Gå til innhold

valg av server os.

sdf123

Anbefalte innlegg

Har i dag en server med windows xp installert. Valgte det pga:

*Remote desktop(Veldig lett å styre den fra en annen pc)

*Utorrent(glimmrende brukergrensesnitt)

*Slimserver(kjøres egentlig bedre på linux)

Er også etter en mulighet for å at serveren kjører daglig backup av Mine dokumenter mappa på 2 bærbare maskiner, er det mye jobb som skal til for det?

Jeg føler at maskinen blir tregere jo lengre den står på når jeg feks bruker remote desktop. Ville dette være annerledes med feks windows server?

Finnes det noen måter å kjøre remote admin fra windows xp maskin til en linux maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du vurdert Ubuntu som server? Veldig bra som server-os. Krever litt arbeide, men fordelen er at det er dønn stabilt, i tillegg til at når du har satt den opp, er det nesten ingenting arbeid med den.

Du kan også sette opp en cron-job slik at du tar backup av filer / mapper du har på disken.

I tillegg er det en enorm community der ute som er mer enn villig til å hjelpe deg. I tillegg til mange forskjellige "kurs" for Linux-brukere.

Lykke til!

VNC kjører vel remote både på xp og linux?

Lenke til kommentar

har kjørt både slackware og ubuntu før, men syntes bare det var vanskelig feks å kjøre torrentprogrammet(torrentflux), er vel blitt for vant med utorrent, men nå får man jo utorrent for linux og.

men noen som kan bekrefte at man kan kjøre "remote desktop" fra en windows maskin til en linux maskin? sloik som man kan med windows til windows.

Lenke til kommentar

Det følger en vncserver med når du legger inn ubuntu ja. Men det er mye raskere hvis du prøver deg på kommandolinja og logger inn via ssh. Er ikke ClarkConnect beregnet for å bli satt opp som brannmur? Det er vel ikke akkurat det lureste å ha mange andre tjenester kjørende på brannmuren.

Endret av oifind
Lenke til kommentar

Ja, fult klar over ssh. Men i mitt tilfelle så vil jeg ha tilgang til desktopen og er da ute etter en mulighet for å kunne styre desktopen på ubuntu fram min windows maskin.

jeg trodde ikke det var mulighet å styre slikt fra en windows -> linux eller linux -> windows.

Lenke til kommentar
har kjørt både slackware og ubuntu før, men syntes bare det var vanskelig feks å kjøre torrentprogrammet(torrentflux), er vel blitt for vant med utorrent, men nå får man jo utorrent for linux og.

men noen som kan bekrefte at man kan kjøre "remote desktop" fra en windows maskin til en linux maskin? sloik som man kan med windows til windows.

9200927[/snapback]

Ja, hvis du har to nettverks-kontakter i boksen din, er ClarkConnect en meget bra løsning å kjøre som firewall.

Lenke til kommentar

Både rd-server, ssh-tunnel og lstp er noe mer avanserte løsninger enn vnc. Årsaken til at jeg har benyttet vnc er enkelheten. Bare å krysse av for å aktivere på linux-boksen, og kalle opp servernavnet på windows-klienten. Kjører nå Ubuntu 7.04, og der følger det med i standardinstallasjonen. Eneste forskjellen til ms rdp er at vnc lagger litt, og at en faktisk kan slå av serveren på en enkel måte...

post-3875-1186336124_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er riktig som RulleRimfrost sier at LSTP - som er en full terminalserver løsning for Linux, er mer tungvint å sette opp enn VNC, men gir til gjengjeld helt andre muligheter enn VNC.

Skal du bruke VNC så må du installere klienten på Windows Pc'ene dine.

Litt jobb blir det for deg uansett. Muligheter og HOWTO'er finner du på hjemmesidene til LSTP. Du kan også laste ned et ferdig VMWare image med terminalserveren installert, som du kan kjøre fra VMware Player, hvis du finner det interessant.

Lenke til kommentar
Det følger en vncserver med når du legger inn ubuntu ja. Men det er mye raskere hvis du prøver deg på kommandolinja og logger inn via ssh. Er ikke ClarkConnect beregnet for å bli satt opp som brannmur? Det er vel ikke akkurat det lureste å ha mange andre tjenester kjørende på brannmuren.

9201127[/snapback]

Du kan kjøre CC både som ren server, ren firewall/gateway og som begge deler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...