Gå til innhold

CPU-bytte. Hilken kjøler til denne? Nødvendig?

tepe2

Anbefalte innlegg

Dette har jeg nå:

Gigabyte GA-K8NF-9 (rev1.0)

Socket 939

AMD Athlon 64 3200+

Nvidia Ge-Force 6600 GT

4X512 MB DDR400 (Veritech)

Har lyst på X2 4400+ eventuelt 4800+ eller FX60 men de er ikke å få tak i lenger. Har gitt opp å få tak i på bruktmarkedet. (Er jo bare Hardware's bruktmarked å lete i her i Norge, og der er det for lite aktivitet. Gidder ikke sette meg inn i ebay bare for å kjøpe en ny prosessor.)

Derfor bytter jeg til en AMD Athlon X2 4200+ som fortsatt er å finne i norske nettbutikker. (ca 800 kr. Men er vel uten kjøler. Noen som vet hva den koster med original kjøler, og om denne er god?)

Det jeg trenger hjelp til er følgende:

Må/bør jeg bytte kjøler/vifte? Tror det blir aktuelt å overklokke til 2400-2500 dersom det kan gjøres i mitt oppsett.

Hvilken kjøler/vifte bør jeg i så fall satse på?

Er evig takknemlig for tips/råd.

Tusen takk :)

PS: Noen som har en brukt 4400+/4800+/FX60 å selge? Eller som vet om ny å få tak i? Kunne satset på Opteron 180 eller 185, men de er ikke testet mot mitt h-kort. Noen som vet at det går likevel? Produsenten kan ikke love at det går, men sier følgende:

Unfortunately we haven't tested the Opteron 180 with this motherboard so I really can't say if it would work or not. From what I have heard it is basically identical to a Athlon X2 4800, but that doesn't mean it would automatically work.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for opplysning/tips :)

Opt 180 i prisguiden: 1300 kr (vet ikke om det er med vifte, men det står "boxed", noen som kan bekrefte?)

Opt 185 i prisguiden: 1679 kr boxed m/vifte.

Håper også på flere svar. Mange flere :)

Lenke til kommentar

Tusen takk! Godt å få det bekreftet.

Hvis ingen brukte skulle "dukke opp", så står det vel mellom X2 4200+ eller Opt 180. Den siste er vel kanskje å ta en liten sjanse, siden jeg ikke vet 100% sikkert at den kan brukes. (Selv om jeg har oppdatert til siste BIOS-versjon).

Savner ennå flere innspill bl.a. ang. kjøler dersom jeg velger X2 4200+.

Håper dere andre følger syars eksempel og kommer med deres meninger/erfaringer.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Please please please :D

Det må da være flere som har litt peiling ?

Og forresten: Er det flere som har dette hovedkortet?:

Gigabyte GA-K8NF-9 (rev1.0)

I så fall hvilken prosessor bruker du/dere til dette kortet?

(Er nok noen flere som har dette hovedkortet. Jeg kjøpte pc'n som ble kåret til månedens tilbud på DinSideData. Litt over 2 år siden. Kjøpte fra Mamoz.)

Lenke til kommentar

Ikke all verdens respons, men prøver meg likevel med ennå ett spørsmå.

Dette er hentet fra en artikkel på DinSideData:

Merk at vi ikke garanterer en smertefri overgang fra en gammel til ny prosessor, dette har med hovedkort, operativsystem og hva slags prosessor det byttes fra/til å gjøre. I verste fall må det en reinstallasjon av operativsystemet til, men det er jo uansett noe som bør gjøres fra tid til annen.

Artikkelen finnes her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=389229

Er det noen som vet om jeg risikerer å måtte reinstallere ved bytte fra AMD Athlon 3200+ til X2 4200+/X2 4400+/X2 4800+ eller Opteron 170/180/185?

Har aldri byttet CPU før, men dere som har må vel kunne svare på om dette er vanlig eller om dere har opplevd det noen gang.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Ja i aller fleste tilfeller må man reinstallere XP ved overgang fra singel til dual core cpu.

Dette for å få multiprosessor HAL i operativsystemet .

Du har nå uniprosessor HAL . Og hvis OS'et ikke klarer selv å oppdatere/bytte selv til multi må du reinstallere .

Kjøres det kun med uniprosessor vil systemet kun kjøre på en cpu.

Du kan sjekke dette i enhetsbehandling/device manager etter cpu bytte under "Computer ACPI"

post-35394-1186253624_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tusen takk for svært nyttig info syar. Dette får meg faktiskt til likevel å tenke litt på bytte av både hoved-kort, cpu og ram. (Og kanskje mer til). Må jo likevel starte helt på nytt med alt.

En annen ting er jo at alle mine disk-images av OS-partisjon uansett ikke vil virke lengre ved bytte til dobbel-kjerne.

Svarte heller. Så mye å tenke på for uerfaren gjøk som meg.

Vurderer faktisk også å beholde hva jeg har en stund til, for deretter å bytte hele maskina. Blir en del lettere å bytte når den tid kommer, enn sist, fordi jeg vet mer nå enn da jeg kjøpte min nåværende maskin. Var ennå mer uerfaren da jeg handla sist, og kjøpte ferdigpakke (månedens tilbud DinSideData).

Er det forresten mulig å overklokke den jeg har nå inntil videre? Athlon 64 3200+. (Håpløst spørsmål? Tror dessverre at jeg vet svaret selv).

Lenke til kommentar

Hei !

Uansett vil dine OS disk images være ubruklig ved bytte av hovedkort/chipsett og plattform.

Bytte av singel kjerne A64 939 til dual X2 eller dual opteron vil gi det eksisterende systemet ditt en real puff.

Bruke minst mulig penger og en skikkelif puff vil være en ny 939 cpu sammen med et nytt kraftigere pci-express skjermkort.(skjermkortet vil du jo kunne ta med under videre oppdatering uansett) , og så har du jo allerede 2GB ram DDR .

Når det gjelder overklokking er opteron et klart førstevalg.

Jeg har en behagelig overklokk på min Opt.170 til 2.7ghz uten noe vcore/volt økning (just set and forget it) , oppnår 3.0ghz med litt tweaks og økt vcore - men som 24/7 klokk benyttes 2.7ghz .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, så valgene jeg står overfor nå er:

1. Beholde alt jeg har nå. Og kanskje overklokke 3200+ enkeltkjerne jeg har nå, noe som sikkert ikke vil bety all verden. (Ingen reinstallering og mine disk images fungerer)

2. Bytte til dobbelkjerne-cpu, med eller uten bytte av skjermkort. Betydelig forbedring. (Reinstallering påkrevd og mine disk images er ubrukelige)

3. Bytte hele plattformen. (H-kort, cpu, ram, skjermkort og kanskje strømforsyning). Enorm forbedring kun begrenset av hvor mye man er villig til å betale. (Reinstallering påkrevd og mine disk images er ubrukelige)

Valg 1 frister egentlig en del akkurat nå siden jeg egentlig ikke opplever systemet som tregt. Og jeg har ikke startet med videoredigering ennå. Er ingen gamer, spiller ikke i det hele tatt.

Valg 2 frister egentlig litt også. Men er kraftig lei av reinstallering og ny start med disk images. Hadde en del trøbbel nylig som jeg brukte mye ressurser på, og til slutt viste det seg at det hele skyldtes Microsoft sine oppdateringer.

Valg 3 er egentlig ikke det mest aktuelle i og med at jeg har lyst til å bytte ut ALT ved en senere anledning. En god del senere, og da alt nytt og da velge fra øverste hylle. (Vel ikke helt øverst, blir selvsagt økonomisk uforsvarlig, men så det holder lenge ihvertfall).

Hadde det ikke vært for reinstallering og helt ny start hadde jeg uten tvil gått for valg 2. Vet det kan høres tåpelig ut at dette styret med å starte forfra eventuelt skal hindre meg fra å bytte CPU, men er som sagt dritt lei og nå fungerer alt, pluss at jeg er ferd med å bygge opp og ordne systemet og en god del ting for å få ting slik jeg vil ha det.

Uansett, den endelige avgjørelsen er ikke tatt ennå. Er nesten slik at jeg håper på total-kræsj slik at jeg uansett må starte forfra :D:D

(Er glad jeg spurte i forumet først. Det har gitt meg info jeg ikke var klar over, så TUSEN TAKK)

Lenke til kommentar

Og forresten, ett siste lite skudd i mørket:

Ja i aller fleste tilfeller må man reinstallere XP ved overgang fra singel til dual core cpu.

Dette for å få multiprosessor HAL i operativsystemet .

Du har nå uniprosessor HAL . Og hvis OS'et ikke klarer selv å oppdatere/bytte selv til multi må du reinstallere .

Kjøres det kun med uniprosessor vil systemet kun kjøre på en cpu.

Er det ingen måte å omgå dette på, ved f.eks å endre denne HAL-greia før eller etter bytte av CPU?

Hender det noen ganger at OS'et selv klarer å oppdatere/bytte til multi, og er det ingen ting jeg kan gjøre i mine disk images for å endre til multi slik at de fungerer etter CPU-bytte?

Jeg virker kanskje litt håpløst desperat nå :D

Lenke til kommentar

Er nok ikke det . Man bør være forberedt for en fresh installasjon .

NT kernelen er også annen i tillegg til ACPI-HAL dll.

ntoskrnl.exe - Windows Single Processor Kernel

ntkrnlmp.exe - Windows Multi Processor Kernel

Denne legges inn av systemet ved XP's installasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...