bkf_94 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Hei jeg begynner i 8.klasse neste år og de 3 tingene jeg tenker på da er 3. Nye 'Chickas' i klassen 2. Karakterer 1. Tentamen Jeg tenker på Tentamen dagen lang, ''blir den som en vanelig prøve?? blir den verre?? tar det en time eller hele dagen? er den det samme som vanelige lekser eller må jeg lese ekstra?? kan noen forklare meg hvordan dette forgår?? og hvor vanskelig tentamen er?? Hva er best ''skriftelig'' eller ''muntlig''? Edit: siden jeg begynner i 8. klasse lurte jeg på om noen vet om noen vet om noen sider som jeg kan øve matten, norsken o.s.v? Endret 3. august 2007 av bkf_94 Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Du behøver ikke bekymre deg om tentamen, det du bør grue deg til er eksamen i 10. det er ett helvete. Tentamen i 9. og 8. er bare kos når man ser tilbake på det. Sitte for seg selv en dag å spise godteri og skrive tekst Når det gjelder vanskelighetsgrad varierer det fra lærer til lærer. Noen lærere lager oppgavene selv, mens andre (slik som min) brukte gamle eksamens-sett, slik at vi skulle få trening på hvordan en eksamensoppgave kunne komme til å bli i 10. klasse. Man har ikke muntlig tentamen. Kun sitte for seg selv på en pult og spise godteri og løse oppgaver/skrive tekster Edit: Tentamen tar like lang tid som du bruker, men ikke mer enn en vanlig skoledag (?) Dvs. når du er ferdig kan du dra hjem, men du bør jo gjøre deg ferdig, lese korrektur osv. før du leverer. Noen lærere gir automatisk dårlig karakter på elever som drar tidlig hjem (de skriver ned tidspunkt) Endret 2. august 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
Erren Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Snobjorn sa det meste. Men har et tips om du vil ha gode karakterer: Vær på skolen når du er på skolen, så slipper du å være på skolen hjemme med lekser i helgene osv. Om du følger med i timen og gjør leksene dine på skolen, så får du mye mer fritid til å gjøre hva du vil samtidig som du får gode karakterer og kommer inn på den videregående skolen du vil når du er ferdig med ungdomsskolen. Drit i om folk synes du er kjip i timen, det er i friminuttene man bråker og har det gøy. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Et annet tips: Bli venn med lærerne, smisk (ikke åpenlyst), vær intressert i ting han/hun forteller om, vær aktiv i timene osv. Sjangsen for at du får et stempel som "buttkisser" er ganske stor, men det er bare du som vinner på det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Noen lærere lager oppgavene selv, mens andre (slik som min) brukte gamle eksamens-sett, slik at vi skulle få trening på hvordan en eksamensoppgave kunne komme til å bli i 10. klasse. 9191239[/snapback] Huff... Fælt, men nyttig! Lenke til kommentar
bkf_94 Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 hehe, mange nyttige tips her Jeg tenker ikke noe særlig på Tentamen nå Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) hehe, mange nyttige tips her Jeg tenker ikke noe særlig på Tentamen nå 9191448[/snapback] Et råd, ikke bli med i "vennegjenger" eller "gangsterene", da suger du totalt på skolen. (ikke nødvendigvis men!) Edit: måtte sette gåseøyne på "gangsterene", de er jo ikke gangstere Btw: gå å legg deg, det hjelper også! Endret 2. august 2007 av Bob_mafia Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 hehe, mange nyttige tips her Jeg tenker ikke noe særlig på Tentamen nå 9191448[/snapback] Et råd, ikke bli med i "vennegjenger" eller "gangsterene", da suger du totalt på skolen. (ikke nødvendigvis men!) Edit: måtte sette gåseøyne på "gangsterene", de er jo ikke gangstere Btw: gå å legg deg, det hjelper også! 9191457[/snapback] Vennegjenger og "gangstere" er to helt forskjellige ting. Hvis du ikke blir med i en slags vennegjeng blir du outsider og stemplet for nørd utenfor skolen også. Det er ikke særlig gøy. Bli med i vennegjeng, men dropp "gangsterene". De er så patetiske Lenke til kommentar
Erren Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jasså, ja. I 9. var det jeg og to venner i klassen som utgjorde en slags elite, så var det en i klassen som 'ble med' i den vennegjengen vår, og han økte snittet sitt med godt over en karakter etter at han ble med oss. Det var mange andre som også ville 'bli med' i den gjengen, men det viktigste for oss var egentlig spillkveldene våre, ikke karakterene, og dessuten var det viktig å få noe tilbake fra de andre i vennegjengen, ellers ble det jo ren snylting. Prøv å få deg noen sånne venner, så er det meste gjort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Noen lærere lager oppgavene selv, mens andre (slik som min) brukte gamle eksamens-sett, slik at vi skulle få trening på hvordan en eksamensoppgave kunne komme til å bli i 10. klasse. 9191239[/snapback] Huff... Fælt, men nyttig! 9191349[/snapback] Skjedde hos oss også. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Noen lærere lager oppgavene selv, mens andre (slik som min) brukte gamle eksamens-sett, slik at vi skulle få trening på hvordan en eksamensoppgave kunne komme til å bli i 10. klasse. 9191239[/snapback] Huff... Fælt, men nyttig! 9191349[/snapback] Skjedde hos oss også. 9194402[/snapback] Hvorfor ? Svært nyttig. Jeg er veldig glad for at vi fikk gamle eksamensoppgaver som tentamen jeg. Endret 2. august 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg synes det var kjedelig fordi det var "ekstra" jobb. Ikke at det gikk ut over karakterene min av den grunn. Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Du behøver ikke bekymre deg om tentamen, det du bør grue deg til er eksamen i 10. det er ett helvete. 9191239[/snapback] Bull_shit. Eksamen er ikke verre enn tentamen, bortsett fra at de er strengere med hensyn til juks o.l. Eksamen i u.skolen blir så hypa opp, og alle snakker om hvor jææævlig vanskelig det er osv, men det er ikke stress i det hele tatt, så lenge du jobber retningsbestemt og klarer å holde nervene noenlundre under kontroll, akkurat som med tentamen. Ellers er jeg enig i det meste som er sagt her. Foresten, karakterene i 8. har ingenting å si for deg i det hele tatt, bortsett fra kunnskapen du kan ta med deg videre i livet. Så for å få det enklest mulig i 10., som er det året som teller når du skal inn på VGS, så gjør du lurt i å følge med helt fra starten, men ikke bekymre deg hvis det ikke går like bra som du mener du er god for i 8., for du har fortsatt 2 år til å rette det opp på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hyssh! Du må ikke bryte illusjonen! Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Du behøver ikke bekymre deg om tentamen, det du bør grue deg til er eksamen i 10. det er ett helvete. 9191239[/snapback] Bull_shit. Eksamen er ikke verre enn tentamen, bortsett fra at de er strengere med hensyn til juks o.l. Eksamen i u.skolen blir så hypa opp, og alle snakker om hvor jææævlig vanskelig det er osv, men det er ikke stress i det hele tatt, så lenge du jobber retningsbestemt og klarer å holde nervene noenlundre under kontroll, akkurat som med tentamen. Ellers er jeg enig i det meste som er sagt her. Foresten, karakterene i 8. har ingenting å si for deg i det hele tatt, bortsett fra kunnskapen du kan ta med deg videre i livet. Så for å få det enklest mulig i 10., som er det året som teller når du skal inn på VGS, så gjør du lurt i å følge med helt fra starten, men ikke bekymre deg hvis det ikke går like bra som du mener du er god for i 8., for du har fortsatt 2 år til å rette det opp på. 9197636[/snapback] Eksamen har mye mer å si på poengsummen din når du går ut av tiende. Derfor er det mye værre. Lenke til kommentar
Artificin Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Foresten, karakterene i 8. har ingenting å si for deg i det hele tatt, bortsett fra kunnskapen du kan ta med deg videre i livet. Så for å få det enklest mulig i 10., som er det året som teller når du skal inn på VGS, så gjør du lurt i å følge med helt fra starten, men ikke bekymre deg hvis det ikke går like bra som du mener du er god for i 8., for du har fortsatt 2 år til å rette det opp på. 9197636[/snapback] Mulig jeg tar feil, men jeg trodde de som begynte i åttende i fjor var de første som skulle følge en ny læreplan, og ville bli vurdert for alle karakterene utdelt gjennom hele ungdomskolen ved opptak til videregående. Som sagt er det mulig jeg tar feil, har ikke satt meg særlig godt inn i det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Inkludert Tysk (fransk og spansk) Glad jeg slipper det, jeg har verdens værste tysklærer og det er seriøst, vi lærer ikke en avføring! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Tentamen er en prøve-eksamen, og skal derfor foregå på samme premisser som en eksamen -- men det er selvsagt mye mindre seriøst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå