Gå til innhold

Tilfeldige tall, eksisterer de?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En random funksjon må ha flere grunnlegende ting for å fungere godt.

her er et par av dem:

-må ha en algoritme (mange brae og veldig mange dårlige finnes).

-kan gjøre random funksjonen sammen med system klokka til pceen, for større variasjon. Det vil si at den trekker ut et tall tilfeldig når system klokka har gått så og så lenge.

Dette vil jeg si er de 2 viktigste tingene som trengs.

ps math random er ikke særlig bra. bruker en for dårlig algoritme.

PS hvis du "finner" opp en super algoritme kan du bli milionær tvært. Det er faktisk stor etterspørsel etter personer som kan kombinere avansert matte med data.

Lenke til kommentar
I miit verdenssyn finnes det ingen tilfeldigheter overhodet, alt kan regnes ut slik jeg ser det. Men uavhengig om man tror tilfeldigheter finnes, så er random-funksjoner ikke tilfeldig. Men noen er "mer random" en andre, i den grad et slikt utsagn gir mening.

 

AtW

 

Da er det på tide å lese litt kvantefysikk. F.eks om Heisenbergs uskarphetsrelasjon (uncertainty principle)

Lenke til kommentar
I miit verdenssyn finnes det ingen tilfeldigheter overhodet, alt kan regnes ut slik jeg ser det. Men uavhengig om man tror tilfeldigheter finnes, så er random-funksjoner ikke tilfeldig. Men noen er "mer random" en andre, i den grad et slikt utsagn gir mening.

 

AtW

 

Da er det på tide å lese litt kvantefysikk. F.eks om Heisenbergs uskarphetsrelasjon (uncertainty principle)

 

Bare fordi det rådene fysiske synet er at tilfeldigheter finns betyr ikke det at det er det riktige, slike ting endrer seg hele tiden, jeg tror vi til slutt vil finne ut at tilfeldigheter ikke finns.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tallene i en vanlig random-generator i en PC er nok ikke helt tilfeldige, men er tilfeldige NOK til å bruke de som om de var tilfeldige.

 

generatoren spytter ut et tall fra en stor tallmengde. tallet endres igjennom en algortime som har et par inputer og dermed gjør tallet "enda mer tilfeldig".

 

Jeg leste for en stund siden (husker ikke hvor) om en tilfeldig tall-generator som var enda bedre. Den var basert på en chip med et termometer, der det tilfeldige tallet var gitt ut i fra temperaturen. De første 4 siffrene ble tatt bort og de resterende mange siffrene var de gjeldende siffrene i random-generatoren. Siden selve temp-sensoren var veldig liten og temperaturen alltid varierer ganske mye i små punkt så ble tallene veldig tilfeldige, og i hvertfall ikke forutsigbar selv med all verdens analyse av random-generatoren og algoritmen. Jeg tror ikke random-generatorer i moderne CPU'er er basert på dette, men ser ikke bort i fra det.

Lenke til kommentar
I miit verdenssyn finnes det ingen tilfeldigheter overhodet, alt kan regnes ut slik jeg ser det. Men uavhengig om man tror tilfeldigheter finnes, så er random-funksjoner ikke tilfeldig. Men noen er "mer random" en andre, i den grad et slikt utsagn gir mening.

 

AtW

Så det finnes ingen tilfeldigheter? Hva med lavalampa? virker veldig tilfeldig hvordan mønstret etterhvert blir....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...