buskmann Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Er det ikke sånn at ingenting i en pc er tilfeldig, alt går etter en bestemt plan? Hvordan er da tilfeldige tall mulig? (Tenker på f.eks. Math.random i java) Kanskje de ikke er tilfeldige, bare velger mellom veldig mange fastlagte tall? Lenke til kommentar
Nzo* Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 har vært innom den tanken jeg og Lenke til kommentar
pine Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Det er ikke fastlagt, math random er en algoritme som velger ut et tall ut av et bestemt mengde. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Det er ikke mulig med "random" tall på en pc. (spørs hva vi ser som random da, men pc'en kan ikke sette noe tilfeldig) (derfor statistikker med variable tall blir for oftest feil med datamaskinen) Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 I miit verdenssyn finnes det ingen tilfeldigheter overhodet, alt kan regnes ut slik jeg ser det. Men uavhengig om man tror tilfeldigheter finnes, så er random-funksjoner ikke tilfeldig. Men noen er "mer random" en andre, i den grad et slikt utsagn gir mening. AtW Lenke til kommentar
Hurra Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Noen som tar utfordringen med å forklare nøyaktig hvordan "random" funksjonen i pc-er virker? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Noen som tar utfordringen med å forklare nøyaktig hvordan "random" funksjonen i pc-er virker? Tror det fins ganske mange forskjellige algoritmer, med variende grad av kvalitet, mange programeringsspråk har ihvertfall flere random-funksjoner. AtW Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 En random funksjon må ha flere grunnlegende ting for å fungere godt. her er et par av dem: -må ha en algoritme (mange brae og veldig mange dårlige finnes). -kan gjøre random funksjonen sammen med system klokka til pceen, for større variasjon. Det vil si at den trekker ut et tall tilfeldig når system klokka har gått så og så lenge. Dette vil jeg si er de 2 viktigste tingene som trengs. ps math random er ikke særlig bra. bruker en for dårlig algoritme. PS hvis du "finner" opp en super algoritme kan du bli milionær tvært. Det er faktisk stor etterspørsel etter personer som kan kombinere avansert matte med data. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 A hardware random number generator is an electronic device that plugs into a computer and produces genuine random numbers. This is in contrast to the pseudo-random numbers produced by a random number computer program. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 I miit verdenssyn finnes det ingen tilfeldigheter overhodet, alt kan regnes ut slik jeg ser det. Men uavhengig om man tror tilfeldigheter finnes, så er random-funksjoner ikke tilfeldig. Men noen er "mer random" en andre, i den grad et slikt utsagn gir mening. AtW Da er det på tide å lese litt kvantefysikk. F.eks om Heisenbergs uskarphetsrelasjon (uncertainty principle) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 I miit verdenssyn finnes det ingen tilfeldigheter overhodet, alt kan regnes ut slik jeg ser det. Men uavhengig om man tror tilfeldigheter finnes, så er random-funksjoner ikke tilfeldig. Men noen er "mer random" en andre, i den grad et slikt utsagn gir mening. AtW Da er det på tide å lese litt kvantefysikk. F.eks om Heisenbergs uskarphetsrelasjon (uncertainty principle) Bare fordi det rådene fysiske synet er at tilfeldigheter finns betyr ikke det at det er det riktige, slike ting endrer seg hele tiden, jeg tror vi til slutt vil finne ut at tilfeldigheter ikke finns. AtW Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Noen som tar utfordringen med å forklare nøyaktig hvordan "random" funksjonen i pc-er virker? Har vært inne på dette temaet et annet sted i forumet. Der kommer jeg med en liten forklaring. Du kan jo se på den.... http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=50263 -Vegar Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 grovt oppsumert så er det snakk om at prosessoren rekner sammen noen tall og lager et svar fra det Lenke til kommentar
En Tiger Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Whatever.. bare det funker :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Tallene i en vanlig random-generator i en PC er nok ikke helt tilfeldige, men er tilfeldige NOK til å bruke de som om de var tilfeldige. generatoren spytter ut et tall fra en stor tallmengde. tallet endres igjennom en algortime som har et par inputer og dermed gjør tallet "enda mer tilfeldig". Jeg leste for en stund siden (husker ikke hvor) om en tilfeldig tall-generator som var enda bedre. Den var basert på en chip med et termometer, der det tilfeldige tallet var gitt ut i fra temperaturen. De første 4 siffrene ble tatt bort og de resterende mange siffrene var de gjeldende siffrene i random-generatoren. Siden selve temp-sensoren var veldig liten og temperaturen alltid varierer ganske mye i små punkt så ble tallene veldig tilfeldige, og i hvertfall ikke forutsigbar selv med all verdens analyse av random-generatoren og algoritmen. Jeg tror ikke random-generatorer i moderne CPU'er er basert på dette, men ser ikke bort i fra det. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Jeg synes Random i winamp suger.. treffer de samme sangene, gang på gang, som om det er en rekkefølge.. Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 For ekte random() funksjoner kan man vel bruke radioaktive materialer som input. Selv om halveringstiden er konstant og kjent, er tiden mellom hver "strålingspakke" tilfeldig. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Det er vel ikke uten grunn at Norsk Tipping bruker de "utdaterte Lotto-maskinene" for å trekke Lotto-tallene, og ikke en datamaskin... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 I miit verdenssyn finnes det ingen tilfeldigheter overhodet, alt kan regnes ut slik jeg ser det. Men uavhengig om man tror tilfeldigheter finnes, så er random-funksjoner ikke tilfeldig. Men noen er "mer random" en andre, i den grad et slikt utsagn gir mening. AtW Så det finnes ingen tilfeldigheter? Hva med lavalampa? virker veldig tilfeldig hvordan mønstret etterhvert blir.... Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Det er vel ikke uten grunn at Norsk Tipping bruker de "utdaterte Lotto-maskinene" for å trekke Lotto-tallene, og ikke en datamaskin... Jepp, og i neste generasjons datamaskiner vil det være en liten lotto-maskin som trekker ut tilfeldige tall hvis det skulle kreves! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå