Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekte bremse- & baklys - Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Bremselysene og baklysene (kjørelysene) virker ikke på min Peugeot 309 87mod. Har sjekka pærene og sikringene - de som er under dashbordet (det er vel her de korrekte sikringene ligger?)

Blink-, park- og ryggelys bak virker.

Er veldig nybegynner, så jeg håper dere tar det litt basic.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke pæreholderene.. da ville nok ikke alle 4 lysene gått samtidig. Kan jo alltids være et ledningsbrudd.. hvordan kan man sjekke sånn på greit vis?

Edit: Fikk høre at det kunne være bryteren ved pedalen. Noen som vet hvor denne ligger i eldre Peugeoter, og hvordan den fungerer?

Edit2: ...men da ville vel fortsatt baklysene ha fungert... hmm

Endret av aDirdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Normalt er høyre og venstre baklys forsynt med hver sin sikring og hver sin ledning, så det høres merkelig ut at begge kablene har feilet samtidig.

Mål mellom chassis (jord) og ledning for baklyset på begge sider om du har 12 V frem til lampeholder. Sjekk også at du har ned mot 0 ohm mellom jord for lampeholder og chassis. Det kan være feil i lysbrytere din dersom du ikke får 12 V på noen av ledningene.

Når det gjelder bremselysene, kan det være bryteren på bremsepedalen. Kjenner ikke Peugeot, men normalt sitter denne over bremsepedalen, inne i kupeen, altså under dashbordet. Denne har normalt 2 poler, og når pedalen trykkes inn blir disse koblet sammen inne i bryteren, og gir 12V/jord til bremselysene. Sjekk at "pinnen"/armen til selve bremsepedalen beveger seg som den skal. Du kan prøve å kortslutte de 2 polene på bryteren, men vær forsiktig dersom den har mer enn 2 poler!

Lenke til kommentar

Takk for svaret! Skal sette igang så snart jeg kommer hjem fra jobb.

Kom gjerne med flere teorier!

Ellers har jeg funnet meg en sånn repair-manual til peugeot 405 i pdf-format.. tror dere mye av dette er likt med min bil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...