sdf123 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Har fagbrev som automatiker og lurer på etterhvert å ta noe skole videre, andre som har gjort dette? Hva slags fagbrev og hva tok dere videre? Noen som har tatt noe skole ved siden av jobben feks? Hva med kurs? Kunne godt tenkt meg en kontor jobb etterhvert. Hva slags muligheter har jeg? Tviler på at jeg greier å hoppe av jobben helt å sette meg ned på en 3årig ingeniør utdanning. Men gøy å høre hva andre med fagbrev har gjort for å komme seg videre. Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 jeg har igrunnen tenkt samme tanken selv, går nå lærling som maskinfører. Men vurderer og ta en ingeniør utdannelse etter jeg har fullført læretiden, og fått fagbrevet. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Ja, er sikkert flere som kan være interessert i noe sånt. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er neppe enkelt å gå fra lærling til skole. Etter å ha hatt fast inntekt i 2 år , for å så kanskje måtte leve på studielån kan bli hardt for mange. Har fagbrev som vekter etter 2 år i militæret, men blir sikkert å gå allmenn påbygging etter hvert. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 ikke noe problem å gå fra fagbrev til skole. jeg gjorde det for noen år siden. jeg begynte på forkurs på høgskolen i sør-trøndelag (trondheim), tok treårig ingeniørutdanning og avsluttet med toårig masterpåbygning på ntnu (sivilingeniør). det er uten tvil den beste og morsomste tiden i mitt liv, og den mest intelligente avgjørelsen jeg har tatt. trives veldig godt som ingeniør, og med fagbrev har jeg en faglig ballast som er gull verdt. jeg er elektriker, og tok elkraft, men halve klassen min var automatikere, og tok automasjon. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg slenger meg på i listen over de som går fra fagbrev til skole. Jeg tok IKT fagbrev i 2006, gikk allmennfag påbygging med de fagene jeg manglet 2006-2007, og starter på NTNU nå i August. Jeg har levd på studielån i ett år nå, og det har gått greit. Lærlinglønna er ikke SÅ høy, slik at det blir ikke et kjempesjokk. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Det er neppe enkelt å gå fra lærling til skole. Etter å ha hatt fast inntekt i 2 år , for å så kanskje måtte leve på studielån kan bli hardt for mange. Har fagbrev som vekter etter 2 år i militæret, men blir sikkert å gå allmenn påbygging etter hvert. 9197143[/snapback] Går fra rimelig godt lønnet til skole. Ser ikke problemer i det hele tatt. Annet enn at jeg ikke kan kjøpe meg tull og tøys til flere tusen hver måned. Tok fagbrev i starten av 2006 i kontorfaget, skal gå påbygg til høsten (Håper jeg). Endret 3. august 2007 av Neppe Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Ok, flott å se at det er folk som greier å gå rett fra fagbrev til skole=) JEg tok fagbrev i 2002 så er en stund siden. Har jobbet siden jeg tok det, men ikke bare som automatiker. Men om et par år kunne jeg tenkt å gjøre noe nytt og skole hadde kanskje vært noe. Hvordan er det feks å ta noe leder eller økonomi skole når man har fagbrev, hva slags muligheter har man da? Lenke til kommentar
skraml Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 3 år på yrkesskolen: Grk Elektro, VK1 og VK2 automatiker 2 år som lærling/hjelpearbeider: Fagbrev som automatiker 1 år i førstegangstjeneste 1 år på forkurs til ingeniørutdanning 3 år på høyskole: Ineniør, automatiker Litt slit å ha så lite penger i starten etter lærlingetiden, men.... GOGO! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Ja, hadde jeg bare greid å gått fra 450k i året til 3årig skole igjen, skulle jeg gjerne ha gjort det. Det finnes også noe som heter y-veien nå, gjør at du slipper 1 år forkurs, søk på google på y-veien så finner du litt info. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Ja, hadde jeg bare greid å gått fra 450k i året til 3årig skole igjen, skulle jeg gjerne ha gjort det. Det finnes også noe som heter y-veien nå, gjør at du slipper 1 år forkurs, søk på google på y-veien så finner du litt info. 9224461[/snapback] Y-veien er den beste måten du kan gjøre det etter min mening, men husk at ikke alle skole tilbyr dette. Vist du sliter med å gå ifra lønnen, hva med å gå teknisk fagskole på kveldstid over 4 år ? Teknikere ansettes som ingeniører nå for tiden. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg kom inn på skole. Så nå blir det (minimum) 4 år med skole. Jeg gleder meg selvfølgelig. Føler meg mer motivert enn noen gang. Mye av grunnen er sikkert fordi jeg har jobber med videregående opplæring i det siste nå. Jeg har søkt om studielån, og har regnet ut at det vil gi meg ca 8000 i måneden. Jeg tror og håper at jeg har en pappa som er villig til å hjelpe meg litt med den dyre strømmen. Så prøver jeg å finne meg ny leilighet, som kanskje er billigere. Eventuelt ink. strøm. Jeg kommer til å posjonere ut det jeg vil få i startlån. Som er 16500. Har jo ikke mange timene eller (Slipper bla. engelsken). Kan fint ha en liten jobb ved siden av, om jeg finner noe jeg kan leve med. Uten å måtte grue meg til å gå på jobb. Så har jeg en kjæreste som jeg tror motiverer meg litt til å gå på skolen, gjøre det bra. Hun gleder seg på mine vegne. Så jeg tror og vet han hun er og kommer til å være en god støtte spiller for meg Jeg gjør ikke annet enn å glede meg til de 4 årene iallefall. (Det går vel over). Lenke til kommentar
CHB3 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Noen som vet hva kravet var for å komme inn på Y-veien i elkraft på HiT/HiN i år? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Glad jeg går TAF, så jeg slipper å kaste bort et år på forkurs etter at fagbrevet er i boks. Når du går TAF-ordningen får du fri to dager i uka fra jobben for å gå på skole, du tar spesiell studekompetanse (med 2+3MX og 2FY) over 2 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå