Maple Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hei, jeg lurer litt på å kjøpe meg en diger flatskjerm-TV. Jeg vil ha den skikkelig diger. Men jeg har hørt noe om at den ikke bør være for stor, om man ikke har så stor stue (det er altså snakk om avstanden mellom deg og skjerm). Man skal jo gjerne få med seg hele skjermen. Hvordan finner man ut passende størrelse på TV? Jeg vil ha den så stor som mulig (innenfor rimelighetens grenser såklart), men jeg vil allikevel ikke ha den så stor at jeg får problemer med å få med meg alt på skjermen. Jeg tipper det kan være en cirka 2,5 meter mellom sofaen og TV-plassen jeg. Jeg skal måle skikkelig senere, jeg har ikke anledning nå. Hva med en 40''? Blir dette for stort? Eller kunne jeg hatt større? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Jeg ville valgt 40"/42". jeg valgte 32" på ca 2,5-3 meters avstand, og ser nå at jeg burde hatt litt større. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) På 2,5 meter er det klart at du kan ha opp mot 50 tommer. Det avhenger helt hva du liker osv. Personlig trives jeg godt med å se film i Colosseum 1 fra de 4 første radene. Dette tilsvarer nok en hel del mer enn 50 tommer fra 2,5 meter. Det er klart at skal man se TV2nyhetene, så er det kanskje ikke like stilig med en gigantisk TV. Men man kjøper da heller ikke TV for å se nyhetene. Endret 2. august 2007 av ak50224 Lenke til kommentar
aXept Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 På den avstanden så ville ikke jeg ha hatt større enn 42". Det merka jeg etter jeg kjøpte min 42" (LCD), og jeg har ca. 2-2,5 m avstand. Vet ikke åssen det er med at jo større og nærmere du kommer jo dårligere blir bildet ? Og i en liten stue så vil det se bedre ut med en 42" enn en på f.eks 50"... Lenke til kommentar
Maple Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Prisøkningen er jo kraftig jo lenger over 40'' du kommer og da... har jeg inntrykk av! Jeg antar at jeg bare må teste litt selv ja. Det kan jeg jo gjøre i en butikk. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er bare en vanesak. Om man er vant til rundt 30" og går opp til 42 virker det sikkert veldig stort i begynnelsen. Jeg er vant til å sitte ca 4 meter fra et lerret som tilsvarer 100", og sliter derfor med å finne meg en TV jeg synes er stor nok (til en overkommelig pris). Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg har bestilt 46" Og får vel ca 2-2,5 meter avstand. Det vil nok føles veldig stort i starten, men veldig riktig etterhvert. Er det for jævlig leverer jeg den tilbake og går for 40". Lenke til kommentar
ulv666 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 På det danske nettstedet Flatpanels finnes endel bra info, bl.a. disse 2 artiklene "Er dit TV stort nok til 1080p?" her kan du regne ut hvor stor tv du kan ha http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?...e=&start_from=& og "Har du brug for 1080p?" http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?...e=&start_from=& Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 jeg leste i hjemmepc sitt blad (nr2 2007) at man tar utgangspunkt i: -inntil 1,5meter 17-26tommer. -1,5-3 meter: 28-32tommer. -3,3-5 meter: 36tommer og større. Men selvfølgelig kommer det helt ann på personen. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det var helt latterlig smått. Man får jo ikke noen nytte av 720p en gang med slikt oppsett. Lenke til kommentar
ak50224 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Se der ja. Første beregningslink sier at jeg kan ha 45" med 720p Ikke så langt unna det jeg kom frem til selv Lenke til kommentar
Maple Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Med 720p mener dere antall piksler i høyden? Det er så mye jeg ikke vet om dette, som jeg har lyst til å lære om. Er alle LCD-TV'er widescreen, altså 16:9? Hva er de forskjellige "gradene" av high definition, jeg har sett både "HD Ready" og "Full HD"? På hvilke andre måter kan man måle kvaliteten på TV'en? Har sett de nevner ting som kontrast og... Hjertelig takk for hjelpen jeg har fått Lenke til kommentar
tropix1 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg har et rom hvor jeg kommer til å sitte ca. 3 meter fra skjermen, men hva syns dere jeg bør kjøpe? Denne tatung 32"? eller kan kanskje dette bli for lite? Lenke til kommentar
skyggefreaken Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Med 720p mener dere antall piksler i høyden? Jepp, det er minstekravet ifølge HD-ready standarden Er alle LCD-TV'er widescreen, altså 16:9? Alle nyere flatskjermer er iallefall 16:9 Hva er de forskjellige "gradene" av high definition, jeg har sett både "HD Ready" og "Full HD"? Alle nye tv'er er HD ready, som sikrer at man har minst 720 vertikale pixler, samt at man må ha digitale innganger på tv'en. På hvilke andre måter kan man måle kvaliteten på TV'en? Har sett de nevner ting som kontrast og... Kontrasten er den viktigste egenskapen for å få et bra bilde, for det skaper dybde i alle fargene. Når man måler kontrast kan det gjøres på to måter; enten måler man bare forskjellen i lysstyrke mellom et helt svart og et helt hvitt bilde. Så hvis du har en kontrast på 20000:1, så er det sorte bildet 20000 ganger mørkere enn det hvite. Dette kalles også dynamisk kontrast. Samsung bruker ofte denne målemetoden, og er veldig villedende, siden verden ikke er helt svart-hvitt... ikke sant I det siste er det blitt vanlig å måle den statiske kontrasten. Da bruker man ett sjakkbrett-mønster og måler foskjellene mellom hvitt og svart. Dette gir en lavere verdi på kontraster. På LCD'er kan man komme opp i 2500:1 i dag. Kalles også ANSI-kontrast Endret 3. august 2007 av Samojed Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Sitter selv med en 1080p 40" på ca. 2m. og jeg hadde absolutt ikke hatt noe imot større skjerm nei. Tror jeg hadde blitt mest fornøyd med 50" men bra 50" skjermer er sviindyre. Neste kjøp blir hvertfall ikke mindre enn 46". Lenke til kommentar
Maple Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Noe annet jeg lurer på... Hva er egentlig forskjellen mellom en LCD-TV og en LCD-PC-skjerm? Prisen er vel noe av den samme... om man tar samme størrelser og oppløsning, i alle fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå