Gå til innhold

Spøkelser - Myte ell sannhet?

Anbefalte innlegg

Lar du deg lure av slikt? Hvem som helst kan gjøre dette ved å bruke velkjente triks.

Å?

Hun gjorde ikke det. Du sa jo nettopp at hun stilte spørsmål. Hun brukte dette for å finne flere måter å lure deg på.

Hu stilte meg... Hva sier man, retoriske spørsmål? Sånn, "det er slik at ... ?" osv

Ja, og hva med det? Skal det liksom vise at hun har overnaturlige evner?

9206373[/snapback]

Humm.. Jeg sto på dassen bak baren og pirka meg i nesa. Hadde låst døra, ikke noe vindu, eller mellomrom mellom gulvet og døra. Og jeg klinte det ikke på klærne eller gikk rundt og tygde på det heller! :p

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror så absolutt det er noe (nei vent, en hel masse) utenfor vår forstand.

Hvis det finnes, kan det måles. Spøkelser kan ikke måles. Man har bare tomme påstander om at de er der.

9206373[/snapback]

Vel, jeg kalte det ikke spøkelser, gjorde jeg? En hel masse utenfor vår forstand, som i diverse fenomener. Noen kaller det spøkelser, noen sier det er ånder, noen mener det er usynlige vesner, noen mener det er jordrotasjonen, noen mener det er bestefaren din som spiller deg et puss - greia er at det er ting vi ikke kan forklare, bevise eller avkrefte for den saks skyld.

Og nei, man kan da ikke måle alt som finnes...? Kan du måle hvor stort universet er? Kan du forklare kulelyn? ;)

Lenke til kommentar
Hun gjorde ikke det. Du sa jo nettopp at hun stilte spørsmål. Hun brukte dette for å finne flere måter å lure deg på.

Hu stilte meg... Hva sier man, retoriske spørsmål? Sånn, "det er slik at ... ?" osv

Hun stilte nok mange veldig åpne spørsmål som hun kunne vri slik hun selv ville hvis du påsto at hun sa noe feil. I tillegg fungerer hukommelsen på en slik gøyal måte at minnene om ting hun fortalte deg som ikke stemte blir tonet ned, mens minnen om de få gangen hun sa noe som du følte stemte blir forsterket.

Humm.. Jeg sto på dassen bak baren og pirka meg i nesa. Hadde låst døra, ikke noe vindu, eller mellomrom mellom gulvet og døra. Og jeg klinte det ikke på klærne eller gikk rundt og tygde på det heller! :p

9206747[/snapback]

Jeg har også overnaturlige evner, bare hør (les: les) nå:

"Why are you masturbating when you think no-one's watching?"

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Hun stilte nok mange veldig åpne spørsmål som hun kunne vri slik hun selv ville hvis du påsto at hun sa noe feil. I tillegg fungerer hukommelsen på en slik gøyal måte at minnene om ting hun fortalte deg som ikke stemte blir tonet ned, mens minnen om de få gangen hun sa noe som du følte stemte blir forsterket. 

Nei, hu sa nok ikke noe som ikke var sant. Hu kunne jo datoer, hendelser og sånn...

Jeg har også overnaturlige evner, bare hør nå:

"Why are you masturbating when you think no-one's watching?"

9207192[/snapback]

Humm, den der er det lettere å skjønne :p

Endret av nirvana1
Lenke til kommentar
Altså, disse temaene hun tok opp var ganske så dype, og ingen av de jeg reiste med kunne nok vite om noe av det hun snakka om.

9207797[/snapback]

Hva slags temaer?

Bah, det er uansett svindel. Ingen har noensinne klart lignende ting i kontrollerte omgivelser og med nøytrale observatører til stede. Du har rett og slett blitt lurt trill rundt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle vi være alene? Hva om det er vi som er spøkelsene og spøkelsene som er ekte? Hva er livet blot annet enn en illusjon uten meninger? Vi vet jo fremdeles ikke hva vi gjør her eller hva vår mening på planeten er, for å se på det slikt, det vi har gjort til nå er jo egentlig ganske meningsløst satt i perspektiv av hva det er godt for når vi er borte.

Stephen King har skrevet bøkene "The dark tower", selvfølgelig fiksjon. Men noen småting går igjen som faktisk er litt kloke ord i bøkene, som f.eks tanken på at der er flere verdener sentrert rundt et midtpunkt. Med andre ord, eiker i et hjul hvor det sentrale midtpunktet er navet i hjulet. Er dette egentlig så bortinatta borte vekk?

Så vi har ingen beviser for at det eksisterer noe overnaturlig, men har vi bevist at vi selv faktisk eksisterer?

Lenke til kommentar
Så vi har ingen beviser for at det eksisterer noe overnaturlig, men har vi bevist at vi selv faktisk eksisterer?

9208006[/snapback]

Delvis. Jeg kan beviser overfor meg selv at jeg eksisterer. Der stopper det.

Men, ser vi på påståtte observasjoner av 'spøkelser' vs påståtte observasjoner av 'andre mennesker' så tilsier tallene at det er langt mer sansynlig at vi eksistere enn at spøkelsene gjør det :)

Lenke til kommentar
Delvis. Jeg kan beviser overfor meg selv at jeg eksisterer. Der stopper det.

Men, ser vi på påståtte observasjoner av 'spøkelser' vs påståtte observasjoner av 'andre mennesker' så tilsier tallene at det er langt mer sansynlig at vi eksistere enn at spøkelsene gjør det :)

9208565[/snapback]

Nettopp, du kan kun bevise ovenfor deg selv eller andre som du ser at du "eksisterer" men hvem sier at din eksistens er den korrekte?

Eller som man og kan si, hva om det spirituelle i realiteten er alternative dimensjoner som ved enkelte akser kommer i overlapp med værandre, 2 realiteter med andre ord?

Det er et meget ømfintelig tema, for det finnes ingen klare definisjoner på eksistens, åndeverden, demonske krefter etc. Det er en tåkeverden man så vidt klarer å skimte. Man kan ikke klassifisere at vår eksistens er den korrekte kun ved at vi ser oss selv i speilet og klyper oss i armen. Det er jo klart at for vår del så vil vi jo tro at vi er de som eksisterer.

Tall og matematikk er i seg selv egentlig illusjoner av forklaringer, men egentlig forklarer ikke de matematiske ligingene noen ting, de er bare tall. Det er vi som tolker tallene som legger mening på det vi ser. Tallene er der bare. Gir slike tall noen mening for de som ikke er "lært" til å se etter dens mening?

Lenke til kommentar
Nettopp, du kan kun bevise ovenfor deg selv eller andre som du ser at du "eksisterer" men hvem sier at din eksistens er den korrekte?

Jeg sier det, og logik sier det. Hvordan kan en eksistens være ukorrekt forresten? ekisterer det så eksisterer det, og siden jeg kan bevise for meg selv at jeg ekisterer så er vel min eksistens korrekt? og btw, jeg kan ikke bevise at jeg eksisterer overfor "andre som du ser".

Eller som man og kan si, hva om det spirituelle i realiteten er alternative dimensjoner som ved enkelte akser kommer i overlapp med værandre, 2 realiteter med andre ord?

Mange måter å forklare observasjoner på. Spøkelser, alternative dimensjonsvesen, tannfeen, aliens, nisser og dverger. Så lenge man ikke får noen repeterbare observasjoner om ikke kan forklares med noe annet så spiller det liten rolle hva man kaller det.

Tall og matematikk er i seg selv egentlig illusjoner av forklaringer, men egentlig forklarer ikke de matematiske ligingene noen ting, de er bare tall. Det er vi som tolker tallene som legger mening på det vi ser. Tallene er der bare. Gir slike tall noen mening for de som ikke er "lært" til å se etter dens mening?

9208742[/snapback]

Det samme kan sies om all form for komunikasjon mellom mennesker. Det betyr ikke at det som sies ikke stemmer :)

Lenke til kommentar
Lar du deg lure av slikt? Hvem som helst kan gjøre dette ved å bruke velkjente triks.

Å?

Ja. Gå på randi.org eller et hvilket som helst annet nettsted som tar opp slik. Søk for eksempel på "cold readings". Du vil så gjerne tro at det er sant at du glemmer alle bommertene "leseren" gjør. Dette er dokumentert utallige ganger. Sjekk YouTube for videoer, f.eks. der James Randi viser at nettopp dette skjer. En person blir "lest", og mener at "lesingen" var helt utrolig nøyaktig. Men når man går og ser på videoen av "lesingen" etterpå ser man at "leseren" slenger ut haugevis av påstander som er helt feil, men formulert på en måte som gjør at vedkommende kan lure folk til å overse dem.

Ja, og hva med det? Skal det liksom vise at hun har overnaturlige evner?

9206373[/snapback]

Humm.. Jeg sto på dassen bak baren og pirka meg i nesa.

