Smukken Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Skulle flytte denne til stua og bruke som HTPC - tenkte det var smart og oppgradere bios og klokke litt til. Brukte Winflash og den siste offisielle biosen fra DFI. Fikk beskjed om at oppgradering var vellykket også boote. Ved ny oppstart står PCen og bare henger den poster ikke bios. Noen som har opplevd dette tidligere ? Og evt. vet hvordan man løser dette. PS: har vannkjøling også er det et rimelig trangt kabinett så jeg kommer ikke til clear CMOS jumperen. Har foreløpig tatt ut biosbatteri og lar den stå uten strømkabel i håp om at bios resetter seg selv. Men tenkte å høre om det er noen som vet om noen bedre løsning. Thanks. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 På DFI NF4 må man alltid cleare cmos etter bios oppdatering med winflash iflg. forumet deres - dette etterfulgt av setup/load optimized defaults. Så det ordner seg nok . Winflash har en feil/mangel at selv om man merker cmos reset så gjør den det ikke ved en varm restart. Lenke til kommentar
Smukken Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 På DFI NF4 må man alltid cleare cmos etter bios oppdatering med winflash iflg. forumet deres - dette etterfulgt av setup/load optimized defaults. Så det ordner seg nok . Winflash har en feil/mangel at selv om man merker cmos reset så gjør den det ikke ved en varm restart. 9192252[/snapback] I følge denne guiden står det ingenting om at jeg må cleare CMOS med jumperen. http://us.dfi.com.tw/Support/Download/bios_Winflash_us.htm Men du har sikkert rett hvor lang tid tror du det tar før bios clearer seg selv grunnet mangel på strøm ?? 8 timer ? PS: har trykket på alle swith knappene også i håp om å tømme kondensatorer + litt til. Brukte faktisk den biosen de henviser til også (husker filnavnet). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ps! Slå av PSU m/bryter bak for å fjerne +5v stanby strøm . Og clear cmos i 15-30 sekunder skal holde. Lenke til kommentar
Smukken Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Ps! Slå av PSU m/bryter bak for å fjerne +5v stanby strøm .Og clear cmos i 15-30 sekunder skal holde. 9192471[/snapback] Problemet er at jeg ikke kommer til CLEAR CMOS jumperen. Den er godt gjemt bak kabler og trangt kabinett. Hva med de 2 dipsvitsjene som sitter sånn ca midt på mobo'n. 1 for reset og 1 for safe start eller noe sånt. Kan de brukes til noe fornuftig ?? Thanks again. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Skjønner hva du sier - har samme kort (SLI-DR) og ccmos jumperen er dustete plassert. Safe boot clearer ikke cmos men derimot beholder cmos data og brukes f.eks hvis systemet henger etter ufullstendig overklokk setting . Reset knappen (EZ touch swich) er samme reset som du har på kabinettet (reset PC) og er uvesentlig i denne sammenheng. Så du har ikke annet valg enn å klare å komme til jumperen , men du kan jo prøve safeboot jumperen først. Fra manual: Safeboot JP1 is used to saely reboot the system whenever the system hangs and you are unable restart the system. 1.Power off system and remove power cord. 2.Set JP1 pins 2 and 3 to On.Wait for a few seconds then set JP1 back to it's default settings, pins 1 and 2 On. 3.Plug the power cord and power-on the system.The system will reboot normally without losing all data stored in the CMOS. Lenke til kommentar
Smukken Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Supert - takker så mye !! Får fikle meg til safeboot jumperen da....... Men, har mine tvil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå