Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris på Kryssfinerplater.


Lefse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spon er billigere ja, men også mindre stivt og motstandsdyktig mot fukt. Som Fhl nevnte er det mange typer finér, marin-finér av finsk bjørk er vel blant de aller beste. Absolutt ingenting i veien for å bruke 19mm kryssfiner til basskasser, snarere tvert imot. Men det er viktig å sørge for god avstivning om det er litt størrelse på kassene.

 

Pris kan jeg dessverre ikke hjelpe med, men byggevaresentre eller båtbyggerier bør kunne gi deg en ca pris :)

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å lage basskasse med vegger av dobbel 19mm finer + avstiving. Skal lage ei ganske sterk kasse med andre ord.

 

Nå kjøper jeg finer fra en lokal trelasthandler, litt gorvere finer til takbruk er visst ikke spesielt dyrt, skal jo kles med stoff, så gjør ikke noe om platene er rue.

 

Jeg har gode erfaringer med å bruke finer til lukka kasse, da det er et sterkt materiale, også er det genialt å jobbe med, umulig å få til å sprekke.

Lenke til kommentar

Ulempen med finèr er at det er flere lag tynne plater som er presset sammen. Det gjør at skruene får dårligere hold når du skrur inn i enden på plata.

 

Sponplater er heller ikke et godt valg til basskasser pga lav egenresonnanse. Det vil si at du mye lettere får vibrasjoner i kassa ved en bestemt frekvens, da i bassområdet.

 

MDF(Medium Density Fiberboard) er helt klart det beste materialet å bygge kasser i. Man får også noe som heter HDF(High Density Fiberboard), men det er dyrt.

MDF er plater som er laget på samme måte som sponplater, men med vesentlig mindre fibre som er presset sammen under høyere trykk.

Dermed får man en mye høyere egenresonnanse i materialet, og gjør det derfor meget godt egnet til basskasser.

 

MDF er velegnet til stuehøyttalere også selv om egenresonnasen kan bli noe fremtredende ved høyere frekvenser. Men det er mye lettere å dempe bort høye frekvenser med avstivere og asfaltplater enn det er å dempe bort lave frekvenser.

 

 

Edit: Skirfeliev

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
MDF(Medium Density Fiberboard) er helt klart det beste materialet å bygge kasser i. Man får også noe som heter HDF(High Density Fiberboard), men det er dyrt.

MDF er plater som er laget på samme måte som sponplater, men med vesentlig mindre fibre som er presset sammen under høyere trykk.

Dermed får man en mye høyere egenresonnanse i materialet, og gjør det derfor meget godt egnet til basskasser.

.

 

 

Edit: Skirfeliev

9196285[/snapback]

Ikke helt enig med deg, det er særdeles liten forskjell på spon og mdf, og vannfast x-finer er noe som ofte blir brukt i dB-drag biler pga at det er bedre enn mdf. (men les at jeg skriver vannfast x-finer, og er ekstremt dyr)

MDF og HDF er ikke så dyrt som man skal ha det til, men det vrimler ikke akkurat med HDF på markedet heller da, hehe..

Prisforskjell på spon og mdf er også veldig liten, og jeg ville da anbefalt mdf fordi det er lettere å bygge og jobbe med.

Lenke til kommentar
Til bruk i bil ville jeg valgt 22mm impregnert sponplater for gulv. Disse tåler fukt bra. MDF er mindre egnet til bruk i bil. Den trekker fukt og i ekstreme tilfeller sveller den og går i oppløsning.

9197268[/snapback]

ja det er jo klart at kan bli ett problem for de av dere som har vannbasseng i bagasjerommet :!:

 

Men det er lov å lakke mdf'en også vettu ;)

Lenke til kommentar
Til bruk i bil ville jeg valgt 22mm impregnert sponplater for gulv. Disse tåler fukt bra. MDF er mindre egnet til bruk i bil. Den trekker fukt og i ekstreme tilfeller sveller den og går i oppløsning.

9197268[/snapback]

ja det er jo klart at kan bli ett problem for de av dere som har vannbasseng i bagasjerommet :!:

 

Men det er lov å lakke mdf'en også vettu ;)

9198412[/snapback]

 

 

Og det er vel ikke mange som ikke trekker kassen med filt el stoff av et eller annet slag.

 

Tror vel faktisk ikke fukt er det store problemet. Isåfall vil spon også få like store problemer.

Lenke til kommentar

Hm, kan ikke si meg enig i at skruene får dårlig tak, de får jo så godt tak i plata under at man kan trekke de gjennom øverste plata. Nå¨har jeg testa ei kasse med doble finer-vegger og kan ikke si jeg merka så mye egenresonans, men nå er det ikke så ekstrem sub som er i da.

 

Men det hjelper vel uansett å dempe kassa med trefiber?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...