Ja, men hva så? Og derfor har hun overnaturlige evner?

9208006[/snapback]

:lol:

Du skjønner at det er en viss forskjell på ting vi kan observere og måle, og ting som folk bare tror på uten bevis?

Lenke til kommentar
greia er at det er ting vi ikke kan forklare, bevise eller avkrefte for den saks skyld.

Men hvis noe eksisterer så kan vi måle/observere det selv om vi ikke kan forklare det.

Og nei, man kan da ikke måle alt som finnes...?

Joda.

Kan du måle hvor stort universet er?

Hvor stort noe er er ikke "noe som finnes".

Kan du forklare kulelyn?  ;)

9206943[/snapback]

Vi trenger ikke å kunne forklare noe for å kunne observere det.

Lenke til kommentar

Det der med at vi ikke kan forklare noe... Da havner vi inne på det hele "God of Gaps" igjen. Så snart noe som vi ikke kan forklare dukker opp, tvinner stakkars sjeler seg til "det ukjente" inntil det blir motbevist. Normale mennesker med... erm... potensiale, slutter å tro på det, idiotene fortsetter å tro på det og fundamentalistene prøver å overbevise andre til å tro på det.

Lenke til kommentar
Du skjønner at det er en viss forskjell på ting vi kan observere og måle, og ting som folk bare tror på uten bevis?

Som vi observerer ja, og vi vil jo selvfølgelig si at vi eksisterer, det er jo klart.

Men vi kan krangle om eksistens til vi dør og skifter eksistens, jeg har alltid had en tendens til å se på ting med en litt for "spiss" innfartsvinkel. I give up kan man si :)

Kan foresten og si at der finnes måter å bevise slike energier, deriblant med polaroid kameraer, peilepinner og lydbånd. Samt, jeg kan love dere at er der noe negativt i rommet så føler du kulda. Jeg var en skeptiker før, men jeg har opplevd for mye som jeg ikke kan forklare at jeg egentlig ikke har noe valg lengere enn å tro.

Lenke til kommentar

Spøkelser eller ikke. Alt som skjer, har en logisk grunn. Ingenting kan oppstå fra intet sant?

Jeg har hatt noen uhyggelige opplevelser, som f.eks da jeg var alene hjemme om kvelden og det begynte å banke på dører og vinduer og spader som dukket opp foran inngangsdøra. Skjønte raskt at det var noen kompiser som hadde for lite å gjøre.

Hvis man vil se "bevis", kan man se på de programmene som går på Discovery, om spøkelsesjegerne. Også finnes det masse på youtube selvsagt. Bare å søke.

Lenke til kommentar
Nettopp, alt som skjer har en logisk grunn, er bare det at vi mennesker har ikke nok viten til å se logikken i ting vi ikke kan se.

9220732[/snapback]

Tja.

Vi fant ut av radioaktivitet, ultrafiolett stråling, radiobølger, magnetisme, lyder over og under vårt spektrum...

Merkelig nok har vi enda ikke klart å bevise spøkelser eller andre overnaturlige fenomener -- selv om de angivelig påvirker verden.

Dersom de ikke påvirker verden kan de heller ikke oppleves eller observeres eller føles.

Alt mennesket kan føle kan maskiner føle bedre.

-Vibrasjoner; maskin over mennesker.

-Lys; maskin over mennesker.

-Temperatur; maskin over mennesker.

-Lyder; Maskin over mennesker.

-Observasjon; Maskin over mennesker.

-Å oppfatte ting som ikke er der; Mennesker slår maskinen ned i silikonbelegget nederst i aluminiumsboksen.

(Det har sikkert noe med menneskets frykt SAMT ego å gjøre. Vi vet alle at det potensielt kan være en psykopatisk morder i den mørke boden om natten når man er helt alene. Faller kosten ned fra veggen da spiller det ingen rolle, man får sinnsykt høy puls. Dersom man er rasjonell vil man finne ut hva som har sjedd.

Er man irrasjonell vil man finne en alternativ løsning på hva som har skjedd for å forsvare sin frykt på grunn av egoet; man vil ikke ta feil -- man er i fullstendig kontroll over livet sitt -- "så det var sikkert en ond ånd eller et spøkelse, for den der følelsen der den kan man ikke bare få uten at det er noe utenomjordisk der nede i mørket -- og det var jo det jeg sa hele tiden, åndene vet at jeg vet at de er der..!

at akkurat jeg er spesielt tilbøyelig til å oppdage dem!"

Monsterego.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...