Vaa92 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hei.. bare lurer på hva som går best på 125 lett motorsykkel. Er to-takteren kraftigere å spreker en 4-talteren? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ja! Den er også lettere å trimme siden den ofte tåler litt mer. Derimot bruker den merkbart mer bensin. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Fart og spenning, en del vedlikehold, gode trimmuligheter og endel bensin = 2takter Litt mindre fart og spenning, lite vedlikehold, lite trimmuligheter og lite bensin = 4takter Lenke til kommentar
A14 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Fart og spenning, en del vedlikehold, gode trimmuligheter og endel bensin = 2takter Litt mindre fart og spenning, lite vedlikehold, lite trimmuligheter og lite bensin = 4takter 9192334[/snapback] det kommer vell an på hva du skal bruke sykkelen til.. skal du kjøre på tur så er vell 4 takt det beste men skal du kjørn kansje en km i gangen er det vell berde med 2 takt Lenke til kommentar
Strat90 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hva er forskjellen? Den tekniske forskjellen.. Har lurt på dette en stund Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) trodde 4-takt holdt lenger enn 2-takt.. Og at de dro bedre i oppoverbakker. Endret 3. august 2007 av Zonked223 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 trodde 4-takt holdt lenger enn 2-takt.. Og at de dro bedre i oppoverbakker. 9203269[/snapback] Dem varer lenger ja, men når ting først begynner å bli utslitt er en overhaling også litt mer kompleks (ikke veldig, en ensytlindret firtakter kan man, med litt grunnlegende erfaring, overhale selv uten problem). Hva som går best i motbakke kommer an på hva som er lettest å holde på høy effekt. En totakter har generelt en veldig bratt effektkarrakteristikk opp mot det turtallet toppeffekten ligger på med relativt lav effekt (les: nesten ingenting om vi snakker moped) et stykke både under og over "toppturtallet". Mye av grunnen ligger i måten eksosanlegget er konstruert for å erstatte åpne/lukke mekanismen som finnes i en firtakter, den gir bare optimal virkningsgrad innenfor et svært smalt område. (Illustrasjon her.) Firtaktsmotoren har ikke det problemet i samme grad og har normalt en flat kurve og kan ha tett opp til toppeffekten over et ganske stort område. Det innebærer at det er lettere å "holde koken" med en firtakter siden man ikke trenger å manøvrere seg gjennom 6-7 gir for å finne riktig turtall til enhver tid. Det er også grunnen til at f.eks en stor BMW med firtakts boksermotor klarer seg med 4 gir, mens små hissige totaktere må gjerne ha både 6 og i enkelte tilfeller 7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå