMS enn høyttalerene, og som tåler litt mer belastning.

Belastningen når du spiller musikk er ikke konstant, den endres hele tiden, avhengig av hvordan musikken er.

Bass er mest krevende, så en sub som takler 150W RMS kan faktisk trekke 3-400W ved et dunk.

Da er det bra hvis forsterkeren har nok "headroom" til å tillate subben å trekke den strømmen.

Problemet er vel egentlig at alle bruker forskjellige metoder for å måle Watt.

Noen er strengere enn andre, noen er enda strengere enn de strenge igjen, og noen finner nermest på noen tall som ser bra ut.

For å ta et eksempel fra vanlig hjemme Hi-Fi.

Kjøp en NAD stereoforsterker på 2x50 watt eller noe.

Sammenlgin den med et hjemmekinoanlegg (pakkeløsning fra storkjede, aller helst beregnet for pc-bruk) på 1000W, så merker du forskjellen.

En god CD-spiller er ofte høyt prioritert, siden den skal gi signaler til ehele systemet.

Andre igjen skal legge mye penger i kratig sub, gjerne to.

Men det handler om å balansere.

Det blir ikke bedre enn det svakeste leddet, sånn er det alltid.

Så lenge du er fornøyd med signalet, så er det forsterkeren du bør passe på å ha bra nok.

Det er veldig viktig at den har nok krefter til å drive hele systemet, selv når du gir på litt.

Plassering og demping spiller også mye inn på resultatet, men det kan man ta seinere.

Jeg føler at det anlegget er ganske bra balansert.

Det eneste må i så fall være at forsterkeren er en smule svak, men nå er jeg av den typen som ofte undervurderer forsterkere mer enn strengt tatt nødvendig.

Stusset bare på at den JBL forsterkeren hadde så gode specs og var så billig ...

EDIT: til kassebyggingen bør du bruke MDF plater.

Skru dem godt sammen og lim dem i tillegg.

Legg silikon i skjøtene fra innsiden og lakker kassen på utsiden for å forhindre fuktskader.

Om du bil ha enda bedre kvalitet på kassa kan du bruke noe som heter HDF, det dyrere, men stivere og bedre.

De fleste bruker MDF, bare så det er sagt.

Tviler på at du trenger noe serlig støtte på innsiden til en så liten kasse, så ikke tenk på det.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Da har jeg vært i en butikk (Strømmen bilradio for og være nøyaktig) og snakket med dem der og fått et forslag fra dem:

Spiller: Pioneer DEH-P40MP 1449,-

Front: MB Quart RUA 210 1990,-

Bak: Pioneer TS-A6911 990,-

Forsterker: SSL 4F800 -Sto det på den, finner ingen info, men det er 800W. Skulle vist være et unner merke av Pioneer (norskt merke) 1290,-

Kabler: 690,-

Phono kabel(?): 195,-

Sum total: 6645,-

Er dette et bra kjøp? Eller burde jeg leite andre steder også?

Edit: Feil front høyttaler, byttet navn og link...

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

De MB Quart høyttalerene er 5.25", altså 14cm omtrent.

Du hadde vel bare plass til 10cm?

Synes det kan bli litt rart å bruke 6x9 bak i stedenfor bass, men greit nok, funker sikkert.

Kom de med noen spesielle tips?

Du får litt ekstra jobb med monteringen siden du ikke har plass til høyttalerene i orginalhulla, det er det eneste, men så får du større element.

Forstår fortsatt ikke hvorfor de mener du bør ha 6x9 i hattehylla bak, men greit nok.

Du får jo ingen dypbass av det, men lyden blir mer kraftig ellers når du har fire høyttalere, og de får det kanskje litt bedre de som sitter bak, hva vet jeg.

Bakhøyttalerene er gode, og siden du har bra med lyd bak, og gode høyttalere forran tror jeg det skal bli bra.

