Mr. Bojangles Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Ok, la oss ta en tenkt situasjon: Jeg sitter på med en kamerat, som ikke har lappen og er under 18 år gammel. Vi blir stoppet av politiet. Jeg er heller ikke 18, og har følgelig ikke lappen. Hva skjer med meg? Får jeg noen straff for at han kjører uten lappen, eller er det han som får svi? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvis det er sansynlig fra politiets synspunkt at du burde visst at personen ikke har lappen, så risikerer du bot og sperrefrist (fra den dagen du fyller 18), da det er ulovlig også for deg. Jeg anbefaler selvsagt ikke verken å sitte på eller være med hos noen som kjører uten lappen. Det er veldig synd å kjøre uten gyldig forsikring, uten nødvendig opplæring osv. Tenk på om dere smeller i en bil til 1 000 000 og totalvraker den.. da sitter dere med gjeld resten av livet. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Takker for svar. Jeg vet bedre enn å kjøre uten gyldig sertifikat, selv om det frister en gang i blant (siden jeg har bil stående) - men når jeg tenker over hvilke følger det kan få for meg (og enda værre, andre) klarer jeg å vente. Det er bare noe jeg har lurt på en stund, og har diskutert med kamerater, men det har liksom bare blitt frem og tilbake uten noe konkret informasjon. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Tenk på om dere smeller i en bil til 1 000 000 og totalvraker den.. da sitter dere med gjeld resten av livet. 9191303[/snapback] er vel bare sjåføren som sitter med gjelden der? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Akkurat det skal du ikke si så sikkert. Dersom to personer gjør det sammen, altså den andre vet at den som kjører ikke har førerkort, så kan nok begge få oppgjør mot forsikringsselskapet. Selvsagt blir foreldre innblandet, og de kan jo slite litt de også. Endret 2. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Hvis vi tar en annen situasjon da: Jeg sitter på med en kamerat som er over 18 år, og kjører bra, så jeg har ingen grunn til å mistenke ham for ikke å ha lappen. Hvis vi blir stoppet, og jeg finner ut at han ikke har lappen (eller at han har mistet den pga. promillekjøring e.l.), blir situasjonen da den samme? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 I teorien er situasjonen akkurat den samme, men det vil være vanskelig for politiet å få beviser til å kunne gjøre noe. De kan gjøre grundige undersøkelser om saken og finne ut at dere kjenner hverandre, og da vil de kunne regne det som sansynlig at du visste at han ikke hadde lappen. De kan da bruke dette mot deg, fordi det er ditt ansvar å sjekke dette opp før du sitter på noen. Anbefaler igjen å unngå å i det hele tatt ha noe med dette å gjøre. Det er svært dumt å f.eks som 17-åring å få et halvår sperrefrist. Da får du ikke engang begynne å lære deg å kjøre i praksis før du er blitt et halvår over 18. Igjen er det også dumt for de som evt. måtte bli offer fordi personen som kjører mangler nødvendig opplæring. En bil kan erstattes av forsikringsselskapet (som igjen vil kreve pengene sine fra den som kjørte), men et liv eller en alovrlig skade på mennesker kan ikke erstattes. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 En venn av meg måtte sone en måned i fengsel + mistet lappen i 2 år fordi han lånte vekk bilen til en med godt over 2 i promille. Det hører med til historien at vennen min også var full og derfor ikke visste han som fikk låne bilen hadde drukket. Så det høres ikke så alt for rart ut at om du sitter på med en uten lappen så kan du også bli straffet. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Kan noen prøve å fiske fram beviser for at jeg vil bli straffet hvis jeg sitter på med en som ikke har lappen, eller hvis jeg sitter på med en som har promille? For min del virker det egentlig litt merkelig at jeg skal bli straffet. Det er han/hun som bryter loven, jeg er bare komplett idiot, noe som var lovlig sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Ikke for å stjele tråden, men en venn av meg som er 18 (hadde ikke lappen) fyllekjørte og kræsjet, mens en annen venn av meg som også er 18 og som heller ikke har lappen satt på (passasjeren var edru) og ble tatt av politiet. Sjåføren ba passasjeren stikke, ettersom han ikke ville at passasjeren også skulle få problemer, men politiet har fått furten i at passasjeren var med i bilen også. Hva er sannsynlig vil skje? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 En passasjer i en bil blir kun straffet HVIS det er passasjeren som eier bilen, og har latt en annen kjøre bilen med f.eks promille eller uten gyldig førerkort. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 ta Teoretisk grunn kurs begge 2 så kan dere begge kjøre bilen med en med lappen 7 år med prøvetid. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 En passasjer i en bil blir kun straffet HVIS det er passasjeren som eier bilen, og har latt en annen kjøre bilen med f.eks promille eller uten gyldig førerkort. 9213683[/snapback] alle i bilen kan bli straffa av både rettsvesenet og forsikringsselskap viss den som kjører ikkje er skikka til å kjøre bil (alså med promille, uten førerkort osv). Du har plikt til å gi beskjed i slike tilfeller. grunnen til at det er slik er at det skal bli mindre av denne typen ting. dei som har hatt førerkortopplæring burde vete dette. og, om en av passasjerane for eksempel står ut takluka på bilen vil føreren mest sannsynlig miste lappen sjøl om han ikkje gjorde ein einaste ting gale utenom. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 En passasjer i en bil blir kun straffet HVIS det er passasjeren som eier bilen, og har latt en annen kjøre bilen med f.eks promille eller uten gyldig førerkort. 9213683[/snapback] alle i bilen kan bli straffa av både rettsvesenet og forsikringsselskap viss den som kjører ikkje er skikka til å kjøre bil (alså med promille, uten førerkort osv). Du har plikt til å gi beskjed i slike tilfeller. grunnen til at det er slik er at det skal bli mindre av denne typen ting. dei som har hatt førerkortopplæring burde vete dette. og, om en av passasjerane for eksempel står ut takluka på bilen vil føreren mest sannsynlig miste lappen sjøl om han ikkje gjorde ein einaste ting gale utenom. 9278013[/snapback] Synsing holder ikke. Man må bryte en lov for å kunne bli straffet i Norge. Så hvilken lov mener du passasjeren, som ikke er eier av kjøretøyet, bryter når han sitter på med en som ikke har lov til å føre det? Den siste setningen din om passasjerer ut av takluker (og vinduer) er korrekt. Fører er ansvarlig for passasjerer ( unntatt bruk av bilbelte på personer over 15 år) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Forsikring av motorvogn reguleres av bilansvarsloven. Den hjemler reduksjon i skadeserstatningen der skadelidte har medvirket til skaden. Skulle din kamerat kræsje og du bli påført skader, kan altså erstatningen din reduseres eller i verste fall bortfalle - det siste er dog av flere grunner lite sannsynlig, men å kjøre med en person uten førerkort er uaktsomt på samme måte som å kjøre uten hjelm på motorsykkel og ikke å bruke bilbelte; begge deler har tidligere ført til redusert erstatning. Det er allerede lite lukrativt å være skadelidt i Norge, og man bør unngå å gjøre ting som svekker ens posisjon ytterligere. Straff er nå en ting, det er andre konsekvenser som er langt mer alvorlige om ting skulle gå galt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Trodde vi snakket om lovbrudd her, jeg... Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 ta Teoretisk grunn kurs begge 2 så kan dere begge kjøre bilen med en med lappen 7 år med prøvetid. 9274737[/snapback] Man kan vel ikke øvingskjøre med utsettelse? Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 (endret) ta Teoretisk grunn kurs begge 2 så kan dere begge kjøre bilen med en med lappen 7 år med prøvetid. 9274737[/snapback] Man kan vel ikke øvingskjøre med utsettelse? 9403500[/snapback] joda, men man må ha tillatelse fra politiet først Endret 1. september 2007 av JoeCamel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 i mine yngre dager så satt jeg på en som ikke hadde lappen. Det var 2 tilfeller hvor jeg som passasjer og han som sjåfør ble stoppa av politiet. Ingenting skjedde med meg, verken siktelse eller bot. Så det er nok bare den som kjører som sitter med ansvaret. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Kan noen prøve å fiske fram beviser for at jeg vil bli straffet hvis jeg sitter på med en som ikke har lappen, eller hvis jeg sitter på med en som har promille? For min del virker det egentlig litt merkelig at jeg skal bli straffet. Det er han/hun som bryter loven, jeg er bare komplett idiot, noe som var lovlig sist jeg sjekket. 9202751[/snapback] Trenger man virkelig dette, synes det heller hører logisk ut. For å bli dømt til medvirkende til drap er det eneste du trenger å vite om det, da hjelper det ikke om du er 50 mil unna engang. Hvis du sitter på med en som du burde vite ikke har lappen eller er uskikket til å kjøre er det ikke merkelig at passasjerer også blir straffet men heller en selvfølge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå