Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Strømstøy" og fullstendig kræsj.

Anbefalte innlegg

For en knapp måned siden kjøpte jeg meg ny data. Bestilte de ulike komponente fra diverse nettbutikker som komplett.no og MPX.no, og satte sammen maskinen selv. Maskinen fungerte perfekt frem til et par dager siden. Begynte å få blue-screen-of-death én eller to ganger til dagen, men tenkte i mitt stille sinn at det måtte være barnesykdommene til Vista 32-bit OEM som jeg kjører som operativsystem.

Inntil 10 minutter siden.

Etter å ha avsluttet dataen på normalt vis (dvs. Start meny -> Avslutt) skrudde jeg den på igjen ca. en time senere. Det første som slo meg var at det kom en unormal lyd fra kabinettet, som ellers er veldig stillegående. "Strømstøy" er det beste ordet jeg kommer på for å beskrive det. Det lød som om man såvidt har satt en kontakt inn i støpselet (tilgi mitt fattige språk, er ikke kyndig på elektronikkens faguttrykk), og lyden kom fra nederst i kabinettet mot baksiden. Med andre ord, ikke i nærheten av strømforsyningen.

Det som følger er "loading Vista" skjermbilde, etterfulgt av blåskjerm og restart. Dette skjer hver gang jeg starter maskinen nå. Jeg rekker dessverre ikke lese hva som står på blåskjermen før dataen avslutter. "Strømstøyen" følger også med hver restart.

Maskinen består av følgende, dersom det er noe hjelp:

Mist 500W strømforsyning

LG DVD-brenner GSA-H50N IDE Black OEM

4x Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Cooler Master Centurion 534 kabinett , Sort, Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16

Gainward GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 675/2000Mhz

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T

GIGABYTE GN-WP01GS trådløst nettverkskort

Ettersom jeg kjøpte alle komponentene hver for seg har jeg ingen garanti eller servicetjenester jeg kan dra nytte av, og lurer på følgende:

1. Noen som har erfart noe lignende/vet hva dette kan være?

2. Er det noen som har erfaring med/vet om et dataverksted i Bergen sentrum hvor jeg kan få dette fikset (jeg har dessverre dårlig tilgang på bil og kommer meg ikke ut i perifieriet)?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Endret av meksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om den "strømstøyen" kommer hver gang du restarter, som du sier, så er det veil best og åpne kabinettet og finne ut nøyaktig hvor den kommer fra.

9191262[/snapback]

Gjorde det, men det var vanskelig å lokalisere nøyaktig hvor den kom fra. I regionen til PCI-slotene, er det eneste jeg kan si med noen grad av sikkerhet.

Lenke til kommentar

Er det en Hiper/Q-tek strømforskyner?

Edit: Glem det. Se den andre tråden.

Edit2: Posten ble tydeligvis flyttet fra den andre tråden. Den er ingen vits siden strømforskyner var i listen i denne tråden, noe den ikke var i den forrige.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Ta ut alle komponentene fra pcen og monter det på et bord. Prøv så å starte den. om det fortsatt komme knitrelyd så er det nå veldig enkelt å lokalisere hvor det kommer fra. Om det ikke kommer så har det nok vært en kortsluttning inni kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...