Synes du skal gå i minst en butikk til før du handler, helst to, så får du mange forskjellige meninger, og flere gode tilbud å velge mellom.

Jeg er ikke helt sikker på det anlegget der, selv om du ganske sikkert blir fornøyd.

Men har du muligheten så stikk innom et par butikker til, gjerne i sverige hvis du skal dit en dag.

Blir fort et par hundre å spare i valutta hvis du handler alt der.

Lenke til kommentar

Beklager linket til feil fronthøytaler. Det var MB Quart RUA 210. Vet du noe om hvordan disse spiller?

Musikken jeg hører på inneholder ikke så veldig dyp bass (les: Red Hot Chili Peppers, Dire Straits, Metallica, System Of A Down, Stonegard+++) så det er ikke så farlig.

Skal desverre ikke til sverige på en god stund, så det blir det nok ikke noe av :(

Skal se om jeg kommer meg i noen flere butikker og høre hva de syntes.

Edit: Hva med denne pakken?

Jeg vet den er mye billigere og dårligere men da kan jo jeg oppgradere i framtiden...

Kan få mulighet til og kjøre til sverige alikevell...

Endret av ondskapen
Lenke til kommentar

Vel, hvis du vil, så kan du kjøpe den pakken, men jeg kan ikke se at det følger med noen forsterker, så det må du kjøpe i tillegg.

Og da ville jeg heller kjøpt denne pakken.

Dessuten er det minimum 5.25" høyttalere til begge pakkene.

Lyd bak er for passasjerer, du har liten nytte av både frontsett OG hattehyllehøyttalere, mener jeg.

Det er bedre du kjøper et bra frontsett, enn at du kjøper et middels bra frontsett og et par middesl gode hattehyllehøyttalere.

Hører selv en del RHCP selv, og jeg synes bassen er god å ha, serlig til den nyeste CD'en.

Men det er ikke noe du absolutt må ha.

Det er grei bass i vanlige bilhøyttalere om du bare guffer på litt også, så sub er nok ikke nødvendig for deg da.

Du bør fokusere på å finne et bra komponentsett til å ha forran, og kjøp det beste du har råd til.

Finn en spiller som du liker designet på, og som oppfyller dine krav til avspilling.

Kjøp en god 4-kanals forsterker, slik at du etterhvert kan oppgradere med sub eller høyttalere bak om du vil.

Skal du handle i den butikken så synes jeg det er bedre med følgende:

Pioneer DEH-3900MP - 1399 kr

Rainbow Sound Line SLC210

MDS Grand Prix GP4 2007-design

Spilleren har en AUX-inngang forran, som lar deg koble til eksterne lydkilder, som f.eks. en mobiltelefon, mp3-spiller eller en laptop.

På den måten kan du ha all musikken på iPoden eller noe annet lite og hendig, og spille det av på høyttalerene i bilen.

Høyttalerene virket veldig hi-fi ut, og det er det du er ute etter, god lyd.

De har riktig størrelse også, 4".

Forsterkeren er jeg mest skeptisk til, men den har oppgitt en RMS på 4x70W, noe som skulle være greit til høyttalere med 60W RMS.

Husk at Watt ikke sier noe om hvor høyt eller bra høyttalerene spiller, det går bare på hvor mye strøm de tåler\trekker.

Så for å oppsummere:

*Dropp høyttalere bak, i første omgang. Du sitter forran, det er der lyden skal være! (ikke tolk meg som sur selv om jeg bruker utropstegn ;))

*Kjøp et godt frontsett med 4" mellomtonebass. Separat bass er et must, siden høyttaleren sitter på dashbordet.

Hvis du absolutt vill ha 6x9 bak, så kjøp den pakka med Pioneer høyttalerene bak, de som var testvinnere.

EDIT: Aner ikke hvordan noen av disse høyttalerene høres ut, har stort sett bare hørt noen koaksialer fra Pioneer Rockford Fosgate og diverse "standard" høyttalere fra Sony, Panasonic og Alpine.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...