Gå til innhold

heve kjøpet av plasmatv


Anbefalte innlegg

Hei,

For en måned siden kjøpte jeg en Panasonic TH-37PV45EH.

Jeg sa til selger at jeg skulle bruke den til TV, Film, og xbox 360. Selger mente at tv'en ville være veldig bra til det.

 

Etter en stund la jeg merke til at på tv, film og 360 så ble det mye skurr/forstyrrelser spesielt i partier med "ensfargede" objekter, eller overganger med mørke farger. Det dannes også et rosa omriss rundt mye av det som er i bildet.

 

I en del spill på 360 så er det også mye svarte prikker som lever sitt eget liv. Spesielt med lys farger i bakgrunnen. Det gjelder også det grønne menybildet som 360 kan vise. Der lever også de svarte prikkene sitt eget liv.

Dette er høyst irriterende og jeg legger merke til disse problemene i alle tv-programmer, filmer og spill jeg spiller.

 

Har nå hatt den inne på service, og de bytta noe de kalte "digital modul". Karen på verkstedet sa det ikke var så mye mer å gjøre, og hvis det ikke hjalp, ja da var nok tv'en min ikke bedre.

 

Mitt spørsmål (langt om lenge) er da. Kan jeg kreve å få heve kjøpet? Med bakgrunn i at jeg syns tv'en leverer dårlige/irriterende bilder som fullstendig ødelegger lysten til å bruke tv'en til noe som helst.

 

Jeg mener at jeg ikke har fått det produktet jeg har betalt for. Selger visste jo hva jeg skulle bruke tv'en til, og jeg føler meg nok en anelse snytt hvis det er slik at disse feilene/problemene ikke kan fikses.

 

Hva tror dere om dette?

Endret av firberblad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Hvis det er feilinformasjon fra selger, har du krav på å heve kjøpet. For meg høres det kanskje ut som om det kan være noe feil med TV'en din også. Er det det har de krav på å prøve å rette feilen.

 

Noen butikker bytter rett og slett TV med en gang hvis den er kjøpt nylig. Det varierer fra produsent til produsent, ettersom de har egne retningslinjer for hvordan sånt skal håndteres. Men det kommer jo ann på butikken også. Det blir ren spekulasjon.

 

Håper det ordner seg og at du får byttet! Får du det, så kjøp en LCD skjerm hvis du skal spille en del!

 

Sjekk også sider som lovdata.no forbrukerrådet osv. Der står alle rettighetene dine

Endret av Doffeloffen
Lenke til kommentar

Jeg sa til selger at 80% av tiden ville den bli brukt til tv/film, og resten 20% til spill på 360. Har forresten parabol, og da sa selger at jeg kom til å få et veldig bra bildet. Som dere skjønner så er jeg jo ikke enig i det.

Verkstedet har i utgangspunktet nå friskmeldt tv'en. De sa at det ikke var mer de kunne gjøre. Så, jeg anser det derfor slik at produktet har en mangel/feil.

 

For å si det slik, så er forstyrrelsene i bildet så tydelige at konemor legger merke til de også. Og hun er ikke kresen i det hele tatt på lyd/bildet. Min 65 år gammle far med "ikke verdens beste syn" så det også tydelig.

 

Har prøvd alt av tv'kanaler, og resultatet er det samme.

Venter nå på at jeg skal få den tilbake slik at den kan testes. Hvis jeg ikke er happy så er det butikk besøk umiddelbart.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Tv'en var priset til 12999,- når jeg kom til butikken.

Burde vel luktet lunta når selger veldig raskt slo av 2000,- kroner.

 

Videre skjønte jeg jo litt mer når den ikke lengre var å finne på Panasonic sine websider.

Jeg mener nå fortsatt at den skal være god nok til å vise "riktige" bilder, selv om det ikke er verdens beste plasma.

Lenke til kommentar
Tv'en var priset til 12999,- når jeg kom til butikken.

Burde vel luktet lunta når selger veldig raskt slo av 2000,- kroner.

 

Videre skjønte jeg jo litt mer når den ikke lengre var å finne på Panasonic sine websider.

Jeg mener nå fortsatt at den skal være god nok til å vise "riktige" bilder, selv om det ikke er verdens beste plasma.

9192215[/snapback]

 

Er vel en 3-4år gammel modell dette? Årets model er PV70 og koster 12.000kr som 42.

Lenke til kommentar

Skal gjøre det. Får den på døra i morra. Så tidlig som mulig håper jeg.

Glad for at butikken ikke gadd å gjøre flere forsøk på å reparere mer, men heller umiddelbart foreslo en løsning som jeg ble fornøyd med.

På den måten beholdt de meg som kunde.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar
Grattis med en super TV!

9205053[/snapback]

Takker.

Har fått testet litt mer nå, og så langt er jeg veldig fornøyd.

Billedkvaliteten er slik jeg ser det mye bedre enn den forrige.

I tillegg så er den faktisk nydelig å se på. Til og med konemor har falt for den.

Glad saken er ute av verden, og kommer til å fortsette å handle i samme butikk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Grattis med en super TV!

9205053[/snapback]

Takker.

Har fått testet litt mer nå, og så langt er jeg veldig fornøyd.

Billedkvaliteten er slik jeg ser det mye bedre enn den forrige.

I tillegg så er den faktisk nydelig å se på. Til og med konemor har falt for den.

Glad saken er ute av verden, og kommer til å fortsette å handle i samme butikk.

9208435[/snapback]

 

Noen tips om kjøpsloven.

 

Hvis man kjøper en tv over disk i butikken så har man ingen rett til å heve kjøpet. Er det noe galt med tv'en, å den ikke står i samsvar med det du ser i butikken, eller det selger forteller deg, så har du rett på ny tv, eller pengene i retur.

Kjøper man tv på auksjon eller bestiller den på internet så har man 30 dagers returett, uansett! Glemmer selger å sende med angrerettskjema så har du faktisk utvidet returrett. Selger må også dekke de utgiftene det koster å retunere varen...

 

Elkjøp har 30 dagers ubegrunnet returrett, så det er et greit sted å handle hvis du ikke er helt sikker på hva du vil ha.

Selv har jeg veldig god erfaring med Expert på Majorstua. De har 10 dagers bytterett, men de er også ganske fleksible om det skulle vise seg at du ikke liker tv'en.

Lenke til kommentar
Noen tips om kjøpsloven.

 

Hvis man kjøper en tv over disk i butikken så har man ingen rett til å heve kjøpet. Er det noe galt med tv'en, å den ikke står i samsvar med det du ser i butikken, eller det selger forteller deg, så har du rett på ny tv, eller pengene i retur.

Kjøper man tv på auksjon eller bestiller den på internet så har man 30 dagers returett, uansett! Glemmer selger å sende med angrerettskjema så har du faktisk utvidet returrett. Selger må også dekke de utgiftene det koster å retunere varen...

 

Elkjøp har 30 dagers ubegrunnet returrett, så det er et greit sted å handle hvis du ikke er helt sikker på hva du vil ha.

Selv har jeg veldig god erfaring med Expert på Majorstua. De har 10 dagers bytterett, men de er også ganske fleksible om det skulle vise seg at du ikke liker tv'en.

9604064[/snapback]

Nei, nei, nei....

 

Kjøper man tv over disk har man ingen angrerett eller returrett hvis varen svarer til det selgeren gav av opplysninger før kjøp. Har selgeren lovet at en plasma kan lage soft-is har man rett til å heve kjøpet. :p

Enkelte butikker/kjeder gir kunden en returrett, ofte på 30 dager, slik som Elkjøp og Expert Bonus har. (gjelder ikke alle varegrupper som f.eks. mobil og personlig pleie), hvis alt av emballasje og slikt er inntakt.

 

Kjøper man utenfor selgers faste utsalgssted, f.eks. via internett har man 14 dagers angrerett. Kjøper må dekke kostnadene ved returen.

Men som sagt er det endel ting som man ikke får angre på. Her er et eksempel...

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

Det er kun ved telefonsalg selger må dekke returkostnader!

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...