Minipingvinen Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Hadde bestemt meg for å handle D80 kit pluss et bra teleobjektiv. Men.. Kommer akkurat fra mutter nå og da fikk jeg hennes FinePix S7000. Så da får vi prøve det og se hvordan det er. Er det noen som har erfaring med dette og hvordan er det egentlig? Trur det skal være 9Mp. Og har "SuperCCD". Det ligger også en liten historie bak kjøpet. Det ble kjøpt i New York for 3-4 år siden..tru jeg.. Det var en stor butikk som virket proff og bra oppdatert på ting. Så 4-5 mnd etterpå får ho en telefon fra banken sin. Ho skal få nytt visakort fordi det gamle har blitt kopiert og forsøkt brukt i Australia. Kortet har altså blitt kopiert i kortleseren i butikken. Dette er ho helt sikker på for ho brukte det kun en gang på hele turen. Ellers så brukte ho et annet kort. Så, med det i bakhodet så kan en jo lure på om kameraet er en piratkopi og hele butikken var ei luresjappe.. Kan en finne ut om det er ekte på noen enkel måte. Og er det mulig å få tak i norsk bruksanvisning? Det følger også med et objektiv som det står: "Crystal Vision Japan 0.42x" på. Også står det " Professional high auto focus deluxe super wide angle lens" og "Macro". Macro står i rødt innerst på objektivet. Det ser rimelig billig ut så jeg innbiller meg at det kanskje ikke er det heftigste.. Hva trur dere? Og er det noe spesielle funksjoner som evt ikke er der, eller kanskje er der..? Endret 2. august 2007 av Minipingvinen Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Den dingsen du kaller et objektiv er egentlig ikke det, men en vidvinkeladapter. Brennvidden blir 0,42x objektivets, når den er på. Årsaken til at det står macro på den, er sannsynligvis at ringen det står macro på kan skrus løs og snus og settes på kameraet og vil da fungere som en nærlinse (som man vanligvis kjøper separat). Lenke til kommentar
Minipingvinen Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Akkurat. Sånn og forstå. Det sitter en adapter der også som det står "Bower for Fuji Adapter 55-52" på. Den må være der for at den skal passe på kameraet. Har nå lagt bildene som ho hadde på kameraet inn på pc`n. På noen av de har ho brukt adapteren og bildene får med den ytterste ringen. Hva vil det si? Er det sånn at den adapteren ikke kan sitte på hvis en skal ta oversiktsbilder, se vedlagt bilde. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Vet ikke hvordan adapteren skal fungere, men jeg tørr å vedde på at det IKKE skal se slik ut.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Sannsynligvis sitter vidvinkeladapteren for langt fra objektivet, dvs at du ikke bør bruke den stepping-ringen (55-52) og heller få deg en T2-adapter (eller hva vidvinkeladapteren nå bruker) som passer uten en slik. EDIT: Eventuelt kan det være den makro-ringen som sitter feil vei. Prøv og snu den, om gjengene passer. Endret 2. august 2007 av Aetius Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Noe får meg til å tro det sitter på feil vei, men det hadde vel vært for imponerende Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Sannsynligvis sitter vidvinkeladapteren for langt fra objektivet, dvs at du ikke bør bruke den stepping-ringen (55-52) og heller få deg en T2-adapter (eller hva vidvinkeladapteren nå bruker) som passer uten en slik. Sannsynligvis er problemet at det er en stepdownring, altså en overgang fra stort til lite, og da er det ikke til å unngå at det blir vignettering. Vil gjette på at vidvinkeladapteret er 52mm, mens kameraet har 55mm filtergjenger. I så fall bør du droppe hele vidvinkeladapteret, og heller kjøpe nytt dersom du virkelig ønsker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå