Gå til innhold

Vannkjøle PSU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har orket å lete, så finnes det mange guider om dette, men en gpu-kjøler går nok ikke. Hva hadde du tenkt å feste den til?

Nei, her må du nok lage egne vannblokker som er i kontakt med mange komponter, for HELE strømforsyningen utvikler varme.

Lenke til kommentar

Mer eller mindre ja. Men det primære er å kjøle ned spenningsregulatorene / effekttransistorene.

Ingen enkel jobb, i alle fall ikke for en nybegynner! (?)

Prøv innledningsvis forslaget til yummy, og se (hør) om denne løsningen kan være god nok.

Lenke til kommentar

jeg er ikke helt nybegynner og prøver og holder antallet vifter nede...

resten av maskinen er seff vannavkjølt og da syns jeg at psu'et burde være det også :p

målet er og bare ha 120mm Enermaxene på radiator...

Lenke til kommentar

Vannkjøling av PSU er noe man bør drøye med, med mindre man har fått et kall... Det finnes mange løsninger på å døyve viften(e)

Vifter i PSU er egentlig en veldig fin ting. Du for nemmelig ut den varme kabinettluften. Og da kan man som kjent kutte ut andre vifter..

Lenke til kommentar

Er egentlig helt enig i det! :)

Men har (foreløpig) løst PSU støy-problemet ved å lodde en 75ohm´s 1/4 watt motstand i serie med tilførselen til vifta.

Funker ganske bra, det også!

Men det optimale må jo være vannkjøling. Har ikke orka å lage noe sånt hittil, det blir for mye styr i forhold til gevinsten.

Lenke til kommentar
målet er og bare ha 120mm Enermaxene på radiator

jeg vil ikke døyve viftene jeg vil ha dem bort :)

Kan egentlig skjønne det. Men ettersom du skrider frem, vil hver minste lyd fra maskinen "irritere" deg. Støyen fra disken(e) vil fremtre som det reneste tordenvær, for ikke å snakke om lyden fra CD-rom / DVD!

Man blir vel egentlig aldri fornøyd, før man oppnår "øredøvende" stillhet..... :wink:

Det riktige er vel kanskje å finne frem til hva som er akseptabelt, for hver og en?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på å "adde" en vifte til PSU'en min. Siden min nåværende bare har en (Chieftec 340Watt) Er det vanskelig? Tenker på strømmen liksom. Hvordan skal jeg få koble vifta til PSU'en? Vil ikke bruke enda en strømkontakt til det lissom.

Lenke til kommentar

hvorfor skal du legge inn en ekstra vifte i PSU da? Den får vel antagelig god nok kjøling med den ene som er montert?

Bortsett fra det, så kan du sikkert lodde den nye vifta innpå spenningstilførselen til den eksisterende, inne i poweret.

Alternativt kan du også seriekoble viftene, men pass bare på at effekten / strømtrekket er likt for begge viftene!

Er de ikke det, så vil den ene gå for "full musikk" mens den andre bare såvidt surrer rundt.

Lenke til kommentar
hvorfor skal du legge inn en ekstra vifte i PSU da? Den får vel antagelig god nok kjøling med den ene som er montert?

Bortsett fra det, så kan du sikkert lodde den nye vifta innpå spenningstilførselen til den eksisterende, inne i poweret.

Alternativt kan du også seriekoble viftene, men pass bare på at effekten / strømtrekket er likt for begge viftene!

Er de ikke det, så vil den ene gå for "full musikk" mens den andre bare såvidt surrer rundt.

Hmm.. det er vel ikke så viktig... syns bare en vifte er så pinglete. Men lufta er jo lunken. Ikke no spes varm! :yes:

Lenke til kommentar

Min enermax bråkte fryktelig mye i forhold til navnet (silent) og etter litt undersøkelser på nett fant jeg ut at enermax har vært så lure at temp. måleren ligger nede mellom to kobberspindler som utvikler mye varme. Altså konstant 50 grader på den.

"Frigjorde" denne og plasserte den på et noe mer fornuftig sted.

Dette hjalp noe, men revolusjonen kom ikke før jeg satte en 120mm vifte på 7 volt noen cm foran psu. Denne lager luftsirkulasjon i toppen av mitt kabinett slik at den varme luften ikke blir stående og går inn i psu.

Kabinett-temp gikk ned og det gjorde og støyen. Den 120mm viften går så sakte at jeg nesten kan se bladene når den snurrer rundt men altså nok til å få bedre sirkulasjon.

I tillegg er det lurt om kabinettet ditt har plass til det å sette en vifte i bakkant av kabinettet. Da tar denne viften ut noe av kabinettvarmen og ikke alt må ut gjennom psu.

Har en 80mm vifte der på 7 volt som er nok til å være til god hjelp.

Lenke til kommentar

Tja, ribbene har jo gjerne riller så det blir kanskje 3 kuntaktpunkt. Tar mann ett litt tykt rør så kan man jo file litt også så får man det enda litt flatere. Røret kan loddes, tapes, stripses eller skrus fast.

Bare å være litt kreatv mtp festing og kontaktflate så går det helt fint uten like mye jobb som Bladerunner gjorde (zerofanzone.co.uk).

Lenke til kommentar
Tja, ribbene har jo gjerne riller så det blir kanskje 3 kuntaktpunkt. Tar mann ett litt tykt rør så kan man jo file litt også så får man det enda litt flatere. Røret kan loddes, tapes, stripses eller skrus fast.

Bare å være litt kreatv mtp festing og kontaktflate så går det helt fint uten like mye jobb som Bladerunner gjorde (zerofanzone.co.uk).

lol, da smelter vel tape'n ganske fort! Tror nok lodding er best.

[Hurra, 800 poster!]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...