Autofil Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Kan noen prøve å fiske fram beviser for at jeg vil bli straffet hvis jeg sitter på med en som ikke har lappen, eller hvis jeg sitter på med en som har promille? For min del virker det egentlig litt merkelig at jeg skal bli straffet. Det er han/hun som bryter loven, jeg er bare komplett idiot, noe som var lovlig sist jeg sjekket. 9202751[/snapback] Trenger man virkelig dette, synes det heller hører logisk ut. For å bli dømt til medvirkende til drap er det eneste du trenger å vite om det, da hjelper det ikke om du er 50 mil unna engang. Hvis du sitter på med en som du burde vite ikke har lappen eller er uskikket til å kjøre er det ikke merkelig at passasjerer også blir straffet men heller en selvfølge! 9407013[/snapback] Ja, og du burde også bli puttet i fengsel om han du sitter på med kjører i 90 km/t i 30-sonen. For du kunne jo ha hoppet ut av bilen, istedet for å bli medvirkende... Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) Ja, og du burde også bli puttet i fengsel om han du sitter på med kjører i 90 km/t i 30-sonen. For du kunne jo ha hoppet ut av bilen, istedet for å bli medvirkende... 9408023[/snapback] Når du setter deg i en bil med en du vet ikke kan eller har lov til å kjøre bryter du loven for du vet at med en gang personen vrir om nøkkelen bryter han loven. At en lovlig sjåfør gasser opp i ulovlig fart er ofte ikke noe du vet på forhånd, ser du faktisk ikke forskjellen? Endret 1. september 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Hva med kompisen din, som du vet har hatt lappen i mange år? Han kan ha mistet lappen kvelden før, og latt være å fortelle deg det. Men du er vel en person som selvfølgelig ber om å få se førerkortet til de du sitter på med før turen starter (inkl. faren din....). Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Hva med kompisen din, som du vet har hatt lappen i mange år? Han kan ha mistet lappen kvelden før, og latt være å fortelle deg det. Men du er vel en person som selvfølgelig ber om å få se førerkortet til de du sitter på med før turen starter (inkl. faren din....). 9408208[/snapback] Hvis han hadde mistet lappen kvelden før har du så klart rimelig grunn til å tro han ikke kjører ulovlig, derfor blir du ikke straffet.... Men igjen, sitter du deg inn i en bil der du vet eller bør vite at en person ikke har lappen eller er beruset blir du straffet men ikke hvis det ikke er noen grunn til at du burde vite det. Vær så snill å heller les lovverket å slutt å kaste bort tiden min med tull... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Vær så snill å heller les lovverket å slutt å kaste bort tiden min med tull... 9408232[/snapback] Ja den var god. Vis meg hvor i lovverket det står da, at man blir straffet for medvirkning, om en fører kjører uten førerkort, eller beruset ( om du ikke eier bilen som passasjer). så skal jeg ikke kaste bort tiden din (lurer på hvorfor du er aktiv på forumet da). Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) (lurer på hvorfor du er aktiv på forumet da). 9408446[/snapback] Ja det lurer jeg også på av og til Endret 2. september 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 (endret) Vær så snill å heller les lovverket å slutt å kaste bort tiden min med tull... 9408232[/snapback] Ja den var god. Vis meg hvor i lovverket det står da, at man blir straffet for medvirkning, om en fører kjører uten førerkort, eller beruset ( om du ikke eier bilen som passasjer). så skal jeg ikke kaste bort tiden din (lurer på hvorfor du er aktiv på forumet da). 9408446[/snapback] Mulig at de kan bruke paragraf 34 i vegtrafikkloven da: Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det. Men dette er som sagt bare spekulasjoner fra min side. Skal høre med en kompis som er politi om han kan kaste noe lys over dette. Endret 15. september 2007 av Gromle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Vær så snill å heller les lovverket å slutt å kaste bort tiden min med tull... 9408232[/snapback] Ja den var god. Vis meg hvor i lovverket det står da, at man blir straffet for medvirkning, om en fører kjører uten førerkort, eller beruset ( om du ikke eier bilen som passasjer). så skal jeg ikke kaste bort tiden din (lurer på hvorfor du er aktiv på forumet da). 