Nighteyes Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hei Jeg har et lite problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg bor på en studenthybel og har bare lov til å ha èn IP-adresse men jeg har 2 PCer som jeg vil ha på nett samtidig. Trenger derfor en slags router som jeg kan koble minst 2 PCer til (med kabel). Kan noen hjelpe meg å finne en egnet og ikke altfor dyr slik boks? På forhånd tusen takk for hjelpen! - ikke altfor datakyndig studine Lenke til kommentar
genstian Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Kjøp en hvilken som helst router. Alle duger. Lenke til kommentar
knaill Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Alle disse duger, vil jeg tro. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Alle disse duger, vil jeg tro. 9195071[/snapback] Nei - ingen av disse duger. Hun trenger en router, ikke en switch! https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...25&submit=S%F8k Lenke til kommentar
Blib Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Nei, hun trenger switch. En router må jo allerede finnes på serverrommet til studentstedet. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Nei, hun trenger switch. En router må jo allerede finnes på serverrommet til studentstedet. 9195258[/snapback] Nei? Hun får jo bare en ip-adresse fra studentstedet, og trenger derfor en router for å dele den til to PC'er? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Vanlig på studenthjem er at IP blir delt ut på grunnlag av MAC-adresse. Det finnes nok av routere som kan spoofe denne, så det greieste er å oppgi en MAC til et nettverkskort som ikke skal brukes, og så legge den inn i routeren. Da kan man henge så mange PC'er som man bare orker på routeren. Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hun trenger en router. EOD. Routeren mottar IP-adressen som det eksterne nettet gir den (sannsynligvia) via DHCP. Deretter vil begge maskinene på det interne nettverket (på hybelen) være i enten 10..0.0.0/8, 172.0.0.0/12 eller 192.0.0.0/16 som er forbeholdt private nettverk. Internt så vil routeren (sannsynligvis) inneholde en DHCP-tjeneste som gir adresser automatisk til maskinene på det interne nettverket. Vil også tilføye at på noen studenthybler/leiligheter så går det an å ha flere maskiner på nett samtidig uten å gjøre noe spesielt (alle maskinene får en ekstern IP), mens på noen studentnettverk så er admins så forbanna trangsynte og kontrollfreak at det er bare såvidt lovt med 1 ekstern IP-adresse. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Anbefaler Linksys WRT54GL som er rimelig og utrolig fleksibel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå