Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 PCer på èn hybel


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har et lite problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Jeg bor på en studenthybel og har bare lov til å ha èn IP-adresse men jeg har 2 PCer som jeg vil ha på nett samtidig. Trenger derfor en slags router som jeg kan koble minst 2 PCer til (med kabel).

 

Kan noen hjelpe meg å finne en egnet og ikke altfor dyr slik boks?

 

På forhånd tusen takk for hjelpen!

 

- ikke altfor datakyndig studine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig på studenthjem er at IP blir delt ut på grunnlag av MAC-adresse. Det finnes nok av routere som kan spoofe denne, så det greieste er å oppgi en MAC til et nettverkskort som ikke skal brukes, og så legge den inn i routeren. Da kan man henge så mange PC'er som man bare orker på routeren.

Lenke til kommentar

Hun trenger en router. EOD.

 

Routeren mottar IP-adressen som det eksterne nettet gir den (sannsynligvia) via DHCP. Deretter vil begge maskinene på det interne nettverket (på hybelen) være i enten 10..0.0.0/8, 172.0.0.0/12 eller 192.0.0.0/16 som er forbeholdt private nettverk.

 

Internt så vil routeren (sannsynligvis) inneholde en DHCP-tjeneste som gir adresser automatisk til maskinene på det interne nettverket.

 

Vil også tilføye at på noen studenthybler/leiligheter så går det an å ha flere maskiner på nett samtidig uten å gjøre noe spesielt (alle maskinene får en ekstern IP), mens på noen studentnettverk så er admins så forbanna trangsynte og kontrollfreak at det er bare såvidt lovt med 1 ekstern IP-adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...