9408446[/snapback] Mulig at de kan bruke paragraf 34 i vegtrafikkloven da: Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det. Men dette er som sagt bare spekulasjoner fra min side. Skal høre med en kompis som er politi om han kan kaste noe lys over dette. 9503363[/snapback] Den paragrafen er jo for sjåføren ikke passasjereren. Jeg er forresten et levende bevis på at man ikke blir straffa som passasjer. Som skrevet tidligere i tråden.. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det står ikke at den paragrafen kun gjelder sjåfør. Jeg tolker det dithen at den gjelder for folk med førerkort generelt. Og er godt mulig den tolkes forskjellig i forskjellige politidistrikter. Er rimelig sikker på også passasjerer kan få en skikkelig smekk i de rette omstendigheter. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 I jussverdenen blir man vel ikke kalt "ikke edrulig" om man tar seg en fyll iblandt. Den er vel mer ment for "alkoholiker-tilstander". Og et tilfelle av å sitte på med en sjåfør som bryter vegtrafikkloven tilsier ikke at passasjeren har et "vandelsproblem". Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ok, la oss ta en tenkt situasjon: Jeg sitter på med en kamerat, som ikke har lappen og er under 18 år gammel. Vi blir stoppet av politiet. Jeg er heller ikke 18, og har følgelig ikke lappen. Hva skjer med meg? Får jeg noen straff for at han kjører uten lappen, eller er det han som får svi? 9191263[/snapback] Da blir du medskyldig i en ulovelig handling og vil bli straffet på lik linje som emd sjåføren. Det er akkurat det samme som om du sitter på med en som du vet er påvirket. Så da blir det sperrefrist for deg og. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Ok, la oss ta en tenkt situasjon: Jeg sitter på med en kamerat, som ikke har lappen og er under 18 år gammel. Vi blir stoppet av politiet. Jeg er heller ikke 18, og har følgelig ikke lappen. Hva skjer med meg? Får jeg noen straff for at han kjører uten lappen, eller er det han som får svi? 9191263[/snapback] Da blir du medskyldig i en ulovelig handling og vil bli straffet på lik linje som emd sjåføren. Det er akkurat det samme som om du sitter på med en som du vet er påvirket. Så da blir det sperrefrist for deg og. 9553924[/snapback] tull, les hva jeg skriver. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Nei lille venn, det er ikke tull. Om du er et levende bevis som du sier er det grunnet innkompentente politifolk, ikke at det er slik per lov. Det gjelder forøvrig for å sette seg i en bil hvor man vet personen er beruset, sitte på med noen som kjører over lovlig fartsgrense og kjører på noen etd. Om du sitter på hos en som kjører som en idiot, og som meier ned noen og dreper dem, da er du medskyldig i drap. Det er slik det skal fungere, er dog ikke alltid at purker har nok kompetanse under topplokket til at de vet dette. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg imøteser gjerne noen paragrafer, eller utdrag fra noen dommer som viser at det du hevder er korrekt. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Svaret ligger i straffeloven §15: "§ 15. Medvirkning Et straffebud rammer også den som medvirker til at straffebudet brytes, når ikke annet er bestemt. " Om man og leser straffeloven ser men at det ved fler anledninger er nevnt "medvirking" og hvilken straffeutmåling dette gir. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Svaret ligger i straffeloven §15: "§ 15. Medvirkning Et straffebud rammer også den som medvirker til at straffebudet brytes, når ikke annet er bestemt. " Om man og leser straffeloven ser men at det ved fler anledninger er nevnt "medvirking" og hvilken straffeutmåling dette gir. 9562693[/snapback] Om du som passasjer skal kunne sies å ha medvirket, må du isåfall enten ha direkte oppfordret sjåføren til å gjøre den ulovlige handlingen, eller som et absolutt minimum: ikke ha gjort det du kunne for å hindre han i å gjøre den.. I råkjøringssituasjonen betyr det vel ikke mer enn at du må ha bedt ham kjøre saktere (napper du i brekket, om du har det innen rekkevidde, kan du fort komme til å framprovosere en enda farligere situasjon) Er du passasjer på en buss hvor sjåføren råkjører, så burde jo etter ditt resonnement både du og alle de andre passasjerene straffes for medvirkning?! Tror ikke det, nei... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Svaret ligger i straffeloven §15: 9562693[/snapback] Der sto det bare at den som medvirker til et lovbrudd (eller lignende) også kan straffes. Det står absolutt ingen ting om det denne tråden handler om, nemlig om man er delaktig hvis en kamerat, eller sjåføren av bilen du sitter på med, ikke har lappen eller kjører som en gris. I mine øyne er det idiotisk å kalle passasjerene delaktige. Hvis sjåføren kjører i 250 km/t, skal passasjerene straffes fordi de ikke grep inn? Hva skal du, som passasjer, gjøre i en slik situasjon? Det samme gjelder vel det å sitte på med en som ikke har lappen: Hvis du ikke vet det, hva skal du gjøre? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Svaret ligger i straffeloven §15: 9562693[/snapback] Der sto det bare at den som medvirker til et lovbrudd (eller lignende) også kan straffes. Det står absolutt ingen ting om det denne tråden handler om, nemlig om man er delaktig hvis en kamerat, eller sjåføren av bilen du sitter på med, ikke har lappen eller kjører som en gris. I mine øyne er det idiotisk å kalle passasjerene delaktige. Hvis sjåføren kjører i 250 km/t, skal passasjerene straffes fordi de ikke grep inn? Hva skal du, som passasjer, gjøre i en slik situasjon? Det samme gjelder vel det å sitte på med en som ikke har lappen: Hvis du ikke vet det, hva skal du gjøre? 9565555[/snapback] Det er derfor jeg ber de som hevder motsatt, om å komme med eksempler på dommer hvor noen er dømt for det som blir tatt opp i denne tråden. Men det er fortsatt ingen som hoster opp noe.. Men det er jo alltid moro med forstå-seg-påere... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 En passasjer i en bil blir kun straffet HVIS det er passasjeren som eier bilen, og har latt en annen kjøre bilen med f.eks promille eller uten gyldig førerkort. 9213683[/snapback] alle i bilen kan bli straffa av både rettsvesenet og forsikringsselskap viss den som kjører ikkje er skikka til å kjøre bil (alså med promille, uten førerkort osv). Du har plikt til å gi beskjed i slike tilfeller. grunnen til at det er slik er at det skal bli mindre av denne typen ting. dei som har hatt førerkortopplæring burde vete dette. og, om en av passasjerane for eksempel står ut takluka på bilen vil føreren mest sannsynlig miste lappen sjøl om han ikkje gjorde ein einaste ting gale utenom. 9278013[/snapback] Synsing holder ikke. Man må bryte en lov for å kunne bli straffet i Norge. Så hvilken lov mener du passasjeren, som ikke er eier av kjøretøyet, bryter når han sitter på med en som ikke har lov til å føre det? Den siste setningen din om passasjerer ut av takluker (og vinduer) er korrekt. Fører er ansvarlig for passasjerer ( unntatt bruk av bilbelte på personer over 15 år) 9354406[/snapback] Jeg skal føre en sak om vegtrafikklovens § 17 annet ledd i retten om en uke. Så her har du i alle fall et eksempel på at du kan bli straffet som "passasjer"/bortlåner.. Bestemmelsen lyder: Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Jeg skal føre en sak om vegtrafikklovens § 17 annet ledd i retten om en uke. Så her har du i alle fall et eksempel på at du kan bli straffet som "passasjer"/bortlåner.. Bestemmelsen lyder: Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den. 9569658[/snapback] En passasjer i en bil blir kun straffet HVIS det er passasjeren som eier bilen, og har latt en annen kjøre bilen med f.eks promille eller uten gyldig førerkort. 9213683[/snapback] At eieren eller "den som på eierens vegne har rådighet over" bilen kan bli straffet for å låne den bort til noen som er beruset eller ikke har førerkort har da Autofil selv slått fast for snart to måneder siden, så han er nok fullstendig klar over den paragrafen. Det denne diskusjonen dreier seg om er om en passasjer som ikke eier (eller på eiers vegne har rådighet over) bilen kan straffes, og det har du fortsatt til gode å dokumentere.. Endret 25. september 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå