Gå til innhold

Trenger råd til valg av HK

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe nytt HK nå fordi det gamle har tatt kvelden. Det jeg har nå er socket 939. Jeg har nettop kjøpt meg Foxconn 8800 GTS :dribble: . I framtiden har jeg tenkt å kjøpe meg ny cpu og mer ram. CPU jeg hadde tenkt meg ut var denne.

Spørsmålet mitt er om jeg bør kjøpe meg et nytt socket 939 HK, eller om dette er en døende platform? Bør jeg kjøpe en annen platform mens jeg først er i gang, eller er det unødvendig?

Tingen er at det blir ganske mye penger som forsvinner på en gang dersom jeg velger en ny platform. Så hva er deres råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ingen som har peiling?

9193063[/snapback]

Vil anbefale at du går over til AM2 hovedkort, her er utvalget av prosessorer vesentleg større og prisane betre, men veit ikkje om resten av maskina di er kompatibel

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg! Du sier både at du SKAL kjøpe nytt hovedkort sokkel 939 og om du bør kjøpe nytt hovedkort sokkel 939.

Skal forsøke å sette opp et lite regnestykke:

Om du skal ha ny CPU, nytt hovedkort og mer minne er det utvilsomt smartest å gå for en nyere generasjons komponenter. Optyen er både dyr(2000 kr Netshop, ser ikke ut som de andre butikkene har den på lager), vanskelig å få tak i og yter ganske dårlig sammenlignet med pris. DDR minne er også dyrere enn DDR2.

Ville satset på en oppgraderingspakke bestående av f.eks

Intel E6750 1500 Eller kanskje en E2140 til 500 kroner som sikkert yter som optyen uten at jeg har sjekket.

Asus p5K/Gigabyte DS3 1000

Billig 2gb sett ddr2 600-1000

Pris fra rett over 2000 kroner, som er prisen for optyen, til 3500 kroner. Det er derfor nesten like billig å bytte platform som å kjøpe en Opty.

Sokkel 939 er absolutt døende og du vil ikke kunne oppgradere et hovedkort med denne sokkelen til nyere prosessorer.

Mener det blir for dyrt å oppgradere på 939 platformen og særlig når du uansett planlegger å kjøpe både CPU, HK og mer minne som i praksis er komponentene du trenger for å bytte platform.

Om du kun trenger et sokkel 939 hovedkort, så burde det være mulig å skaffe noe brukt billig.

Lenke til kommentar

Er det riktig at du nettopp hadde kjøpt Foxconn 8800 GTS, og at det er et AGP-kort? Det må eventuelt inn i regnskapet, og da kan det forsvare seg å holde på gamle socket939. Regn kaldt og nøkternt på det, også det at man kan selge gamle deler.

Hvilket hovedkort har du bestilt, og kjøper du cpu'n fra, samme sted? Butikkene har Opteron 185 inne. Man er jo avhengig at butikken kan levere Opteron innen rimelig tid også. Hvordan den yter ifht. Core2 Duo vet jeg ikke, men tester går jeg ut ifra er enkelt å finne.

En kan jo bruke angreretten, evt. må den utgiften også med i regnskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...