Gå til innhold

Ulyd i harddisk


Anbefalte innlegg

Det har kommet en merkelig ulyd i min Western Digital harddisk. Den er kun 2 måneder gammel, men har i det siste gitt fra seg smellelyder idet den jobber. Det skjer innimellom. Lyden kan sammenlignes litt med når du klemmer på bobleplast – sånne tynne små knepp som kommer nå og da under arbeid.

 

Jeg vurderer å bestille en ny harddisk nå med en gang i tilfelle den går, men ønsker først å høre om andre har samme erfaring eller vet hva det kan være.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er små klikk, så bør du ta backup av det du trenger på den harddisken så fort som mulig. Dette skjedde med en av mine harddisker der jeg hørte små klikkelyder, og ikke lenge etter tok den kvelden. Hvis lyden nettopp kom, og du aldri har hørt slike lyder fra den før, så ville jeg ha sjekket det opp. Mulig du får bytta harddisk også siden den bare er 2 mnd gammel, men jeg vet ikke hvor lang garanti det er på disker.

Lenke til kommentar

den disken vil ryke når som helst. Backup alle data NÅ som brian sier. Det er også en opplagt garantisak, spørs om du trenger å vente på at den ryker før du får byttet.

Men når du bytter må sende inn disken og så få ny, men du må alikevell ta backup så det vil neppe være noen problem.

Lenke til kommentar

En ting du også kan sjekke er jo om harddisken står i riktig posisjon, at det ikke er vibreringer som lager denne lyden.

 

Selv ville jeg antatt at det er kulelageret eller noe i harddisken som begynner og ta kveld, selv om dette er rart, siden disken kun er 2 mnd gammel, men hvem vet. Du har hvertfall garantien på din side, siden det er 36 mnds garanti ifra leverandøren.

Lenke til kommentar
Det har kommet en merkelig ulyd i min Western Digital harddisk. Den er kun 2 måneder gammel, men har i det siste gitt fra seg smellelyder idet den jobber. Det skjer innimellom. Lyden kan sammenlignes litt med når du klemmer på bobleplast – sånne tynne små knepp som kommer nå og da under arbeid.

 

Jeg vurderer å bestille en ny harddisk nå med en gang i tilfelle den går, men ønsker først å høre om andre har samme erfaring eller vet hva det kan være.

 

:)

9192013[/snapback]

 

Hvordan oppfører datan seg ellers, henger den seg? Jeg hadde et lignende problem med min WD 500gb disk. Det kom ulyder som ligner din beskrivelse, små knepp, og til slutt etter at maskinen hadde stått på en stund hang den seg helt. Problemet hos meg var at jeg ikke hadde paritsjonert disken, så partisjonen var for stor for windows. Etter å ha partisjonert den i mindre partisjoner har den fungert uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Det har kommet en merkelig ulyd i min Western Digital harddisk. Den er kun 2 måneder gammel, men har i det siste gitt fra seg smellelyder idet den jobber. Det skjer innimellom. Lyden kan sammenlignes litt med når du klemmer på bobleplast – sånne tynne små knepp som kommer nå og da under arbeid.

 

Jeg vurderer å bestille en ny harddisk nå med en gang i tilfelle den går, men ønsker først å høre om andre har samme erfaring eller vet hva det kan være.

 

:)

9192013[/snapback]

 

Hvordan oppfører datan seg ellers, henger den seg? Jeg hadde et lignende problem med min WD 500gb disk. Det kom ulyder som ligner din beskrivelse, små knepp, og til slutt etter at maskinen hadde stått på en stund hang den seg helt. Problemet hos meg var at jeg ikke hadde paritsjonert disken, så partisjonen var for stor for windows. Etter å ha partisjonert den i mindre partisjoner har den fungert uten noen problemer.

9192145[/snapback]

 

Jeg har heldigvis tatt backup av det som backes up kan. :)

 

Den funker helt fint ellers. Like rask og stabil som da den var ny. Ingen ting henger og alt er som det skal være. Det eneste er denne merkelige lyden som har kommet de siste dagene. Ikke ofte, men viser seg innimellom og kun når den jobber.

 

Jeg har partisjonert disken, så min Windows Xp pro partisjon er på kun 50 gig.

 

Jeg hører det ganske godt fordi jeg har en kasse med dårlig støydemping, så når harddisken jobber høres jobbingen som en resonans i hele kassa. :p

Lenke til kommentar

Takk for råd, awesom-o. :)

 

Jeg kom på en ting, og det er at det HAR skjedd noe i mellomtiden. Jeg har ikke lagt inn noen store programmer på denne disken før, så den har hele tiden brukt kun det Windows XP bruker. Nå for noen dager siden la jeg inn et program på 3-4Gb pluss en gigabyte til med noe mer. Jeg mener den lyden kom etter det, og at det hjalp noe å defragentere.

 

Vi får se! Jeg skal holde dere oppdaterte og si fra når/hvis det sier PANG. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...