Gå til innhold

Hjelp med å lage publiseringsløsning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, bruker du dette? Jeg vet ikke i det hele tatt hvordan dette funker. Bedriften som jeg har laget hjemmesiden for, kan de liksom "logge seg på" på Joomla siden å oppdatere hjemmesiden sin der da eller?

9192373[/snapback]

Nå sverger jeg personlig til Wordpress, men jeg vet at Joomla kan gjøre det du ønsker. Det kan dog kreves noe tid for å sette seg inn i dette.

Lenke til kommentar

EBA news er et lett program som man kan lett integrere i nettsiden.. bruker 2 min. og gå igjennom funksjonene!

Bruker dette selv til min nettside (se signatur)

-Fredrik-

EDIT: legger med en link til EBA news siden, glømte forrestn og si at dette er et gratis nyhets system.

EBA News

Endret av Microsoftbruker
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke så mye av denne Joomla, så jeg skal prøve å se om jeg skjønner denne EBA. :) Men må bedriften jeg har laget siden til også laste ned programmet og sånn? De har nemlig ikke så mye peiling på data, så de vil helst ha noe helt enkelt der de bare kan redigere tekst og bilder..

Lenke til kommentar
Jeg har laget en hjemmeside for en bedrift (www.meloynot.no) De vil nå ha en publiseringsløsning sånn at de kan oppdatere siden selv. Noen som vet om en bra tutorial eller noe for at jeg kan lage en sånn?

9192269[/snapback]

En ren HTML side du har laget da? Det er ikke så lett at en liten tutorial vil kunne hjelpe deg stort her. Du må kunne php, evt andre serverscriptspråk, og du bør bruke mysql men det er ikke et must. Hvis du ikke har kjenskap til PHP eller et annet serverscriptspråk fra før av ville jeg gått for Joooomla eller wordpress, eneste problemet der er at du må tilpasse designet ditt med Joomla/wordpress.

Å lage publiseringløsning (CMS) er ikke så veldig vanskelig, kommer ann på funksjonene de vil ha, men hovedtingen er at de må være ganske bra sikkerhet rundt det, sånn at ikke andre kan komme seg inn og skrive masse tull/ødelegge siden. Det er de som er krevende å lage. Men det er ikke så mange extra linjer som skal til for å øke sikkerheten betraktlig.

Lenke til kommentar

Ja det er en ren HTML side, siden serveren de har siden på, ikke støtter PHP, men jeg har nå bedt dem om å konvertere siden, sånn at jeg kan legge den ut i PHP. Jeg kan en del PHP, men kan ingenting om dette med publiseringsløsning. Og det begynner å haste litt nå, de begynner å bli utålmodige :( Så jeg er desperat etter en enkel og grei løsning der de selv kan gå inn å redigere tekst og bilder.

Lenke til kommentar

Tekst er greit nok, lett måte: lagre teksten til hver fil i en egen fil, feks framside.db.php elns, så bruker du fopen osv til å lese filen, og "echo"er dette inn i et textarea i et html form. Da vil du jo få opp innholdet som er på fremsiden i et textarea der du kan endre det, når du endrer det trykker du submit, så bruker du bare $_POST['fremside'] eller hva du har kalt textarea'et ditt og skriver den oppdaterte infoen tilbake til filen, håper du forstod dette, kan hive opp et eksempel når jeg kommer hjem fra jobb hvis jeg har tid :)

Dette er en måte å gjøre det må, men personlig foretrekker jeg å bruke mysql til å lagre informasjonen i

Lenke til kommentar
anbefaller WordPress eller Drupal til det her, tror ikke dere har bruk for Joomla, men hvis du vil lage noe selv og  bare trenger akkurat "redigerings delen" kan du titte på TinyMCE eller FCKEditor...

9200018[/snapback]

Ja har kikket på de fleste som ligger på nett. Men problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal få det til å fungere. Skjønner ikke hvor eller hvordan mapper/ filer skal legges, og jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg får det til å fungere! :)

Lenke til kommentar

tror jeg leste i en post her at du bruker XAMPP isåfall har du Apache og det vil si at du skal ha en definert DocumentRoot gå til denne mappen og følg oppskriften fra http://drupal.org/node/260, eller her http://codex.wordpress.org/Main_Page.

forøvrig anbefaller jeg å lage en test/ mappe under DocumentRoot (som regel /var/www e.l. på *nix) for å prøve deg fram litt før du bytter ut det dere bruker nå...

Lenke til kommentar
Visst du kan basic php og sql, så er det faktisk veldig lett :) laget et selv, og det fungerer kjæmpe fint =) ikke noe avansert heller..

9223095[/snapback]

Ok. Jeg har bare prøvd meg på MySQL et par ganger, og det er ganske lenge siden, så jeg egentlig ganske blank... hehe. Uff, slitsomt når man er stuck sånn som jeg er nå. Det haster litt også, for dette firmaet jeg har laget siden til vil ha denne løsningen NÅ.... Har kikket litt på TinyMCE, men som sagt, så skjønner jeg ikke helt hvor jeg skal legge filer og hvordan gjøre hele greia... Skulle egentlig hatt en steg for steg manual på norsk der det står liksom "legg tekst der og der" og "trykk der og der".. hehe.. en manual for dummys ;) Er det noen som har brukt TinyMCE her?

Lenke til kommentar

Finnes nok ingen "hvordan integrere en publiseringsløsning i mitt design for en annen bedrift når jeg ikke kan PHP eller mysql".

Høres dessverre ut som at du har tatt deg vann over hodet. Som mange har nevnt her, er nok det enkleste å bruke en ferdig løsning, og bare legge på designet ditt. Mange av disse ferdige løsningene har allerede blitt nevnt.

Alternativt får du outsource oppgaven til noen som kan det, for ikke å snakke om noen som vet litt om sikkerhet i php også.

Lenke til kommentar
Visst du kan basic php og sql, så er det faktisk veldig lett :) laget et selv, og det fungerer kjæmpe fint =) ikke noe avansert heller..

9223095[/snapback]

Ok. Jeg har bare prøvd meg på MySQL et par ganger, og det er ganske lenge siden, så jeg egentlig ganske blank... hehe. Uff, slitsomt når man er stuck sånn som jeg er nå. Det haster litt også, for dette firmaet jeg har laget siden til vil ha denne løsningen NÅ.... Har kikket litt på TinyMCE, men som sagt, så skjønner jeg ikke helt hvor jeg skal legge filer og hvordan gjøre hele greia... Skulle egentlig hatt en steg for steg manual på norsk der det står liksom "legg tekst der og der" og "trykk der og der".. hehe.. en manual for dummys ;) Er det noen som har brukt TinyMCE her?

9224442[/snapback]

Tinymce er bare et javascript basert "program" som gjør om vanlige Textareas i forms til What you see is what you get vinduer, nesten som word, er ganske greit å ha med i en CMS, men du kan ikke bruke det alene for å endre på sidene osv, du må ha et script som skriver og henter infoen fra en sql eller et flatfil system også.

Lenke til kommentar
Finnes nok ingen "hvordan integrere en publiseringsløsning i mitt design for en annen bedrift når jeg ikke kan PHP eller mysql".

Høres dessverre ut som at du har tatt deg vann over hodet. Som mange har nevnt her, er nok det enkleste å bruke en ferdig løsning, og bare legge på designet ditt. Mange av disse ferdige løsningene har allerede blitt nevnt.

Alternativt får du outsource oppgaven til noen som kan det, for ikke å snakke om noen som vet litt om sikkerhet i php også.

9227419[/snapback]

Jeg kan jo litt PHP og mysql... Jeg er klar over at jeg har tatt meg vann over hodet, det er derfor jeg søker hjelp her:) og det er derfor jeg har bestemt meg for å bruke en ferdig løsning. Men greien nå er at jeg ikke skjønner helt de ferdige løsningene heller... Hvordan få inn tekstfiler og sånn at de kan redigere den..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...